I vissa resonemang bland annat från flera rörmokare, elektriker och andra här på forumet så vill framförallt rörmokare och elektriker inte ta på sig delar av jobb om man inte får ta på sig hela jobbet och dessutom sälja materialet till överpris! Varför är det så? Inte ens på löpande räkning...

Om vi börjar med diskussionen kring att man:

"då inte vet hur resten blir gjort"
"Kunna lämna garantier på allt"
"kunden kan inte eller bara fuskar på de jobb dom gör"
"det blir ju dyrare för kunde i slutändan"
"Räkna med strul när man ger fast pris"
"Ovant att jobba med andra grejor än dom vanliga"
"kunden köper bara fel grejor"
"Kunden köper bara dålig kvalitet på grejorna"

osv så köper jag det resonemanget fullt ut i de fall när det är relevant! Men min erfarenhet är att det många gånger i grund och botten är en form av bedrägeri mot kunden eftersom det egentligen beror på att man inte vill visa öppet vad man kostar eller hur mycket man lägger på i dessa överhettade byggtider!

Exempel: Jag vill ha VVS arbeten utförda på löpande räkning, kontaktar en rörmokare som säger "Jag tar 330+ moms förutsatt att jag år sälja materialet". Jaha men jag köper hellre från Rinkabyrör i stället säger jag. Varpå de flesta rörmokare då svarar då vill jag inte göra jobbet!

Varför svarar man inte att i så fall vill jag ha 600+moms/tim eftersom jag inte tjänar något på materialet om det är där skon klämmer. Är man rädd för att kunden ska upptäcka hur dyr man är?

Har haft lite liknande diskussioner med framförallt rörmokare kring vad de egentligen tar betalt när man räknar med deras påslag på materialet, uppemot 500-1000kr/tim om man lägger ut påslaget på materialet som timkostnad i stället. När man då lyfter fram det så skyller man på allt möjligt. "Jag har ju fasta kostnader som bilen, administration och verktyg och sen är det ju en lång utbildning osv" "Det kostar så här mycket med hantverkare osv."

Fullständigt skitsnack! Snickarna och målarna ligger väl på ca 250-350kr/tim + moms, de har ofta också lika dyra bilar och verktyg, lång utbildning och levererar oftast inte material för så höga summor i förhållande till deras arbetstid, och det funkar ju för dom mig veterligen.

Jag tror att det helt enkelt är utbud/efterfrågan som styr det hela och just rörmokare och elektriker är det brist på och inte något man gärna gör/får göra själv så då kan man alltså "blåsa folk" på mer pengar än man vill visa och i många fall bete sig som riktiga skitstövlar. Enklaste sättet är att hålla hyfsat låg timpenning och sen lägga på rejält på materialet typ 75-200% så märker kunden inget eftersom dom inte ids/kan kolla vad en rörkoppling eller lite pexslang kostar hos tex Rinkabyrör.

Och när det är jobb där kunden vill köpa material och ha jobbet på löpande räkning varför tackar man då nej eller skyller på en massa oväsentligheter? Är det inte bättre att vara ärlig och säga att man vill ha en hög timlön eftersom man valt ett jobb med hög efterfrågan och att då blir timpriset kanske 500+ moms samt att man gör ett "normalt" vettigt påslag på grejorna med kanske 5-30% i stället som övriga hantverksgrpper?

Klart att man får ta betalt men varför inte räkna "vettigt" och öppet som det är sen får väl kunden själv bestämma om man vill ha den hantverkaren, och om man själv vill ta besväret eller risken med att köpa hem material själv?

Efter kontakter med många hantverkare och beställare/kunder genom vårt eget och andras husbyggen så är min tydliga bild att just rörmokare och elektrikerna är de största "rötäggen" bland de olika hantverksgrupperna! Fråga vilken kund eller hantverkare som helst om han känner/ kan rekommendera någon bra snickare/målare/grundläggare/plattsättare osv så får man oftast ett par förslag på firmor eller namn, men fråga om dom känner till någon bra rörmokare eller elektriker så är det ytterst få som kan/vill rekomendera någon framförallt rörmokare.

