En ny kondensationspanna Buderus Loganoplus har installerats. Installatörerna har inte använt något av de alternativ för rökgaskanal som jag sedan ser i installationsanvisningarna. Ut från pannan kommer ett rostfritt rör i sammansatta sektioner, ca en meter långt, fram till murstocken. I rökkanalen har man nöjt sig med att sätta ett böjligt "flexirör" ca 100 mm diameter som går upp till skortstenen på taket. Genomföringen in i kanalen är fixerad och tätad med skum som härdat. Jag har fotograferat flexröret genom ett lägre beläget hål som ännu inte fyllts med skum.

Enligt installationsanvisningarna används raka sammansatta rörsektioner, förmodligen av metall i i rökkanalen.
kondensationspannan återvinner energi från rökgaserna. Vid murstocken är temperaturen på det rostfria röret 72,3 grader mätt med Flir one plus termokamera (svart vävtejp på röret, annars visar det fel på blanka ytor). Enligt installatörerna ska temp ut inte vara högre än 49 grader. Koncentriska rör med tilluft i yttre röret har inte använts. När rökgaserna kondenserar bildas någon form av flytande slagg som ska återföras till pannan och avledas till avlopp. Det företaller osannolikt att viskös vätska rinner nedåt i det helt ojämna flexiröret som har samma struktur som en luftstrupe med broskringar.

kan den här installationen med flexirör av plast vara godkänd ut brandsynpunkt och för försäkring? Helt omöjlig att sota dessutom om det skulle behövas. Jag kan noll om kondensationspannor och är tacksam för synpunkter inför reklamation. Inget sades till mig under installationen som gjordes med social distancing pga epidemi.
 
Bilder hade varit bra. Tycker det låter lite märkligt det hela. Moderna kondenserande gaspannor har ofta skorsten i plast, men jag har ingen erfarenhet av just din oljepanna.
Avgaskanalen ska godkännas av sotaren, så de bör anmärka om det är något fel. Möjlighet för sotning/rengöring ska definitivt finnas-
 
Tips på bra site för länkade bilder?
 
G gråsten skrev:
Tips på bra site för länkade bilder?
Jag har tyvärr dålig koll på de sidorna, och klickar sällan på länkar dit. De är oftast nedlusade med reklam och skit. Du kan posta bilder direkt här i forumet om du vill :)

Vilken modellbeteckning har pannan?
 
OK det gick till min förvåning att bara klistra in bilder.
Pannan är Buderus Logano Plus
 
Redigerat:
Toalettpappershållare med en tortilla som sitter på spolarna istället för toalettpapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga problem med bilder.
 
  • Haha
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
Flexrör installerat i rökkanal, synligt utan sotningsöppning, genom skärmvisning av kamera-app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexrör i rökkanal. Ingen sotningsöppning
 
Redigerat:
Rostfritt rör tätat med skum vid anslutning till rökkanal, termisk bildtext visar 72.3°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostfria röret in till rökkanal fixerat och tätat med skum.
 
Redigerat:
Installation av värmepump med rörkopplingar, isoleringshylsor och tekniska varningsskyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Troligtvis är det samma konstruktion på din panna som en Pulsonex oljepanna ( var plastslang ut ) som gick ur tiden för ett antal år sen, den avgav en hiskligt massa vatten som kom från oljan och dränerades ut via en vattenfälla till ett avlopp. Det är lika med en gaspanna och det ska inte vara höga temprar på avgaserna. Sen hur din är konstruerad kan inte sägas på distans. skriv fabrikat och typ så kanske det går att se. Försökte leta på din panna hittar inget , har du en länk till den.
 
Det flexibla röret liknar det som används för gaspannor för att dra igenom en befintlig rökgaskanal.
Jag tror inte att 72 grader är någon katastrof för röret, men som med alla kondenserande pannor så gäller det att hålla ner returtemperaturen från värmesystemet. Ju högre systemtemperatur desto högre temperatur i rökgaserna.

Det bör finnas någon form av kondensfälla med avlopp där kondensvattnet kan rinna ut.
 
Läste nu i din andra tråd i ämnet. Du behöver få ordning på styrningen av varmvatten och framledning för att få ner rökgastemperaturen. Framledningstemperaturen ska vara så låg som möjligt och regleras med utegivare.
 
Jag har nu sänkt radiatorkretstemperaturen till max 65 grader. Pannan behöver tyvärr vara igång för vi har en svinkall kraftig nordanvind sedan flera dygn. Kondensfälla är installerad. Hoppas få tempsonden för varmvattnet på plats inom ett par dagar. Tack för kommentaren om flexislang för gaspannor. Dock är flexislang inte med som alternativ för frånledning enligt Bosch/Buderus detaljerade anvisningar för installation för proffsinstallatörer.
 
G gråsten skrev:
Jag har nu sänkt radiatorkretstemperaturen till max 65 grader. Pannan behöver tyvärr vara igång för vi har en svinkall kraftig nordanvind sedan flera dygn. Kondensfälla är installerad. Hoppas få tempsonden för varmvattnet på plats inom ett par dagar. Tack för kommentaren om flexislang för gaspannor. Dock är flexislang inte med som alternativ för frånledning enligt Bosch/Buderus detaljerade anvisningar för installation för proffsinstallatörer.
Bra. Är dock lite fundersam över temperaturen i radiatorkretsen. Den är väl utekompenserad, och regleras efter utetemperaturen? 65 grader ska bara behövas under riktigt kalla dagar, kallare än 15-20 minusgrader. Annars är huset väldigt dåligt isolerat, eller så är radiatorsystemet dimensionerat för höga temperaturer med små radiatorer.
 
För närvarande är den inte utekompenserad. Värmekurvor mm har inte ställts in av installatör. Det är kaotiskt nu pga corona.

Den gamla pannans utegivare blev solbelyst på förmiddagar, ny ska installeras men den unge installatören rådde mig faktiskt att avstå.

Här utanför Bryssel går temperaturen sällan under noll. Det är möjligen bättre att själv styra värmen de fåtaliga köldknäpparna. Kan göras med app i telefonen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.