Efter takbyte tycker vi att vi blev lite dåligt informerade om hur resultatet skulle bli med takfönster kvar. Hade vi vetat att resultatet blev som på bilderna hade vi byggt igen detta. Har vi någon möjlighet att få detta omgjort i efterhand? Att det är en slät plåt från skorsten är vi fullt förstående till. Tycker detta blev för mycket bara. Eller ska man bara leva med det? Kan säga att hela arbetet med takbyte va katastrof. Tex läckande tak under renovering och väntan på ca 8 månader från första startdatum. Va eternittak innan. Tack :)
 
  • Ett nyrenoverat hus med svart plåttak, takfönster och skorsten, med synlig besvikelse över resultatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ny plåt och takfönster intill skorsten, ojämn anslutning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svarta takpannor och skorsten, närbild på ojämnt monterat takfönster efter takbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trist med dåligt utfört jobb men förstår inte vad din fråga är här, dåligt utfört, ser konstigt ut....
 
Lite oklart vad du är missnöjd med ?

Arbetet ser ganska bra ut på bilderna , har man plegelså är det enda godkända lösningen

Edit. Hade du byggt igen takfönstret så hade fortfarande haft slätplåt bakom hela vägen upp till nock i skorstenens bredd
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker plåtarbetet är riktigt bra gjort! Mest utseendet som blev pga takfönstret. Det är liksom uppbyggt. Och extra vinkar och det. Vi tycker det ser lustigt ut. Och vi borde fått veta att det skulle bli såhär när vi stod i valet och kvalet om vi skulle behålla takfönster eller inte. Men det är ett tak. Viktigaste att det inte läcker in :)
 
Jag förstår att det hade varit en slät plåt hela vägen upp även om vi tagit bort takfönster. Dock hade det sett betydligt bättre ut! Likt den andra vi har.
 
R Rtomteli skrev:
Efter takbyte tycker vi att vi blev lite dåligt informerade om hur resultatet skulle bli med takfönster kvar. Hade vi vetat att resultatet blev som på bilderna hade vi byggt igen detta. Har vi någon möjlighet att få detta omgjort i efterhand? Att det är en slät plåt från skorsten är vi fullt förstående till. Tycker detta blev för mycket bara. Eller ska man bara leva med det? Kan säga att hela arbetet med takbyte va katastrof. Tex läckande tak under renovering och väntan på ca 8 månader från första startdatum. Va eternittak innan. Tack :)
Jag förstår inte alls, varför är det slät plåt ovanför fönstret? Sen hade jag gärna velat veta vad arbetet kostade, eftersom ert tak ser ganska likt ut vårt och vi har också funderingar på att byta ut vårt eternittak. Nyfiken i en strut...
 
Slät plåt är det för att det inte ska finnas risk för att vatten ska ta sig in. Så är det vid alla skorstenar eller fönster och denna plåt nu för tiden iaf. Det stör mig inte. Det som stör mig är att det blev för mycket vinklar och att fönster ej är i samma nivå som taket. Blev för mycket. Hade jag vetat hade vi tagit bort fönster och bara slät plåt från skorsten! Stiligare. Gav 50k för att få bort taket innertaket va med någon eternit historia.
 
R Rtomteli skrev:
Slät plåt är det för att det inte ska finnas risk för att vatten ska ta sig in. Så är det vid alla skorstenar eller fönster och denna plåt nu för tiden iaf. Det stör mig inte. Det som stör mig är att det blev för mycket vinklar och att fönster ej är i samma nivå som taket. Blev för mycket. Hade jag vetat hade vi tagit bort fönster och bara slät plåt från skorsten! Stiligare. Gav 50k för att få bort taket innertaket va med någon eternit historia.
Jahaja, jag hade 4 firmor här i höstas för att få in offerter och ingen nämnde nåt om att även vi skulle ha fått plåt upp till taknocken (och vi har 3 takfönster och diverse skorstenar och huvar...) 50k? Det lät väldigt billigt. Att ta ner och forsla bort vårt eternittak skulle en ren saneringsfirma ha 72k för. En av takfirmorna skulle ha 100k. Vårt tak är 190 kvm.
 
