Jag har planer på att bygga ett ute gym men behöver er hjälp.

Tanken är att konstruktionen ska hålla för repklättring, svingande övningar med romerska ringar , chins , dips osv.
Min tanke är att använda 95x95 A-klassat tryckimpregnerat. Den högsta delen ovan jord bör ligga runt 3,5 meter för rep o ringar .

Här kommer mina funderingar.
Bör man gjuta ner stolpen i betongen eller bör man använda en stolpsko eller annat så själva stolpen är ovan jord istället? (A-klassat ska klara av kontakt med jorden och fukt vad jag har förstått)

Håller 95x95 stolpar i den höjden eller kan man öka stabiliteten genom att sätta ihop stolpen med annat impregnerat virke.

Delen där jag tänkte hänga rep och romerska ringar ska ha ett galvat rör som går horisontellt. Såg att man kunde borra ett hål i stolpen så att röret går rakt igenom. På andra sidan använde man gängade flänsar som skruvades fast på stolpen sen. Eventuellt att man borrar hål i stolpen och röret och använder bult och mutter för att hålla den på plats. Vad rekommenderar ni där?

Allmänt undrar jag om min konstruktion kommer att vara stabilt nog. Bifogar en enkel ritning samt bild på hur en person satte ihop stolpen med annat virke. Han förklarar att stolpen som är i mitten har han gjutit rakt ner medans de andra 2 är fästa med stolpen ovan jord med plåten o skruvar
På ritningen är alla linjer som går vertikalt stolpar i trä, de horisontella är galvade rör.
Har ni tips på hur jag kan göra detta stabilt tar jag gärna emot alla förslag

Bifogar 2 bilder på byggen ligger till grund för mitt projekt.

tack på förhand

Hållbar träkonstruktion för ute gym med romerska ringar och rep för klättring, monterade på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träställning för ute gym med repklättring och romerska ringar mot grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning med bläck på rutigt papper som skisserar ett ute gym med stolpar och galvade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som visar en tryckimpregnerad stolpe fäst ovanför betong i marken, en potentiell del i ett ute gym.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Trälekställning för träning i en trädgård, stallmatta på golvet, med byggmaterial och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inget bra svar på om 95x95 kommer att hålla. Vår "lekställning" är byggd av 195x45 tryckat. 4.5m till toppen. Visst är det lite svaj när kompisen på +100kg gör muscle ups i ringarna. Golvet består 145x45 "trall" med 45mm stallmatta på. Reglerna under ligger på cc 45cm med plintar där riggen är och många trädgårdsplattor under resten. 3 år har vi använt det. Mycket nöjda! Hade jag byggt idag hade jag nog funderat en vända extra på betongplatta som bas istället. Priskillnade är inte så stor har det visat sig.
 
A Anderscurl skrev:
[bild]
Har inget bra svar på om 95x95 kommer att hålla. Vår "lekställning" är byggd av 195x45 tryckat. 4.5m till toppen. Visst är det lite svaj när kompisen på +100kg gör muscle ups i ringarna. Golvet består 145x45 "trall" med 45mm stallmatta på. Reglerna under ligger på cc 45cm med plintar där riggen är och många trädgårdsplattor under resten. 3 år har vi använt det. Mycket nöjda! Hade jag byggt idag hade jag nog funderat en vända extra på betongplatta som bas istället. Priskillnade är inte så stor har det visat sig.
Tack så mycket för bilden samt att du delar med dig .
Ser ju bra ut och det måste vara ren njutning att kunna gå ut o träna ett stenkast från huset.

Använde ni plintar med stolpsko för stolparna eller gjöt ni ner stolparna ?
 
Plintar med stolpskor. Men riggen är fäst i dem tillsammans med ramen till trallen. Skruvade med dubbla genomgående bultar.
Det är riktigt skönt att kunna gå ut och köra ett pass tillsammans när man kommer hem från jobbet. Hela familjen brukar vara med och hänga då.
 
M Moreno77 skrev:
Jag har planer på att bygga ett ute gym men behöver er hjälp.

Tanken är att konstruktionen ska hålla för repklättring, svingande övningar med romerska ringar , chins , dips osv.
Min tanke är att använda 95x95 A-klassat tryckimpregnerat. Den högsta delen ovan jord bör ligga runt 3,5 meter för rep o ringar .

Här kommer mina funderingar.
Bör man gjuta ner stolpen i betongen eller bör man använda en stolpsko eller annat så själva stolpen är ovan jord istället? (A-klassat ska klara av kontakt med jorden och fukt vad jag har förstått)

Håller 95x95 stolpar i den höjden eller kan man öka stabiliteten genom att sätta ihop stolpen med annat impregnerat virke.

Delen där jag tänkte hänga rep och romerska ringar ska ha ett galvat rör som går horisontellt. Såg att man kunde borra ett hål i stolpen så att röret går rakt igenom. På andra sidan använde man gängade flänsar som skruvades fast på stolpen sen. Eventuellt att man borrar hål i stolpen och röret och använder bult och mutter för att hålla den på plats. Vad rekommenderar ni där?

Allmänt undrar jag om min konstruktion kommer att vara stabilt nog. Bifogar en enkel ritning samt bild på hur en person satte ihop stolpen med annat virke. Han förklarar att stolpen som är i mitten har han gjutit rakt ner medans de andra 2 är fästa med stolpen ovan jord med plåten o skruvar
På ritningen är alla linjer som går vertikalt stolpar i trä, de horisontella är galvade rör.
Har ni tips på hur jag kan göra detta stabilt tar jag gärna emot alla förslag

Bifogar 2 bilder på byggen ligger till grund för mitt projekt.

tack på förhand

[bild] [bild] [bild] [bild]
Det blir mycket stabilare om du har några diagonalförstärkningar i ställningen.
 
A andersmc skrev:
Det blir mycket stabilare om du har några diagonalförstärkningar i ställningen.
Det hade jag helt glömt bort. Tack för tipset . Ska jag genast planera in.
 
A Anderscurl skrev:
Plintar med stolpskor. Men riggen är fäst i dem tillsammans med ramen till trallen. Skruvade med dubbla genomgående bultar.
Det är riktigt skönt att kunna gå ut och köra ett pass tillsammans när man kommer hem från jobbet. Hela familjen brukar vara med och hänga då.
jag är nybörjare när det kommer till att bygga så om du har någon bild på vad du menar så hade det varit guld. Verkligen tacksam för att ni alla är så hjälpsamma.
Har fått igång äldsta dottern att börja träna . Nu är det frugan och den minsta som ska med o gympa.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Plintar med stolpskor. Men riggen är fäst i dem tillsammans med ramen till trallen. Skruvade med dubbla genomgående bultar.
Det är riktigt skönt att kunna gå ut och köra ett pass tillsammans när man kommer hem från jobbet. Hela familjen brukar vara med och hänga då.
tänkte du något i denna stilen ?

Impregnerat trästomme för däck under konstruktion med person som arbetar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur blev det Moreno77? Planerar samma sak som du, vore kul att se lite bilder på hur du gjorde :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.