Hej!
Vi har ett slitet parkettgolv på nedre plan med repor och dylikt.
Hur bra blir det när en slipar? Just nu är golvet blankt! Kan en ha matt lack? Vi har två bebisar. Är det ens lönt att slipa under småbarnsåren?

Mvh
Matilda
 
T TildaV skrev:
Hej!
Vi har ett slitet parkettgolv på nedre plan med repor och dylikt.
Hur bra blir det när en slipar? Just nu är golvet blankt! Kan en ha matt lack? Vi har två bebisar. Är det ens lönt att slipa under småbarnsåren?

Mvh
Matilda
Det blir bra när man slipar, om man har lite koll på hur man gör. Använder man en bandslipsmaskin och inte är van finns det vissa risker att ”gräva ner” i golvet. Numera finns dock runda slipmaskiner som är lättare att köra utan erfarenhet.

Det går absolut att applicera en matt lack, eller andra ytbeläggningar som gör att du inte får ett blankt golv.

Som småbarnsförälder själv (2 mindre barn) så hade jag nog valt att vänta med att slipa golvet, har redan en del märken i vår nya parkett som vi la in för mindre än ett år sedan.
 
  • Gilla
TildaV och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju vänta tills barnen flyttat.

Protte
 
  • Gilla
TildaV
  • Laddar…
Vänta, men inte *för* länge. Föräldrarna har fortfarande jack i parketten efter mina framtänder.
Själv börjar jag tänka att det är dags nu när yngsta dottern börjat på universitetet.
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Man kan ju vänta tills barnen flyttat.

Protte
prototypen prototypen skrev:
Man kan ju vänta tills barnen flyttat.

Protte
Ska fundera på den
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vänta, men inte *för* länge. Föräldrarna har fortfarande jack i parketten efter mina framtänder.
Själv börjar jag tänka att det är dags nu när yngsta dottern börjat på universitetet.
Precis. Så många år till kommer jag inte stå ut. Funderar på att slipa nu och sedan blir det ett golvbyte längre fram.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Det blir bra när man slipar, om man har lite koll på hur man gör. Använder man en bandslipsmaskin och inte är van finns det vissa risker att ”gräva ner” i golvet. Numera finns dock runda slipmaskiner som är lättare att köra utan erfarenhet.

Det går absolut att applicera en matt lack, eller andra ytbeläggningar som gör att du inte får ett blankt golv.

Som småbarnsförälder själv (2 mindre barn) så hade jag nog valt att vänta med att slipa golvet, har redan en del märken i vår nya parkett som vi la in för mindre än ett år sedan.
Tack för svar. Har ingen koll. Ja vi väntar nog några år ändå :)
 
T TildaV skrev:
Tack för svar. Har ingen koll. Ja vi väntar nog några år ändå :)
Jag slipade våra golv på övervåningen och hade ingen erfarenhet sedan tidigare. Hyrde en rund golvslip och kikade på instruktionsvideon. Slipade 60 m2 och det blev bra. Visst, det är inte perfekt överallt, men inget jag stör mig på, och då är jag rätt petig ;)
 
Det låter ju topp! Jag ska ABSOLUT inte ge mig in på det men sambon kan säkert :D
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.