K kortis skrev:
Och på det så har elektriker 8-90% rabatt
HAHAHA, försök leva i verkligheten är du snäll. Eller du kanske var ironisk? :)
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
150kr på CO
[länk]
Men det är ju inte alls samma produkt? Speciellt när du snackar om en lågkvalitetsuttag där stickkontakten verkar fastna och vara mycket svår att få ut för varannan människa.
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Man kan inte jämföra med Clas Ohlsson, då måste man göra jobbet själv och man får billighetsgrejer för gör-det-själv-fixaren. Det går inte att jämföra.
Class Ohlson säljer sitt eget märke CoTech, men också Schneider Exxact. Om elektrikern tar med ett Schneider Exxact från Ahlsell så är det såklart galet att jämföra med CoTech, men tycker du att det är orimligt att jämföra med identisk vara?
Nu hade vi förvisso en skribent inne på Byggahus för något år sedan som påstod att det var olika trots samma artikelnummer, men jag han var hyffsat ensam om att tro det.
 
S SueCia skrev:
På kiosken har du mängdrabatt på red bull t.ex 2st för 42kr, alltså 21kr styck. På willys köper du samma burk för 12 kr alltså är macken 43% dyrare

Detta appliceras om och om igen.

Vart går gränsen menar du? 43% dyrare än willys trots att det står rabatt är OK? 80% är det OK? 120% är det OK? är det just 150% som är gränsen?

Är det OK när elgiganten har rea på en TV och fortfarande ligger 30% högre än internethandeln?
DET ÄR FRI PRISSÄTTNING SAMT AVTALSFRIHET I SVERIGE.
Man får ingå avtal med vem man vill, eller avstå från att ingå avtal.
Man gör upp om pris och övriga villkor.
Påslag är helt lagliga, kunden är fri att godta eller förkasta affärsförslaget.
Edit: Riktar inte detta mot just SueCia :)
 
Redigerat:
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Mats-S
S Sir Duke skrev:
DET ÄR FRI PRISSÄTTNING SAMT AVTALSFRIHET I SVERIGE.
Man får ingå avtal med vem man vill, eller avstå från att ingå avtal.
Man gör upp om pris och övriga villkor.
Påslag är helt lagliga, kunden är fri att godta eller förkasta affärsförslaget.
Det är därför skojarna använder Ahlsells fantasiprislista när dom ska lura sina kunder att betala skyhöga överpriser. Den som inte har koll är ett lätt offer för dom.

Som någon skrev tidigare, det här ämnet har diskuterats oändligt många ggr på det här forumet, så vi som har koll anlitar inte dom här hantverkarna som saknar all moral och sans. Tyvärr hittar dom ständigt nya offer som dom kan lura ...
 
Mats-S John Smith skrev:
Det är därför skojarna använder Ahlsells fantasiprislista när dom ska lura sina kunder att betala skyhöga överpriser. Den som inte har koll är ett lätt offer för dom.

Som någon skrev tidigare, det här ämnet har diskuterats oändligt många ggr på det här forumet, så vi som har koll anlitar inte dom här hantverkarna som saknar all moral och sans. Tyvärr hittar dom ständigt nya offer som dom kan lura ...
Du tycker inte att det är grossisterna som gör fel till att börja med genom att ha olika och hemliga priser till sina kunder?
Mats-S John Smith skrev:
Det är därför skojarna använder Ahlsells fantasiprislista när dom ska lura sina kunder att betala skyhöga överpriser. Den som inte har koll är ett lätt offer för dom.

Som någon skrev tidigare, det här ämnet har diskuterats oändligt många ggr på det här forumet, så vi som har koll anlitar inte dom här hantverkarna som saknar all moral och sans. Tyvärr hittar dom ständigt nya offer som dom kan lura ...
Vem har koll då? Eftersom alla företag får olika priser så blir det svårt att jämföra även för företagen.
Grossisterna har skapat systemet och dom är ovilliga att visa sina olika utpriser.
 
