Hej!
Står inför en renovering av befintligt badrum samt grovkök/tvättstuga i min källare.

Tanken är att jag använder denhär tråden under arbetets gång för eventuella frågor och så ni får följa renoveringen.

Huset är från 1930 och står på oisolerad platta.

Kommer påbörja jobbet inom 2 veckor ungefär med att blåsa ut det mesta.

Först är det badrummet som det mestadels kommer jobbas med.

Kommer bli kakel/klinker, commod, wc, inkaklat badkar samt inbyggd dusch.
 
Första funderingen:

I badrummet finns ingen uppvärmning av utrymmet.
Sambon vill gärna ha golvvärme.
jag ser helst att det är möjligt utan att bila upp golvet, gräva ur och isolera osv. Vad säger expertisen?
Takhöjden är något begränsad oxå för att bygga på höjden.
 
B BrewHill skrev:
Första funderingen:

I badrummet finns ingen uppvärmning av utrymmet.
Sambon vill gärna ha golvvärme.
jag ser helst att det är möjligt utan att bila upp golvet, gräva ur och isolera osv. Vad säger expertisen?
Takhöjden är något begränsad oxå för att bygga på höjden.
Den samlade uppfattningen är att det antingen är gräva ur, isolera och ha golvvärme eller ha tofflor på. Jag valde att ha tofflor på.
 
Jag håller också på med att renovera ett badrum i mitt gamla hus, med ett trappsteg inuti badrummet med en gammal gråstensgrund under. Takhöjd idag 192cm där toan och handfatet står, ett trappsteg ner där badkaret kommer att stå är det 205cm takhöjd idag. Jag kommer att lägga in vattenburen golvvärme med LK:s spårskivor som bygger 16mm, sen minst 12mm flytspackel ovanpå samt klinker. Jag är inte jättelång så jag kan gå rak åtminstone... Jag ser fördelarna med golvvärme som större än nackdelen med takhöjden. Bila bort gråstenen gör jag inte mer än nödvändigt, jag har flyttat avloppet till toan och roligt är det inte direkt. Smaksak som jag ser det.
 
Hej BrewHill!

Jag har gjort samma sak som dig, men för ganska precis ett år sedan. Påbörjade då totalrenovering av tvättstugan i källaren. Badrummet var sedan tidigare renoverat, så det har jag inte gjort något åt.

Jag anser att du tar tjuren vid hornen och bilar bort plattan och gräver ur för att gjuta ny platta med isolering under. Vi gjöt in golvvärme i plattan och la 200 mm isolering under samt ett kapillärbrytande skikt av makadam på ca 100-150 mm. Det kommer vara värt det i slutändan! När du också har bilat upp plattan så bör du byta avlopp och golvbrunn.

Vi har sedan dess pysslat med en massa annat så vår tvättstuga har legat på is sedan i mars. Men vi har nu målat väggar och ska till att lägga klinker här framöver.

Ska bli kul att följa den här tråden!
 
Nu har projektet tagit fart!
Sen början av januari har jag tillbringat varje sekund (utöver ordinarie jobb) med att fixa och dona i huset.

Övervåningen är klar med nya golv, lister, väggar, det saknades även en del golvspånskivor som fick läggas i, nu väntar jag bara på att dörrarna ska levereras så är allt klart.

Entréplan är klart med nya golv, lister, väggar, kapade upp golvet i hallen, reglade upp på nytt, golvvärme, flytspackel och klinker. Gjorde om två valv som var små och tråkiga, nu stora med bra ljusinsläpp. Duschkabin i badrummet för att klara den stora renoveringen i källaren. Flyttade en vägg och förlängde den en aning för bättre planlösning.
Väntar på leveransen av nya innerdörrar här oxå. Altandörren står redo i garaget så den monterar jag nästa helg.

Garaget har fått en luftvärmepump under tiden oxå.

Tillbaka till ämnet!
Vad har jag då åstadkommit hittills?

Ut med alla befintliga vatten/el-ledningar.
Riva ut badkar, duschväggar, glasblock, TT, TM mm.

Riva ner kakel, klinker. Skyffla i murspänner, tömma i skottkärra, lasta på släpkärra till tippen.

Bilat upp betongplattan (7-15cm), skyfflat till förbannelse, gräva, gräva, gräva i sand/stora stenbumlingar, skottkärra å ner för slänten för uppfyllnad.

Idag räknar jag med att bli klar med utgrävningen av golvet, ligger ca 30 cm under ursprungshöjden för golvet, gräver ner tills jag inte orkar djupare och nöjer mig där förhoppningsvis.

I denna Corona-tider får man räkna med att göra det mesta själv, och hittills har jag gjort 99,7% helt på egen hand, och på 11 veckor har man fått gjort en hel del minst sagt

Hittills har renoveringen kostat mig ca 70tkr, en bra bit under vad jag kalkylerat


Har fotat alldeles för lite men här kommer några bilder.
 
  • Renoverat golv med ny golvspånskivor och exponerad träbjälke under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av golv med pågående installation av golvvärme, synliga värmeslingor på spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt flytspackel på golvet i ett renoveringsprojekt med plastspikar, invid träimitationsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i källare med nakna väggar, golv med plattor, verktyg och hinkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med rivet kakel och klinker på golvet i ett rum med blottade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis uppbruten betonggolv i ett renoveringsprojekt med murbruk, stenar, skottkärra, och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Viskarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.