H
Tog ut min comfort -02-isch för säsongen för den årliga servicen. Drev bra ut från garaget.

Gjorde vad jag kommer ihåg att jag alltid gjort dvs dränerar den på olja både motor och hydrostat.

Nu är det stendött efter att ha fyllt på igen. Inget liv alls i den. Remmen snurrar fint och likaså remmen.

Men inget liv. Har testat lite olika saker men kommer inte fram till något. Kan den ha gett upp i starten?

Har inte varit några oljud eller liknande. Inte nu efter heller. Något jag gjort fel?

Fel olja? (5w-30)
 
Du har inte råkat komma åt frikopplingsspaken?
 
Ritad illustration av en gräsklippare med märkningar för olika delar, numrerade 18 och 19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av en urkopplingsspak till en maskin med beskrivning av två lägen för transmission.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Tyvärr inte så enkelt! kan dock putta den med eller utan växeln i vilket inte känns normalt.
 
H
Oljan blir inte heller varm vad jag kan känna som om den står still helt. Öppnade under och hällde ut lite och den var kall nästan.
 
Den behöver luftas om den varit tom på olja
 
H
Kloge Kloge skrev:
Den behöver luftas om den varit tom på olja
Ja, lite det jag var inne på faktiskt!....men hur?
 
H
Kloge Kloge skrev:
Finns beskrivet här när jag bytte olja på min

[länk]
grymt!

Jag tror även på detta, är dock mörkt nu och kallt! Jag testar imorgon!
 
H
Kloge Kloge skrev:
Finns beskrivet här när jag bytte olja på min

[länk]
Jag fick givetvis gå ut och testa trots mörker och kyla. Har pumpat rätt länge och bubblat till. Är lite hopp om det med mycket lite driv. Men det känns som att något är galet. Ska testa mera imorgon. Fler tips?

tjuvlyft? dålig olja? (5w30?)
 
Jag höll på i en timme innan den var luftad
 
H
Kloge Kloge skrev:
Jag höll på i en timme innan den var luftad
Tack igen! då är det nog bara mer som gäller. Fortsätter, tack för peppen :D
 
Har råkat ut för för på min att remskivan snurrar på axel på hydrostaten. Allt ser ut som det ska men den driver inte.
Splinesen hade gått i remskivan.
// Tobbe
 
H
Kloge Kloge skrev:
Jag höll på i en timme innan den var luftad
TobiasAB TobiasAB skrev:
Har råkat ut för för på min att remskivan snurrar på axel på hydrostaten. Allt ser ut som det ska men den driver inte.
Splinesen hade gått i remskivan.
// Tobbe
Nu är den igång! lite dålig driv men får lufta lite mer. Tack för tipsen, hade nog gett upp annars.

Men har även lärt mig att inte tömma oljan på det viset i framtiden! Får hålla systemet tätt.
 
H
Uppdaterar lite:

Verkar vara ett meck med att få ut luften även genom "luftning". Var ett två tillfällen jag kom ut och behållaren var tom för oljan även fast den var över "max".

Men nu går den bra och detta endast genom att den fått "vila" och fyllas på eftersom. Så jag tror inte ens det går att lufta ur all luft så att säga. Man får ha tålamod helt enkelt. Låta den stå så luftar den sig själv. Men nu driver den som vanligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.