Huset är i Belgien, 350 kvm, vattenburen värme till radiatorer. Den 30 år gamla pannan gick sönder så det blev hastigt och lustigt en ny Buderus Kondensationspanna Logano plus med varmvattenenhet Logalux LT200/1.

Pannan installerades för tre dagar sedan och en del fel har gjorts av installatörerna. Bland annat fick inte varmvattenenheten de fötter den ska ha så burken vilar direkt på golvet med pannan ovanpå. Det gör att den plåt som sitter på ena gaveln inte går att lossa eftersom dess undre kant kläms mot golvet. Därmed kom inte installatörerna åt att sätta fast temperatursonden som håller koll på varmvattentemperaturen. Sonden med kabel ligger löst instucken i sitt genomföringsrör bakifrån och kan dras ur. Inte ett pip sades för övrigt till mig trots att jag var i huset hela tiden. Man hänger inte över axeln på folk i trånga utrymmen i dessa virustider.

Nu tror styrenheten att varmvattentemperaturen bara är 28 grader så pannan brassar på. Varmvattnet vid kran i köket mätte jag igår till 79 grader med Flir one termokamera.

Varmvattnet kan inte bli varmare än radiatorvattnet så nu har jag sänkt den temperaturen till 75 grader och då är varmvattnet 74,4 grader vid kran och utgående radiatorvatten 75,1 efter cirk. pump.

Angivet börvärde för varmvattnet är 60 grader enligt termostatens infoskärm. Dit ner går det inte att komma förrän temp sonden kommit på plats. Jag reklamerar installationen. Hur man ska få loss plåten utan att såga av den är en gåta. Att lyfta hela pannan inklusive varmvattenenhet blir svårt, dessutom är röranslutningarna akteröver på plats.

En enkel fråga: vad är lämplig temperatur ut i ett radiatorsystem för bästa ekonomi? Det är ingen svårighet att värma upp huset med de ca 25 radiatorer som finns. Jag kan få ut 90 grader i radiatorkretsen om jag vill men det verkar alldeles för högt.

andra frågor i annan tråd
 
Går det ? försök att fä ner termostaten intill ett VV-rör så närma pannan som möjligt och sen modulera tempen till värde med inställnig, finns det ingen blandningsventil som shuntar ner VV till ca 55 C , är lag på det i Sverige. Det med temp ut till radiatorerna, samma sak här för att styra ut den, en shunt som styr ut värmen efter utetemp.
 
Sonden är en termistor i änden på en kabel. Det finns ingen möjlighet att få den nära varmvattnet innan problemet med plåten och tillgänglighet är löst. Jag vill inte själv såga i plåten på en ny panna.
Är det riktigt att det är lag på bara 55 grader ut i VV? Det är för lågt för legionella. I Belgien och Frankrike ska det vara 55-60 grader.
Däremot kan VV temp sänkas om jag sänker radiatortemp. Därav frågan om lämplig temp ut från panna i radiatorkrets. Tveksam om pannan funkar optimalt om jag sänket radiatortemp till 60 grader.
 
Det med 55 C är utgående vatten till tappställe och inte i pannan ( där det brukar vara ca 70-75 C i pannor/VVB,) därav en blandningsventil som justerar tempen. Viken temp behöver du ut på dina breddgrader då, klart bor du på höglandet.så. Normalt så justeras inte värmen ut i Sverige via pannan ( bara rena EL-pannor gör det ) utan sitter en shunt för regleringen
 
Förmodligen blir det snurrigt i systemet när temperaturangivelserna inte är korrekta. Tempsonden måste på plats.
 
Som synes har varmvattenaggregatet ställts direkt på underlaget utan de ben som ger ett par centimeters distans. Oljepannan är fastmonterad ovanpå. Den totala vikten är flera hundra kg som trycker ned gavelplåten mot kaklet. Gavelplåten går omlott med resten av höljet tre centimeter och ligger unders. En möjlighet är att såga av gavelplåten ett par cm ovan golv. Det kan jag göra, har bra verktyg för det, vinkelslip, Fein, tigersåg, bågfil mm men det är inte jag som ska ordna en felaktig installation av en ny värmeanläggning. Så sabla korkat!

Varmvattenaggregat utan ben trycker ned mot kakelgolv, med synlig gavelplåt omlott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.