Hej! Jag ska installera nya hängrännor på taket då förra ägaren bytte tak och papp men inte avvattningen.
Min fråga är kan jag fästa en takfotsbräda i kanten där delar av takstolen sticker ut för att sedan fästa justerbara rännkrokar i den?
Och hänga på rännan i den.
Se bilder.
 
  • Husfasad med tak där takstolar sticker ut utan hängrännor installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsprång på gult hus utan hängrännor där takstol delvis syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Justerbar svart rännkrok för hängrännor på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
omöjligt att svara på , man ser ju inte in under.
Det är för mörkt på bilden
 
Ah får lägga upp en med bättre ljus, gör det imorgon(y)
 
Ja och om det inte går som det är så kan du bygga på takstolarna med en bräbit på varje sida.
 
Sådär ser det ut (y)
 
  • Svart stuprör och takfot på en fasad med ljusa träpaneler under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ser görbart ut, vill du behålla takfoten öppen eller tänker du sätta underspikning?
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ser görbart ut, vill du behålla takfoten öppen eller tänker du sätta underspikning?
Tänker nog hålla den öppen, det är mest för att avvattningen är i dåligt skick. Och jag vill inte göra åverkan på pappen på taket. Underspikaf panel kan nog vara ganska snyggt men vill inte ändra för mycket i utseendet på huset
 
Rickard.
Behöver du en mycket bredare fotbräda än vad takstolen är längst ut bör man nog fundera ut en lösning för att förhindra den för att slå sig. Annars är det bara att köra på.
 
Det är till sådant här man får plocka fram de riktigt stora spikarna och kötta in i ändträt så det inte blåser ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.