Hej!
Har monterat in 6st Hidealite Comfort Outdoor 5W GU10 (Länk) med en dimmer Schneider 315RC (Länk).
Enligt bifogad pdf är dessa kompatibla.

Allt fungerar utmärkt förutom när reglaget på dimmern är vriden till max, då blinkar alla 6-lampor samtidigt med ett 5 sek intervall. Vrider jag ner ljusstyrkan/reglaget ytterst lite så blinkar det inte.

Finns det en logisk förklaring kring detta och en möjlig lösning?

Tack på förhand.

Mvh
Baronen
 
Nu säger ju testet från hide-a-lite att det ska funka så man kan ju misstänka att det är något knas med dimmern, men generellt är det nog större chans att vinna på Lotto än att få vriddimmers att lira med led-lampor. Jag kör uteslutande med dosdimmers och återfjädrande knappar istället med bra resultat.
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
Kan Hide-a-Lite ha olika ljuskällor på sina Comfort Outdoor? Du kanske inte har samma i dina som de har i sin tabell?
Jag är tveksam till om den kombinationen fungerar eftersom dimmern inte är gjort för LED, även om den KAN fungera till vissa LED ändå. Schneider har flera andra dimmers som borde vara bättre anpassade.
 
  • Gilla
Baron Von Helsing och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är en GU10 sockel så levereras armaturen med en retrofitLED. Troligen har det bytts någon komponent mellan batcharna. Det räcker för att det ska bli inkompalitetsproblem tyvärr. Vet vi vilken tillverkare det är till den medskickade GU10 ljuskällan?

Tvåa på den! Müssli är på rätt spår ovan
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nu säger ju testet från hide-a-lite att det ska funka så man kan ju misstänka att det är något knas med dimmern, men generellt är det nog större chans att vinna på Lotto än att få vriddimmers att lira med led-lampor. Jag kör uteslutande med dosdimmers och återfjädrande knappar istället med bra resultat.
Bra tips, ska kika om man inte skall byta till ditt förslag.

Müssli Müssli skrev:
Kan Hide-a-Lite ha olika ljuskällor på sina Comfort Outdoor? Du kanske inte har samma i dina som de har i sin tabell?
Jag är tveksam till om den kombinationen fungerar eftersom dimmern inte är gjort för LED, även om den KAN fungera till vissa LED ändå. Schneider har flera andra dimmers som borde vara bättre anpassade.
Tack, det är en bra fråga. Vet inte. Har du några rekommendationer på bättre anpassade dimmers?

Ljus Ljus skrev:
Eftersom det är en GU10 sockel så levereras armaturen med en retrofitLED. Troligen har det bytts någon komponent mellan batcharna. Det räcker för att det ska bli inkompalitetsproblem tyvärr. Vet vi vilken tillverkare det är till den medskickade GU10 ljuskällan?

Tvåa på den! Müssli är på rätt spår ovan
Kan tyvärr inte svara på det nu, kan kika imorgon om jag hittar något utifall det är avgörande :)


Lite mer input till er alla:
Jag har testat lite mer nu. Det verkar vara mer oregelbundet än vad jag först skrev med 5sek intervallet. Ibland blinkar det inte alls och ibland lite oftare. När reglaget är vridet till 3 av en stege 1 till 5 så är ljusstyrkan på max. Fortsätter jag vrida reglaget mot "5" så är det då det börjar blinka även om samma ljusstyrka infinner sig. Vet ni om man kan kalibrera reglaget?

Är det en säkerhetsrisk att använda detta när det är såhär eller är det bara en "kosmetiskt" fel?
Personligen kan jag leva med att ha det som det är iom att det fungerar sålänge reglaget är inte är vridet till max om det nu är ett lotteri att få det att fungera bra.

Tusen tack!
 
L
Har samma hemma 3 st GU 10 dimbara led , på max vill det sig inte riktigt får ha lite mindre
men blinkar inte på lägre inställning , ( vrid dim )
Har en annan 1 st dim led , den vill blinka på max konstant , tror det beror på att belastningen är för liten men funkar bra på lägre inställningar ( vrid dim )
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
Kan du tänka dig pushdim så fungerar Vadsbo LD220/440 förvånansvärt ofta på knasiga LED. Ryktet säger att Plejds dimmrar ska vara bra men det har jag bara provat på några få kombinationer än så länge. Nu borde inte din minlast (6×5W=30W) vara något problem men en variant är att hänga på någon ytterligare glödljuslast som ett experiment för att utesluta låg last på dimmern. Å andra sidan kan blandlast få dimmern på bättre humör så det är inte ett självklart test.
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
Kör eltako dimmer utan nolla på våra hide-a-lite comfort g2 i köket. Funkar som sagt klockrent, men ur ett användarperspektiv tycker jag vriddimmers är bättre.
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
Lite snurrigt det här. Den länkade kompatibilitetstabellen gäller för armaturen Hidealite Comfort Outdoor men de kan ju som sagt bestyckas med valfri GU10-lampa. Det finns även en tabell för deras rekommenderade ljuskälla Conform G2 5W och där totaldissar de helt plötsligt Schneiders 315RC, vilket nog är helt i sin ordning då de flesta 230 V LED vill ha en framkantsdimmer... Ingen bra reklam detta Hide a light, de är annars riktigt duktiga på att specificera sina produkter. Man ser också att deras tabeller är misstänkt "snälla" då nästan alla dimmers de tar upp har precis samma egenskaper i form av antal lampor och reglerområde, misstänkt som sagt...
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
B Baron Von Helsing skrev:
Är det en säkerhetsrisk att använda detta när det är såhär eller är det bara en "kosmetiskt" fel?
Glömde denna fråga. Nej det är inte farligt. Det är dimmern som troligen reagerar på den elaka last som 230 V LED utgör. Dimmern kräver en minsta last på 20 W för sin egen strömförsörjning, och de strömspikar som LED släpper igenom är kanske inte riktigt vad dimmer fungerar bra med. Dimmers för 230 V LED brukar kräva en nolla så att de inte är beroende av lampan för att få ström till sig själv.
 
  • Gilla
Baron Von Helsing
  • Laddar…
Tack för era svar, jag har en plan hur jag skall gå framåt nu!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Löste det sig? Vad var din plan? Jag har exakt samma problem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.