Vi planerar att köpa ett utskifte på 4000m^2 av en annan i byn som ligger i anslutning till vår tomt.
Tanken var att göra en fastighetsreglering så att detta utskifte läggs till vår befintliga fastighet, för att slippa att lantmäteriet ska ta fram en ny fastighetsbeteckning.
Det verkar vara billigare än att stycka av har jag uppfattat det som..

Hur går man tillväga för att genomföra detta? Jag har läst runt hos lantmäteriet utan att bli så mycket klokare.
Gör vi först upp affären och betalar sedan ansöker om fastighetsreglering, eller ska det ansökas innan man betalar för marken?

Med vänlig hälsning Eddie Landmér
 
Är det det här du läst utan att riktigt förstå: https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...la/overfor-mark-genom-en-fastighetsreglering/

Vet inte riktigt om jag kan förklara det bättre, men ska försöka.

Först genomför ni köpet, sen skickas anmälan in till Lantmäteriet. Formalia är viktigt vid fastighetsköp, så är ni osäkra så ta hjälp av en mäklare med papperen. Det är en tjänst de brukar tillhandahålla. Är det jordbruksfastigheter skulle jag exempelvis vända mig till LRF Konsult (de heter Ludvig & co numera, men det är samma bolag).

Tyvärr finns det krav på hur stora/små fastigheter får vara. Tanken med det är att all mark ska kunna nyttjas effektiv. Så det är inte givet att ni exempelvis får lägga till 4.000 kvm till en villatomt. Det får ni nog, men ni bestämmer det inte helt själva. En återgångsklausul behövs därför i kontraktet, så att ni får tillbaka pengarna om Lantmäteriet inte tillåter er sammanslagning av utskiftet med er fastighet.
 
  • Gilla
Landmer
  • Laddar…
Tack för svar!

Ja, det var där jag läste, men hade svårt att förstå om det var normalfallet att köpet görs upp innan fastighetsregleringen eller om det bara var information om så skett pga någon ovanlig omständighet.

Din förklaring var mycket tydlig! Ska se till att en klausul om återgång av köpet, vid eventuellt avslag från lantmäteriet, kommer med.

Med vänlig hälsning Eddie Landmér
 
  • Gilla
oxöga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.