H hempularen skrev:
Och för att kiosken tar inte betalt för varan plus timpeng för kasörskan, och extra hyra för att du får gå in i deras kiosk. En hantverkare är inte detaljist, utan säljer tjänster, materialet köper hantverkaren för kundens räkning. Det normala när någon handlar åt dig är att redovisa vad det kostar, och få ersättning för det. Sedan har hantverkaren dessutom en del kringkostnader för hantering av leveranser, beställningar osv. Det är därför normalt med ett påslag på 10 - 15% på det redovisade priset. Men det redovisdade priset skall självklart vara det som betalats.

Så fungerar det också med de flesta firmor i byggsammanhang. Men inte i just el o VVS branschen. Där finns ett historiskt ingrott system där man visar priser som kommer från deras grossisters prislistor. De berättar inte att de i många fall har 90 - 95% rabatt när de köper hos grosisten.

På senare år har jag en känsla av att flera elföretag har börjat sansa sig, och kör med priser som fortfarande är högre än olika nätbutiker, men det är inte riktigt samma sak att beställa till ågt pris från en nätbutik med kanske 70% av det sortiment som behövs, och få leverans nästa vecka (om postnord skulle råka lyckas leverera). Mot att hantverkaren får material kört till arbetsplatsen samma dag som det beställs, från en firma som faktikst har 100% av materialet i sortimentet. Så en lite annan prisbild än man ser hos nätbutiker får man nog acceptera. jag har uppfattat att det börjar bli ovanligt med påslag på 500 - 1000%.
Jag är numera pensionerad elektriker men har under mitt verksamma yrkesliv arbetat åt olika större elfirmor.
Det är Elektrikerföretaget som bestämmer vart de anställda elektrikerna skall handla sina varor. Ex så kan en elektriker vara TVINGAD av sina chefer att handla material på Ahlsell då företaget har ett konto där och har uppget för Ahlsell vilken ungefärlig volym de kommer handla för under ett år..Sedan baseras rabatterna Ahlsell ger efter mängden på ett år.

Så tillhör en elektriker ex NEA gruppen så har de oftast inget val om vart de skall handla sitt material.
Samma för kommuner och landstin och deras anställda hantverkare. Mindre elfirmor är också tvingade på sätt och vis att handla på alhsell eftersom vissa saker som man måste kunna handla fort enbart finns där och inte kan handlas via nätet. Så här är det systemet med Grossister som brister och deras girighet mot företagare och då speciellt småföretagaren.

Handlar en liten elfirma väldigt lite hos Ahlsell så blir deras rabatter också minimala. Jag vet.. Jag drev eget under några år som elektriker. Så hela systemet är sjukt Grossister och generalagenter förstör marknaden som skall drivas med fri konkurens. Det handlar om ett förpestat system som enbart är till för att gynna storföretagens egna kassor.
 
  • Gilla
connywesth och 4 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Det är därför skojarna använder Ahlsells fantasiprislista när dom ska lura sina kunder att betala skyhöga överpriser. Den som inte har koll är ett lätt offer för dom.

Som någon skrev tidigare, det här ämnet har diskuterats oändligt många ggr på det här forumet, så vi som har koll anlitar inte dom här hantverkarna som saknar all moral och sans. Tyvärr hittar dom ständigt nya offer som dom kan lura ...
Ni borde attackera Ahlsell. Det är dem som gör sina sjuka prissättningar.

Ofta så gör montörerna bara så som de alltid gjort. Dem får ett pris av Ahlsell och sedan 40% rabatt på det, de ger kunden 20 och behåller 20. De flesta installatörer har nog inte jättekoll på vad näthandlare tar.

