M
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför dessa ständiga morgonmöten?
Alla vet väl vad de höll på med dagen innan, och kan fortsätta med det jobbet till uppgiften är klar.
Och när det jobbet är klart går man till chefen och lämnar rapport och får nästa jobb, oavsett om det är på morgonen, mitt på dagen, eller sent på eftermiddagen.
Och så går man till jobbet nästa dag och sätter igång och gör vad man skall.
Morgonmöten :surprised:

PS
Jag var arbetsledare för 50 - 75 personer under nästan 20 år och hade inte ett enda "morgonmöte".
Obs OT!
Jag håller med dig till 100%! Ett projekt var vi 3st som jobbade ihop ute i "gropen". Ändå skulle vi står där och diskutera med kontorspersonalen vad vi gjorde igår, vad vi gör idag osv. Rena dagisfasonerna.
Jag kan förstå om det är ett rent husbygge av större sort, då kan respektive arbetsledare för anläggning, ventilation, grundläggning, el, rör osv. snacka ihop sig om vilken del av projektet dom ska attackera under dagen, vilka leveranser som kommer osv. Men att ALLA ska står där och lyssna på att Kenta ska montera gips på plan 2, Lasse kör kabeldragning för hissen osv. när man själv sitter i grävmaskinen på utsidan känns lite stolligt.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men högstadieelever brukar inte tycka att det är kul att göra något nyttigt utan de föredrar nog att skolan stänger.
Tråkigt att du har en så negativ syn på våra unga.
Har själv sett massor med unga, mest flickor naturligtvis, som hjälper till och mockar stall och kratsar hovar.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tråkigt att du har en så negativ syn på våra unga.
Har själv sett massor med unga, mest flickor naturligtvis, som hjälper till och mockar stall och kratsar hovar.
Ja, hästintresserade flickor finns det gott om och de gör mycket tråkigt jobb bara för att få vara med sina älsklingar en stund, men det är lite skillnad på det och att hålla rent på skoltoaletter. Men dina barn var kanske jättebra på att städa och städade allt hemma hos er när de gick på högstadiet?
Alla gör inte det i alla fall.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och lärarna var för fina för att tömma papperskorgen och sopa av golvet förstås?
Kanske till och med skoleleverna skulle kunna hjälpa till, och faktiskt tycka att det var kul att göra något nyttigt (y)
Nu tror jag det handlar om att städpersonalen städar bättre och med viss inriktning mot att minska smittspridning. De torkar handtag, strömbrytare mm och ytdescinficerar horisnontella ytor på ett sätt de inte gör i vanliga fall. Så det handlar i första hand inte om att lärarna tycker sig vara för fina för att utföra städsysslor. När de ordinarie lokalvårdarna nu städar på ett annat sätt så är de andra personalgrupperna införstådda med att de kan få tömma sopkorgar och genomföra städning av enklare slag i kontor och arbetsrum.

Mvh/LOB
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför dessa ständiga morgonmöten?
Alla vet väl vad de höll på med dagen innan, och kan fortsätta med det jobbet till uppgiften är klar.
Och när det jobbet är klart går man till chefen och lämnar rapport och får nästa jobb, oavsett om det är på morgonen, mitt på dagen, eller sent på eftermiddagen.
Och så går man till jobbet nästa dag och sätter igång och gör vad man skall.
Morgonmöten :surprised:

PS
Jag var arbetsledare för 50 - 75 personer under nästan 20 år och hade inte ett enda "morgonmöte".
Bara för att du inte förstår det så behöver det inte betyda att det inte skulle behövas. Det har väl med komplexitet och beroenden att göra. Bara det där med ”gå till chefen och lämna rapport och få nästa jobb”... det sättet att jobba är VÄLDIGT långt ifrån självklart idag.
 
F fsn skrev:
Bara det där med ”gå till chefen och lämna rapport och få nästa jobb”... det sättet att jobba är VÄLDIGT långt ifrån självklart idag.
Jaha.
Så idag går man till jobbet varje morgon utan att ha en en aning om vad man gjorde igår.
Och det som ingen annan vet; att det behövs en timme till för att det skall bli klart.
I stället skall detta upprepas inför alla 100 anställda och gås igenom morgon efter morgon?
(För chefen har varit runt och kollat under natten, och noterat vad man skall fortsätta med nästa dag?)
Inte konstigt att byggpriserna skenar :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det beror väl på vad man jobbar med, jobbar man som elektriker eller rörmokare mot privatpersoner så består nog ofta dagarna av 8 besök hemma hos folk som man sen är klar med så ett morgonmöte går ut på att berätta vilka som ska åka till vilken kund idag och vad de ska göra. Patrullerande poliser gör väl också så. Att göra det med samlad grupp gör att alla vet vad som pågår och det stärker gruppsamhörigheten. På sjukhus har sköterskorna överlämningsmöten där avgående skift berättar vad som har hänt under deras skift så att nästa skift kan bli mer insatta med vad de ska göra. Jag har inte jobbat på något ställe där morgonmöte vare sig har behövts eller hållits men det hindrar ju inte att jag kan tänka mig in i andras jobb och vad som kan behövas just där.
 
F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaha.
Så idag går man till jobbet varje morgon utan att ha en en aning om vad man gjorde igår.
Och det som ingen annan vet; att det behövs en timme till för att det skall bli klart.
I stället skall detta upprepas inför alla 100 anställda och gås igenom morgon efter morgon?
(För chefen har varit runt och kollat under natten, och noterat vad man skall fortsätta med nästa dag?)
Inte konstigt att byggpriserna skenar :surprised:
Ditt svar visar bara hur akterseglad och inskränkt tankemässigt du är tyvärr. Varit borta från arbetsmarknaden ett tag?
 
F fsn skrev:
Ditt svar visar bara hur akterseglad och inskränkt tankemässigt du är tyvärr. Varit borta från arbetsmarknaden ett tag?
vi har ofta morgonmöten också, men möten innebär inte 100 man i ett rum 2 timmar om dagen, utan kanske 10 min genomgång innan alla går ut, för o säkerställa att alla har de dem behöver, inga oklarheter råder etc, detta är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att driva jobbet vidare på.
 
F
buspojken buspojken skrev:
vi har ofta morgonmöten också, men möten innebär inte 100 man i ett rum 2 timmar om dagen, utan kanske 10 min genomgång innan alla går ut, för o säkerställa att alla har de dem behöver, inga oklarheter råder etc, detta är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att driva jobbet vidare på.
Jag har inte påstått nåt annat.....
 
F fsn skrev:
Jag har inte påstått nåt annat.....
var mer riktat mot kow
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.