Nu kikar jag förvisso på listan jag fick av kommunen, men ja, jobbar man inom sjukvården så lär man vara samhällsviktig.

Ärligt talat så tror jag dietist skulle vara samhällsviktigt, faller väl under primärvård som finns med på listan. Man kan relatera till annat på listan som exempelvis bygg, detaljhandel och industri.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag anser nog iof att lokalvårdare i allra högsta grad hamnar i topp bland samhällsviktiga funktioner nu, åtminstone de som jobbar på sjukhus och vårdcentraler. :thinking:
Själv är jag dietist och jobbar därmed inom sjukvården men jag har svårt att se att mina kostråd är något som håller uppe samhället på kort sikt.
Du har nog rätt där. På vår skola är 50% av lärarna sjuka men verksamheten fortgår men idag fick vi veta att om våra två lokalvårdare blir sjuka så stängs verksamheten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förskolan vill inventera vilka barn som har föräldrar som jobbar med samhällsviktiga yrken.
Var inte MSB väldigt tydliga på presskonferensen igår eller förrgår med att man INTE skulle göra upp några listor över personer med sådan funktion.

Om en sådan lista kommer i fel händer så utgör den ju ett allvarligt hot mot rikets säkerhet. Jag tvivlar på att förskolan har tillräcklig säkerhetsklassning för att hantera den typen av information.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Man skulle in och registrera sig på en länk, jag vet inte vad de tänkt lagra för data eftersom jag som icke samhällsviktig inte ska fylla i ;)

Listan jag fick se var i princip samma lista som publicerats tidigare
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu kikar jag förvisso på listan jag fick av kommunen, men ja, jobbar man inom sjukvården så lär man vara samhällsviktig.

Ärligt talat så tror jag dietist skulle vara samhällsviktigt, faller väl under primärvård som finns med på listan. Man kan relatera till annat på listan som exempelvis bygg, detaljhandel och industri.
Nu handlar ju inte tråden om detta, men jag måste ändå svara. Jag jobbar inom primärvård och har hand om patienter med tex diabetes typ 2, IBS osv. Mer långsiktigt arbete. Jobbar man däremot som dietist på sjukhus jobbar man ofta mer direkt, tex beräkna näringstillförsel via sond, "dropp" osv, i den rollen är man mer viktig även kortsiktigt. Så, återgå till Corona. :geek:
 
Inga personlistor ska sparas och inga egna värderingar av sin roll, det är arbetsgivarens uppgift.

Så här står det på MSBs hemsida.
Tänk på
  • att inte upprätta listor på personer som jobbar i samhällsviktig verksamhet. Detta kan vara känslig och skyddsvärd information.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det jag reagerade på var väl själva klassningen av vad som var samhällsviktigt var så bred. Antog att mitt jobb inte skulle klassas som det, men det kändes som att det var så många som skulle behöva lämna barnen att det inte ens var lönt att försöka gallra ut de få det inte omfattar...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Magnus E K
oscarwww oscarwww skrev:
Vilka passar på renovera hemma när ni är permitterade?, fullt med folk på bygghandlare nu för tiden hehe
Inte jag, har ställt in de flesta av mina planerade projekt för att jag inte kommer vilja åka och handla det material som skulle behövas. Dessutom meningslöst att göra fint inne när ändå ingen kommer på besök. Lite trädgårdsjobb blir det väl i alla fall.

Om man promenerar eller cyklar längs en bilväg och det kör förbi en bil med smittade personer i, hur stor är risken att man blir smittad då?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte jag, har ställt in de flesta av mina planerade projekt för att jag inte kommer vilja åka och handla det material som skulle behövas. Dessutom meningslöst att göra fint inne när ändå ingen kommer på besök. Lite trädgårdsjobb blir det väl i alla fall.

Om man promenerar eller cyklar längs en bilväg och det kör förbi en bil med smittade personer i, hur stor är risken att man blir smittad då?
Är du på fullt allvarlig om det med bilen ?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte jag, har ställt in de flesta av mina planerade projekt för att jag inte kommer vilja åka och handla det material som skulle behövas. Dessutom meningslöst att göra fint inne när ändå ingen kommer på besök. Lite trädgårdsjobb blir det väl i alla fall.

Om man promenerar eller cyklar längs en bilväg och det kör förbi en bil med smittade personer i, hur stor är risken att man blir smittad då?
Noll, om de inte vevar ner rutan och hostar på dig.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag reagerade på var väl själva klassningen av vad som var samhällsviktigt var så bred.
Håller med. Samtidigt ska man väl minnas att vi faktiskt inte står inför en genuint samhällshotande sjukdom, utan en situation där framför allt ett (potentiellt väldigt stort) antal äldre människor kommer stryka med. Då blir det direkt kontraproduktivt att inte försöka hålla igång samhället bäst vi kan.

Med det sagt är det förstås ingen lite sak vi har att hantera, varken smittmässigt eller ekonomiskt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man promenerar eller cyklar längs en bilväg och det kör förbi en bil med smittade personer i, hur stor är risken att man blir smittad då?
Med en decimals precision precis lika stor sannolikhet att bli smittad som om du pratar med Boris Johnson i telefon.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
På jobbet har vi möte varje morgon, 25-30 pers på 20m2, och det är alltid nån som hostar eller nån som harklar sig mer än normalt.
Varför dessa ständiga morgonmöten?
Alla vet väl vad de höll på med dagen innan, och kan fortsätta med det jobbet till uppgiften är klar.
Och när det jobbet är klart går man till chefen och lämnar rapport och får nästa jobb, oavsett om det är på morgonen, mitt på dagen, eller sent på eftermiddagen.
Och så går man till jobbet nästa dag och sätter igång och gör vad man skall.
Morgonmöten :surprised:

PS
Jag var arbetsledare för 50 - 75 personer under nästan 20 år och hade inte ett enda "morgonmöte".
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
L lob skrev:
Du har nog rätt där. På vår skola är 50% av lärarna sjuka men verksamheten fortgår men idag fick vi veta att om våra två lokalvårdare blir sjuka så stängs verksamheten.
Och lärarna var för fina för att tömma papperskorgen och sopa av golvet förstås?
Kanske till och med skoleleverna skulle kunna hjälpa till, och faktiskt tycka att det var kul att göra något nyttigt (y)
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och lärarna var för fina för att tömma papperskorgen och sopa av golvet förstås?
Kanske till och med skoleleverna skulle kunna hjälpa till, och faktiskt tycka att det var kul att göra något nyttigt (y)
Tror nog att det är svårare att få skoleleverna att hjälpa till med att städa toaletterna än att dammsuga ett golv. Men högstadieelever brukar inte tycka att det är kul att göra något nyttigt utan de föredrar nog att skolan stänger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.