Självklart finns det betydligt färre av dessa hantverkare jämfört med de andra men det är ändå ganska talande när andra hantverkare som hållit på länge och bor i en storstad inte ens kan rekomendera en endast en när man frågar, antagligen eftersom dom är rädda om sitt eget rykte....

Så kom igen nu ni hantverkare som jobbar där ute förklara hur ni tänker om ni inte vill ta på er en "del av ett jobb" eller hur ni resonerar med kunder som vill köpa material själva.

Och kom igen ni andra med era erfarenheter av att få "delar av jobb/vissa moment" uförda av hantverkare.








 
Det är knepigt att veta hur man ska agera med debiteringen och det har bl.a. varit uppe i tråden om servicebilavgift.
I många fall stirrar man blint på timdebiteringen, men bryr sig inte om vad slutnotan blir.
Ska man ha en hög timdebitering som inkluderar allt, inklusive materialpåslag, servicebil, resor m.m., eller ska man lägga sig på en lägre debitering och ha alla dessa tillägg separat specat?

Rör och el har dom bästa rabatterna på materialet, och det vore väl synnerligen märkligt om dom inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt? Det vill nog alla, även du!

Hur många GDS:are prickar rätt på alla delar när dom åker och handlar rör och kopplingar själva? Ganska få skulle jag tro, och även om rörisen går på löpande så blir det struligt när det fattas, eller är fel delar. Strulet gör att jobbet drar ut på tiden och nästa kund blir lidande och sur för att "den där jävla rörmokaren aldrig dyker upp som han lovade..."

När det gäller att bara göra vissa delar av ett arbete är garantierna en viktig punkt.
Visst, som snickare kan jag oftast skita i garantibiten, men yrkesstoltheten gör att man vill hålla i t.ex. hela golvläggningen för att veta att det slutgiltiga resultatet blir bra. Ett ojämnt undergolv eller en taffligt utförd listning sänker helhetsintrycket kraftigt. Alla kan lägga parkett på en plan öppen yta, men det är oftast vid listningen som proffs och amatör skiljer sig.

Ett delvis utför arbete kan även drabba ens rykte, jag tänker mig då t.ex. följande scenario;
- Jag lägger ett parkettgolv på befintligt underlag och kunden listar själv.
- Det blir gung i golvet och listningen ser bara kletig och rapplig ut.
- Kundens bekanta ger beröm (för att vara snälla) och undrar vem som har lagt golvet? -Det har ACME gjort!
- Kundes bekanta berättar för sina vänner om ACME's taskiga golvläggning.

Ovanstående kan även inträffa om jag håller i en renovering och lejer in dåliga underentreprenörer.
 
Du blandar ihop många problem i din frågeställning, men några reflektioner ska du få av mig...........


som svar på din rubrik: så är det väl så att om man som hantverkare ska göra ett jobb så vill man inte bara göra det krångliga skitgörat, kunder som försöker plocka russinen ur kakan och köra dom lätta bitarna själv kan gott stå där och klia sig i huvudet när det bökigaste är kvar.
dessutom så lossar du väl inte oljepluggen själv när du ska serva bilen eller lossar hjulmuttrarna när du ska köpa nya däck ??

resonemanget kring delarna är liknande: du tar väl inte med dig biffen till restaurangen (för den är ju säkert billigare på lidl), och vinflaskan får nog oxå stå kvar hemma eller??
bildelarna köper du nog inte på biltema och lämnar med när bilen ska repareras.
hårsprayet är ju billigare på stormarknaden än hos frisören.....osv, dessutom så är påslagen på dessa "premiummaterial" som verkstäder, returanger och frisörer har säkerligen väl tilltagna.
Därmed inte sagt att det ska vara så, man kan ju tycka att man borde få ta med sig delarna till bilen eller köttet til krogen, men nu är det ju inte så, så varför skulle det vara så inom dom branscher du berör i ditt inlägg?

att man försöker tjäna så mycket pengar som möjligt är ju knappast något konstigt, och det styrs ju av utbud och efterfrågan.