Ska ni ha plåttak sen? Ja vårat e inte så stort 130 typ. Men ett lager skulle kostat 25k efter rot sa han. saneringsfirma. Hade gjort det själv om jag fick göra om det! Så vet inte vad jag ska rekommendera om jag ska va ärlig! Vi hade en mardröm. Och se till så att byggfirman anlitar en saneringsfirma! Det missade jag så gick lite åt skogen
 
R Rtomteli skrev:
Ska ni ha plåttak sen? Ja vårat e inte så stort 130 typ. Men ett lager skulle kostat 25k efter rot sa han. saneringsfirma. Hade gjort det själv om jag fick göra om det! Så vet inte vad jag ska rekommendera om jag ska va ärlig! Vi hade en mardröm. Och se till så att byggfirman anlitar en saneringsfirma! Det missade jag så gick lite åt skogen
Nu har vi lagt projektet på is men vi hade tänkt betongpannor. Totalt att få väck eterniten och på med ny papp och betongpannor skulle totalt kosta mellan 275.000 och 400.000, efter ROT, beroende på vilken av firmorna vi hade valt.
 
Vi hade med tänkt betongpannor. Men funkade inte pga att det va byggt för klent. Men har ni dubbla lager eternit? Vi betalde drygt 190.000 efter rot! Men då tog dom bort 2 lager sen nytt undertak och nytt tak inkl allt. Hade kostat ca 10.000 mindre med betongpannor enligt min byggfirma. Edit. Blir ju inte sånna plåtar från nock till fönster och skorstenar om ni lägger betongpannor
 
R Rtomteli skrev:
Vi hade med tänkt betongpannor. Men funkade inte pga att det va byggt för klent. Men har ni dubbla lager eternit? Vi betalde drygt 190.000 efter rot! Men då tog dom bort 2 lager sen nytt undertak och nytt tak inkl allt. Hade kostat ca 10.000 mindre med betongpannor enligt min byggfirma. Edit. Blir ju inte sånna plåtar från nock till fönster och skorstenar om ni lägger betongpannor
Nä, vi har bara ett lager eternit. Jaha, nu ser jag att ni har plåttak, då kanske det inte hade blivit så med betongpannor. Bra pris, hade vi fått det priset hade vi nog slagit till, men när det började närma sig en halv miljon kändes det orimligt.
 
R Rtomteli skrev:
Vi hade med tänkt betongpannor. Men funkade inte pga att det va byggt för klent. Men har ni dubbla lager eternit? Vi betalde drygt 190.000 efter rot! Men då tog dom bort 2 lager sen nytt undertak och nytt tak inkl allt. Hade kostat ca 10.000 mindre med betongpannor enligt min byggfirma. Edit. Blir ju inte sånna plåtar från nock till fönster och skorstenar om ni lägger betongpannor
Hej,

Äntligen hittar jag en tråd med någon som redan gjort det vi planerar inför! (y)

Vi har antagligen exakt samma typ av eternittak, både yttertak och undertak (se bilder).
Eftersom vårt tak är väldigt slitet och har även spruckit på en del ställen så är vi också inne på att byta det nästa år.

190.000:- efter ROT, var det för rubbet dvs. plocka ner eterniten, lägga råspont, takpapp, läkt samt plåttak? eller gjorde du något själv?

Våra takstolar är också klena (45x140 45x95) och klarar nog inte betongpannor så jag misstänker att även vi kommer få sikta in oss på ett plåttak.
Eller kan man kanske förstärka takstolarna så dem klarar betongpannor? Vi har ju två takfönster :thinking:
Innertak med eternitplattor och synliga träbjälkar i en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit husfasad med ett slitet svart tak, takfönster och skorsten samt en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.