Hej jag skulle vilja byta ut termostaterna på bilderna till något nyare som går att fjärrstyra. Någon som kan hjälpa mig med vad man kallar dessa? Och vad man kan ersätta de med?

De är kopplade till el-element på landstället.
Gammal termostat märkt Satchwell med justerbar temperaturvred på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre termostat med vred och temperaturindikator monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Alexander
 
Vad vill du uppnå? Fullständig justering av valfritt gradtal på distans eller växling mellan underhållsvärme och komfortvärme?
 
Vanliga on/off och styr direkt till element eller över kontaktor/relä i eller bredvid EL-centralen, ofta går ledningar direkt till element som inte har termostat, blir nog lite svårt att styra med elektronik,kanske om det finns med batteridrift och potensialfria kontakter
 
Helst fullständig justering.

//Alexander
 
E etompau skrev:
En annan modell, Wifi-baserad:
[länk]
Om jag vill hitta någon annan, vad är det för termostat jag ska fråga efter?

T.ex. hittar jag många wifi-termostater för golvvärme. Men förstår inte riktigt vad en golvvärmetermostat är...
 
Alexanderarg Alexanderarg skrev:
Om jag vill hitta någon annan, vad är det för termostat jag ska fråga efter?
Det beror väl lite på dina krav. Du får försöka specificera vilka krav och funktioner du har på termostaterna.
Wifi-modellen var rätt smart i mitt tycke.
 
E etompau skrev:
En annan modell, Wifi-baserad:
[länk]
Denna har vi till en liten elpanna. Funkar mycket bra och praktisk att den är trådlös så man kan placera den vart man vill. Går även att göra scheman eller styra den via internet om man vill.
 
Hej nu har jag plockat av höljet och en ser ut som på bilderna. Misstänker att jag behöver en batteridriven temrmostt till detta?

om någon vet en termostat som funkar som ersättare och som man kan koppla till nätet får ni gärna rekommender något!
 
  • Termostat utan hölje monterad på vägg med synliga ledningar och fästplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet äldre termostat hölje som visar märkningen Sauter TSH 3 A1 och anslutningar på en hemmabackgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en termostat avtäckt med synliga kablar och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.