Drog för en tid sedan igång en budgetrenovering av det värsta rummet i vårt hus, bastun i källaren. Tanken är att göra allt jobb själv förutom el. Jag är ingen snickare och erfarenhet av plattsättning är noll, så det för bli som det blir. Tror och hoppas dock att jag ska ro projektet i hamn när det finns så otroligt bra hjälp att få här i forumet.
Projektet har varken tid eller pengar avsatta så det kommer ta tid innan det är klart.

Förutsättningarna är som följer. 2 rum på vardera cirka 5m2, bastu i ena och dusch i andra. Oisolerad platta med värmerör lagda i duschdelen. Samtliga väggar är betonghålsten med puts på. En av väggarna är yttervägg, denna är isolerad på utsidan och huset har ny dränering.

Då drar vi igång och som tidigare sagt, det kommer ta tid...

Interiör av en bastu med träklädda väggar och bänkar i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering pågår i basturum med träpaneler, öppen golvbrunn och delar av golv borttagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Basturum under renovering med träbänkar och betonggolv där en golvbrunn tagits upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjad renovering av en bastu med träpanel och synliga träreglar på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjad renovering av bastu med träpaneler och oskyddat isoleringsmaterial, plastskydd och demonterat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Basturum under renovering med träpanel och betongväggar, täckt med plastfolie och träreglar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal golvbrunn som bilas upp, omgiven av betongväggar och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis renoverat rum med isolerade träväggar, öppning mot ett grönt kaklat badrum, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Basturum med gröna väggar och träpanel i taket samt verktyg för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar bila upp den gamla golvbrunnen. Den var större än jag hade förväntat mig..
Renoveringsprojekt: Uppbruten golvbrunn i en bastu med betong och rörmokarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbruten betonggolv med gammal avloppsbrunn, borrhammare och delar av uppbrutet golv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en pågående budgetrenovering med uppbruten golvbrunn, verktyg och byggmaterial på golvet i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarbastu under renovering med gröna väggar, en uppbruten golvbrunn och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av bastugolv med pågående arbete, gammal golvbrunn borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nästa steg blev att få bort allt färg på väggarna, grönt är inte skönt :confused:. En feestool med diamantklinga och tillhörande dammsugare hyres.
Delvis slipad grön vägg med synliga vita fläckar där färgen tagits bort, golv och brandvarnare synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön målad vägg delvis slipad med slipteknik, verktyg och sliprester synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett rum under renovering med borttagen färg på väggarna, diamantslip och dammsugare syns på det dammiga betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum under renovering med delvis bortslipad grön färg på väggarna och synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum med väggar delvis slipade för att ta bort grön färg, slipmärken och slipdamm synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fungerade väldigt bra. Visst tog det ett tag innan man fick till tekniken. Tyvärr fick jag inte med distansen som begränsar slipdjupet.
 
Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Golvet var hyfsat plant men fallet i duschrummet var ganska kraftigt. En lager flytspackel läggs därför på. Väljer en variant som tål tillskjutande fukt, hoppar över primer och skrapspacklar en häftbrygga med fix istället.

Nyutlagt flytspackel i ett duschrum, ojämn spackling kring golvbrunn synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen spacklat golv i duschrum med fokus på golvbrunnen, spackel ojämnt nära avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr blev inte spacklingen kring golvbrunnen helt bra. Får kolla om jag kan lägga i lite nytt flyt eller om jag ska köpa ett handspackel och åtgärda detta med.
 
Påbörjat golvet i bastudelen.
Delvis lagda svarta kakelplattor på ett betonggolv i en bastu under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående kakelläggning på bastugolv med svarta plattor och halvlagd fästmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjad läggning av mörka klinkerplattor på golvet i en oinredd bastu med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Påbörjad fuktspärr i duschen. Kör rollbart i hela duschen. Probau
. Hörn av en duschkabin med påbörjad grön fuktspärr och rollbara material från Probau.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur fungerar Probau på oisolerad platta?
 
kristofer12345
Är den tillåten o köra direkt på våtrumsgips sedan klinker/kakel direkt på det? O vad har du i golvet ? Enbart detta o klinker?
 
