Hejsan jag har en spånsug som har en något dum placering på strömbrytaren.
Motern på maskinen är en 3.7 kw.
Jag undrar om någon som kan rekommendera någon 3 fas strömbrytare på marknaden.
Skulle detta kunna fungera? https://www.elbutik.se/PICTURE/175048-43-3145760_WXHGGw.jpg
De leder 3 fas säkrat upp till 16 Ampere.
Tack
 
Redigerat:
Jo på maskinen är det en "start och stopp" knapp. Jag tänkte om det kan bli fel på något sätt att använda sig av en brytare istället?
Grund problemet är ju att den befintliga sitter dumt till, å därför flyttar jag så att säga start knappen bara. Den ursprungliga, låter jag därför vara påslagen hela tiden.
 
Då skulle jag köpa en brytare med en kontaktor i som är gjord för att klara lasten i till och frånslag
 
Jo, det är nog det jag bestämt mig för att göra
 
Kontrollera bara att det inte är nollspänningsutlösning på spånsugens startknapp.

Protte
 
Hur kollar man upp det?
Där är ingen nolla dragen i strömbrytaren.
 
Starta spånsugen, ryck ur stickproppen, vänta 15 sekunder sätt i stickproppen.
Startar sugen om så har du inte nollspänningsutlösare och kan koppla lite hur som helst.
Startar den inte så måste du koppla förbi sugens startknapp.

Protte
 
Det har inget med nollan att göra. Det är en brytare som bryter om strömmen är noll. Då undviker man att maskiner återstartar efter strömavbrott. De måste startas på startknappen.
 
Så, då måste jag ändå bryta mig in i dosan....
Löste det genom att plugga in den i en stickkontakt, som ska sedan ledas till en ny brytare.
Så om jag fattar det rätt måste jag koppla förbi å plugga in det i det i den nya brytare. Rätt?
 
Har du genomfört testet som prototypen tipsade om?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Skillnaden mellan en arbetsbrytare och en kontaktor är att kontaktor har gnidande kontakter och klart tusentals till o från medan en arbetsbrytare är avsedd som frånsilljare vid arbete på maskinen. Men den klarar säkert hundratals brytningar.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du genomfört testet som prototypen tipsade om?
Nej inte än, får göra det imorgon.
 
En spånsug behöver ett motorskydd också, det är risk att man suger in någon sticka/pinne som blockerar impellern (fråga inte varför jag vet det)
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
Jo, en kapslad start o stopp del med moterskydd är nu beställt.
Nästa steg är att koppla in den.
Det visade sig att test köra, å dra ut sladden, med inkoppling där efter inte funkade.
Det är ju en "duab maskin ", så jag blev inte överraskad. Har förstått att fler än jag har upptäckt, att de har nollspänningsutlösare. Så nu till min fråga. Är det att från koppla fas å skyddsjord som kommer in i den befintliga start å stopp knappen, å sedan dra nytt till den nya start å stopp, med moterskydd på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.