Det jag kan hålla med dig om, är problemet med hyckleriet kring prissättningen, där kostnader "göms" i materialpåslag till förmån för låga timpriser, men visst är det så att utvecklingen (tyvärr) har gått åt detta håll och börjar en köra med detta system så blir det lätt så att andra hänger på, och en bidragande del av problemet är ju som ACME skriver att kunderna stirrar sig blinda på timpriset och om vissa konkurrerande firmors är låga så måste ju även våra vara det, så resonerar nog dom flesta entreprenörer.

// Pappskallen, som ALLTID jobbar på fastpris !

 
Snailman
Det är ju rätt olika världar man lever i, men jag har då inte lämnat in min bil sedan garantin gick ut (efter 2år), sen dess har jag gjort alla servicar själv, Oljefilter och bultpackning och luftfilter köper jag orginal, men oljan frå dug amed biltemas 'dyraste' nrä jag fick stenskott i strålkastaren, så kostade en ny strålkastare 700kr monterad kostade 1300, det var inte så svårt att byta själv tog en halvtimma, hade tagit en kvart om jag varit van.

Byter mellan sommar och vinterdäck gör jag själv (när jag köpte dem monterade en firma, och det gick knappt att lossa bultarna alls) När jag ska byta däck, kollar jag på internet och sedan med lokala firmor, jo det fanns en som tog nån hundring mer än på internet, så han fick göra jobbet, de övriga skulle ha typ 500kr mer per däck (michelin energy så samma däck hos alla)

Huset målar jag själv, tar väl en vecka med hjälp av stege, då målar jag 2 gånger.

Det enda jag inte gör själv är sådant som kräver mycket dyra specialverktyg, typ hjulbalansering, borra brunn eller bergvärme tex. Betong köper jag färdigt. Montering av luftvärmepump fick jag tillräckligt billigt, så jag slapp köpa vaccumpump och göra det själv.

När jag fick problem med dräneringen hyrde jag en minigrävare en helg, och rören köpte jag på byggmax, nån dryg tusenlapp billigare än på lokala byggvaruhuset.

Att man gör det mesta själv, resulterar ju i att man såsmåningom har , gassvets, migsvets, kompressor, släpkärra, överhandsfräsar, sågar och något hundratal verktyg till...

Hittils har jag alltid hittat någon med rätt verktyg som kunnat fixa det jag inte kunnat själv, jag skulle aldrig jobba en månad för att kunna betala någon för en veckas arbete, som jag lika gärna kunde göra själv. Jag lägger hellre pengarna på elektronik, prylar och bilar, och resor

Det enda som är ett problem, är väl att det skulle vara lättare att få ledigt från jobbet, så man slipper göra det på sin fritid.

 
Man får väl säga att man som totalentrepenör i bygg och entrepenad råkat ut för det mesta vad gäller gör det självare osv och helt ärligt måste jag hävda att ingen av mina kunder i slutändan tjänat på att köpa material själv, däremot finns det en relativt stor besparing i att göra visst förarbete som trädfällning, uppröjning mm innan vi kommer och även att ta hand om städning mm efter att vi gjort vårt på bygget (vi tar trots allt samma timkostnad för att putsa ett fönster som för att kakla ett badrum)
Vad gäller vinstmarginalen på material så ligger den för högt i vissa brancher men i ärlighetens namn så ÄR det kvalitetsskillnad på byggmax och rinkaby jämfört med våra grossister, tro det eller ej och naturligtvis kan vi inte ge en garanti på ett jobb utfört med produkter vi inte vet någonting om.
Tyvärr finns det inom alla brancher mer eller mindre oseriösa aktörer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.