Sedan kommer logistiken in, det är svårt att köpa på nätet , man måste ju köpa massor och ha det liggande, man måste bygga upp ett mini Ahlsell hemma om man skall kunna köpa allt på nätet, jag vet de firmor som göra så, men dem är lite större , jag själv skulle inte ha råd med det
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Fairlane
Ahlsell och andra grossister brukar få en släng också. Det är dock till syvende och sist firman som fakturerar slutkund som väljer vilket pris de vill ta. Ibland får elektrikern 40% rabatt på en vara, ibland 90% eller mer. Folk har ju testat att öppna ett konto hos Ahlsell och trots att företaget inte ens jobbar med el så får de över 50% rabatt direkt på vissa prylar. Att elektrikerfirmorna inte skulle vara medvetna om priserna tror jag inte ett dugg på. Montören har säkert inte koll på vad inpris eller utpris är, men någon på företaget har det helt klart.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ahlsell och andra grossister brukar få en släng också. Det är dock till syvende och sist firman som fakturerar slutkund som väljer vilket pris de vill ta. Ibland får elektrikern 40% rabatt på en vara, ibland 90% eller mer. Folk har ju testat att öppna ett konto hos Ahlsell och trots att företaget inte ens jobbar med el så får de över 50% rabatt direkt på vissa prylar. Att elektrikerfirmorna inte skulle vara medvetna om priserna tror jag inte ett dugg på. Montören har säkert inte koll på vad inpris eller utpris är, men någon på företaget har det helt klart.
Om jag köper det för 50% mer än Classe säljer det för, så kan jag ju inte sälja det för mindre än jag betalade.

Ahlsell är boven, dem lurar oss alla. Sluta att hänga ut installatörer, majoriteten är inte skojare som ni tror.

Ta tex frånluftvärmepumpar , dessa har jag fått sluta sälja, för jag kan inte ens köpa dem så billigt som tex Cdon , billigtvvs och vad det nu heter säljer dem för. Och jag kommer aldrig köpa via cdon eller liknande firmor. Jag skulle kunna tänka mig att köpa via Rinkaby, men dem ligger ju i Jönköping och de är 15 mil enkelt, lite långt att åka och att bygga upp ett lager är väldigt dyrt. Kvar finns endast dagens system att välja
 
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
DET ÄR FRI PRISSÄTTNING SAMT AVTALSFRIHET I SVERIGE.
Man får ingå avtal med vem man vill, eller avstå från att ingå avtal.
Man gör upp om pris och övriga villkor.
Påslag är helt lagliga, kunden är fri att godta eller förkasta affärsförslaget.
Edit: Riktar inte detta mot just SueCia :)
Det finns en konsumenttjänstlag i Sverige som säger :

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns en konsumenttjänstlag i Sverige som säger :

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Tillbörlig omsorg,,innefattar det att scanna nätet efter billiga grejer och sedan beställa delar lite varstans
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
Ni jämför äpplen och päron. Dessutom har ni ingen koll på hur marknaden ser ut när ni slänger er med halvsanningar.

Frågan var ifall priset på hörnboxen med 3uttag var rimligt som jag förstod det. Enligt grossisterna säljs denna komplett som en enhet.
Jag skulle kunna göra en prisjämförelse om jag får en korrekt EAN som motsvarar priset på 12xx som angavs för att se om påslaget verkligen är rimligt men diskussionen huruvida elektriker är oärliga är bara så tråkig.
Jag försöker alltid ge mina kunder bästa pris men folk måste förstå att vi inte köper så billigt som hos elbutik.
Grossisterna sätter vilka priser dom vill och det är inte mycket man kan göra som liten företagare åt den saken. Vi får alla olika priser och jag önskade jag kunde matcha elbutik men verkligheten ser inte ut så.
Bli företagare så kommer ni snart att märka hur verkligheten ser ut.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
connywesth och 1 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Tillbörlig omsorg,,innefattar det att scanna nätet efter billiga grejer och sedan beställa delar lite varstans
Nej, det räcker att göra ett rimligt påslag på sitt riktiga pris istället för en påhittad rabatt på ett påhittat pris.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
J
Y Yen Chiou skrev:
Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?

det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
[bild]

[bild]

Tack

hjälplös kvinna
Kan du visa hela fakturan. Inte ovanligt att lämna 20% rabatt och lägga på 25 % moms på slutet vilket är ingen rabatt alls. Har själv sett detta. Kunden är såå nöjd efter att fått rabatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.