Finns det någon kunskap här om cylinderklippare?

Har kollat runt lite på nätet men det verkar vara en väldigt tunn marknad för dom här i Sverige, antingen så är det leksaker för folk i radhus eller så renodlade greenmaskiner med en prislapp på 50+

Finns det några vettiga "konsument"maskiner att köpa? Eller blir man tvungen att hitta en begagnad toro eller jd

Har suttit några kvällar och kollat runt lite på nätet och den enda svenska sida jag har hittat med priser säljer allet och då är det deras Kensington 20k men med 10 skär och räfstillsats är man o sniffar på 30 000 vilket känns lite dyrt för en maskin som ser ut o vara ganska plastig.

Men om man ser på proffsmaskiner som exempel toro greenmaster 1000, vad är realistiska begagnade priser på dom?

För jag vet att @trähandtag kör cylinderklippare och kanske @GrönareGräsmatta har lite input
 
  • Gilla
chrisman686
  • Laddar…
Ibland hittar man någon på blocket eller annan försäljning.... Vi köpte ju en john deere greenklippare i Karlstad på john deere säljare. De hade ytterligare någon demomaskin hösten 2018. Kanske de finns kvar. Men dessa. Greenklippare är ju inte de bästa att klippa vanlig gräsmatta då transporthjulens axlar sticker ut ca 2 dm åt varje sida. Blir knepigt att klippa vid vägg, staket mm. Vilken maskin som ska köpas beror på hur kort gräset ska klippas. Berätta gärna hur du tänker. Lycka till med sökandet.
 
Siktar på att klippa runt 15-20 millimeter. Verkar som att riktiga greenmaskiner inte har riktigt lika stort spann på klipphöjd. Men det kan vara en missuppfattning från min sida. har idag en vanlig rotorklippare och klipper på cirka 30mm men vi håller på att planera en flytt som kommer innebära ny gräsmatta och då är det lika att göra det rätt från början. Men redan idag lägger jag mycket krut på gräsmattan så nästa naturliga steg är just en cylinderklippare för att ta det snäppet högre.

Jo axlarna till transporthjulen sticker ut lite men som jag har förstått det så går det att ta bort på en del maskiner medans vissa saknar dom helt.
 
Detta är andrahandsuppgifter men i England ska det tydligen finnas bra utbud av cylinderklippare för "vanligt folk"? Vi är kanske inte tillräckligt noga med våra gräsmattor i Sverige, eller så har Stiga och Klippo tutat i oss att rotorklippare är det som gäller?
 
Känns som att om man har nå annat än en rotorklippare här i sverige är man konstig.

Men iaf så har jag kikat lite på engelska sidor, men hittills inte hittat en sida som uttryckligen skickar utanför uk

Men det som verkar säljas där är allet och atco i olika varianter.
 
Innan jag köpte JD var jag i kontakt med en person som hade en Toro greenklippare. Han hade skurit av axlarna. Detta går ju bra i fall man inte behöver transportera greenklipparen. Har för mig att högsta klipphöjd på JD-klipparen är 25 mm.

har på youtube sett flera som talar sig varm för klipparen ”swordfish” tror jag den heter. Säljs säkert inte i Sverige.
 
Om jag skulle köpa idag så skulle jag helt klart köpa en batteridriven Allett Liberty 43 tillsammans med en scarifier kassett. Då kan man sälja vertikalskäraren och minska antalet maskiner.
Säljs av Jordelit (företag) och xeed.se (konsumenter) här i Sverige: https://www.xeed.se/sok?s=allett

Jag har inte testat någon den men skulle gärna slippa allt extraarbete som krävs med en bensindriven som jag har idag. Jag har en Atco Clipper 16 som jag köpte begagnad.

Den du menar @trähandtag är Swardman, de kan skicka till Sverige och är lite mer high-tech än Allett kanske.
 
  • Gilla
pnergard
  • Laddar…
Tror också det är swardman som trähandtag pratar om, dom ser riktigt nice ut och folk verkar prata gott om dom. Vet att ryan knorr kör en sån iaf.

Byggde ihop en på deras sida och då landade den på nästan 3500euro vilket nu inte är så stor skillnad mot vad en allet Kensington med liknande tillbehör skulle kosta via xeed.


Finns det någon svensk återförsäljare av swardman eller är man tvungen att försöka importera en själv?

Någon som vet riktpris på exempelvis steelfort 500 golf?

En batteridriven klippare skulle jag inte orka med, klipper idag kring 1300kvm och då känns batteri lite klent.
Det som också talar emot allet är deras plastiga utseende och dom verkar inte ha någon vikt i sig
 
Det kanske skulle vara billigare i inköp att köpa en begagnad foregreen-klippare med din storlek på gräsmatta. Finns på Blocket. Det medför ju extra kostnader såsom diesel, service och slipning av tre cylindrar istället för en dock.
Har du kollat på det?
 
Ja drömmen är att ha en toro reelmaster men det är inte realistiskt eller praktiskt när det är en vanlig villatomt.

Men kollade iaf en extra gång igår och swardman går att köpa i Sverige, men det är 37000 för en sån vilket är hyffsat svettigt.

Tror nästan man får lov o hålla koll efter en beggad maskin typ toro eller jd, men vad är rätt priser på dom maskinerna? Tänkte att det finns en från 2010 till salu nu med just under 200h på mätaren
 
För att få en jämn gräsmatta är tyngden av maskinen viktig! JD väger ca 125 kg. Det blir som om man vältar varje gång det klipps. Å andra sidan måste man, i alla fall hos oss, lufta ytan, så att den inte blir allt för kompakt.
 
Jd köpte vi för 23 000 kr något, möjligen väl billigt för en demo maskin. Nypris ca 100 000 har jag hört.
 
Det var ordentligt med rabatt du fick! Synd att man själv aldrig gör såna klipp. Men det är iaf en bra indikation på hur man ska värdera begagnade maskiner.

Ja vikten är ju en faktor att väga in när man kollar på olika maskiner så man faktiskt vältar gården vilket är en viktigt faktor, inte nu för jag ska spela golf och vill ha snabbt bollrull men just för att det ger en utjämnande effekt.

Men då är det som du säger att man får kompaktering, men tror att om man inte försöker ha en sån extrem matta som du så tror jag att man klarar gräset hyffsat med bara en sån där kaststjärne luftare, luftar med en sån idag och grep där vi går mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.