Ursviken Ursviken skrev:
Hur fungerar Probau på oisolerad platta?
Vet inte. Jag har dock inga stora bekymmer med fukt från plattan så jag hoppas det går bra. Du tänker att jag borde använt något membran som släpper igenom fukt underifrån?
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Är den tillåten o köra direkt på våtrumsgips sedan klinker/kakel direkt på det? O vad har du i golvet ? Enbart detta o klinker?
Ska du ha på skivmateriel så kan det nog hända att du ska ha ett annat system. Kolla deras guide om du är nyfiken på vad som gäller för dig. Jag ska lägga klinkers på detta ja, plattan är oisolerad med vattenburen golvvärme (original sen 1968).
 
Fuktspärr i duschhörnan klar.. Ett ofullständigt installerat fuktspärrsystem i en duschhörna med första lagret fuktspärr synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktspärr med avloppsbrunn och vattentätande membranrulle på ett betonggolv i en duschhörna under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppförandet av en fuktspärr i en duschhörna, visar påförda lagret av grönt membran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista lagret membran fick jag ingen bild på.
 
Trevligt projekt. Ser väldigt lika ut det som jag har framför mig. Ska följas!
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
Torrlägger klinkers i duschrummet. Inser nu att jag inte skulle haft så bråttom med klinkersen i bastudelen, det blir svårt att få det att stämma både mot golvbrunn och klinkersrader i bastun. Tar beslut om att det får bli som det blir under bastudörren. Det känns viktigare att det blir så bra det kan i duschrummet. Delvis lagda svarta klinkerplattor i ett duschrum med väggar förberedda för kakling, nivelleringsverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Renovering av duschhörna med mörka kakelplattor och en golvbrunn, ofärdiga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick lite för fort där. Det var nära att duschhörnan blev 90x93cm.
Golvbrunn version 2
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Skippar du tätskikt helt och hållet i områdena utanför duschen?
Det verkar vara det som de flesta rekommenderar i källare med oisolerad platta. Andra alternativet verkar vara ett rollat system som är diffusionsöppet.

Hos mig blir det som tre rum. Dusch, bastu och Relax. Jag klurade på att: köra tätskikt i duschen där det också blir kakel och klinker. Köra diffusionsöppet tätskikt på golv i bastu och relax. Inget tätskikt alls på väggar i bastu och relax.

I relaxen blir det klinker på golv och målad puts på väggarna. I bastun klurar jag faktiskt på att också köra målat puts på sidoväggarna och bakre väggen och bara sätta tak, lav och ryggstöd i bastupanel. Utåt rummet är jag sugen på hel glasvägg. Blir såklart inte så värst mycket isolering i bastun förutom i taket men å andra sidan används den rätt sällan.
 
S Stuff skrev:
Skippar du tätskikt helt och hållet i områdena utanför duschen?
Det verkar vara det som de flesta rekommenderar i källare med oisolerad platta. Andra alternativet verkar vara ett rollat system som är diffusionsöppet.

Hos mig blir det som tre rum. Dusch, bastu och Relax. Jag klurade på att: köra tätskikt i duschen där det också blir kakel och klinker. Köra diffusionsöppet tätskikt på golv i bastu och relax. Inget tätskikt alls på väggar i bastu och relax.

I relaxen blir det klinker på golv och målad puts på väggarna. I bastun klurar jag faktiskt på att också köra målat puts på sidoväggarna och bakre väggen och bara sätta tak, lav och ryggstöd i bastupanel. Utåt rummet är jag sugen på hel glasvägg. Blir såklart inte så värst mycket isolering i bastun förutom i taket men å andra sidan används den rätt sällan.
Ja, jag hoppar över tätskikt förutom i duschen.
Låter som ett trevligt projekt du har framför dig. Jag har funderat på andra alternativ till bastupanel jag med, den är ganska dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.