Hej,
förstår inte riktigt styrningen till golvvärmen som jag har, se bild.
Termostaten är paj så den är fullt på hela tiden, men lite då och då blir golvet kallt. Trycker jag in piggen vid termostaten bubblar(ljud) det till och börjar flöda igen. Varför händer det?

Kan ni förklara vad det är för komponenter man ser på bilden och vilken funktion de har

Hur ska man styra detta? Är det rätt gjort? Smart gjort? Rent generellt var förra huset ägare inte den bästa hempularen.

Är det standardprylar så jag bara kan byta termostaten?
 
  • Golvvärmesystem med termostat, cirkulationspump, ventiler och rör kopplade till skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luft och åter luft i slingorna om det bubbla, brukar höras som lite knaster i pumpen står pumpen på maxfart ( 3 ) om inte ställ upp farten, stäng av pumpen först och lufta med den vita som sitter på ovansidan uppe till vänster, sen startar du pumpen, med piggen inne så går vattnet bara runt i slingan och luft följer med runt, blir några varv att lufta. Tryck in pinnen låt det snurra någon minut, stäng av pumpen och vänta 1 minut , lufta , fortsätt så så kommer säker luften att följa med runt och hamna i värmekällan eller element på högsta nivån. En fråga vad gör termostaten i gult/vit , verkar vara lite konstig funktion
 
Termostaten i gul bryter pumpen om värmen i slingan är för hög
 
bus_pojken bus_pojken skrev:
Termostaten i gul bryter pumpen om värmen i slingan är för hög
Jepp men fel styrning, den typen är av gammal typ, stänger av pumpen om tempen är för hög mot inställt värde och startar när det kallnat. Det blir liksom lite jojo på utgående temp, värmen svajar rätt bra då, men kanske inte märks så mycket och det tar ett tag innan det svalnat och pumpen startar igen, därimellan kan det bli svalt på golvet då flödet avstannar och trögheten på ett golvvärmessystem är stort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.