Vid vår entré in till trädgården finns en "mur" som är på väg att ge sig iväg och flera stenar är lösa. Hela tomten sluttar så det är inget märkligt att det blivit så, men dels ser det ju tråkigt ut och dels så tycker barnen ibland att det är roligt att gena över denna mur och jag blir alltid nervös att nån sten ska ramla över dem. Detta är långt ifrån det enda vi behöver göra i trädgården, därför undrar jag nu hur man gör på ett sätt som är good enough för stunden? Jag fattar att problemet kommer återkomma. Jag tänker att det väl bara är att plocka bort stenarna, jämna till bakom och sedan bygga upp igen, men maken min är tveksam. Skadad stenmur vid trädgårdens entré med flera lösa och förskjutna stenblock mot en sluttande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sluttande stenmur med lösa stenar vid en trädgårdsentré i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Ett alternativ är att ta bort muren just nu och slänta av nivåskillnaden istället. Jord kan läggas på tomten där det passar. Stenar kan kanske sparas tills lämpligt projekt uppkommer. Jag anser att man inte kan uppföra en mur på det där sättet, det behövs väsentligt starkare sätt att uppföra muren på. På längre sikt kan man överväga L-element i betong.
 
L Lenza skrev:
Ett alternativ är att ta bort muren just nu och slänta av nivåskillnaden istället. Jord kan läggas på tomten där det passar. Stenar kan kanske sparas tills lämpligt projekt uppkommer. Jag anser att man inte kan uppföra en mur på det där sättet, det behövs väsentligt starkare sätt att uppföra muren på. På längre sikt kan man överväga L-element i betong.
Tack för svar! Nä, jag förstår att det inte är optimalt byggsätt. Men det är liknande stenar runt hela "ingången" till trädgården så det blir lite märkligt att plocka bort bara den delen som nu har rasat.... och den måste ju ha sett hyfsad ut i x antal år iallafall innan den kalvade. Och det var det jag var ut efter att återskapa nu. :thinking:
 
L
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Och det var det jag var ut efter att återskapa nu
Man kan få en starkare mur om halverar bygghöjden och släntar av resterande nivåskillnad. Man ska även se till att muren lutar mot slänten och ej bygga lodrätt från början.
 
Fin mur den tycker jag ni skall behålla. Om nu barnen gillar och gena upp där så hade jag försiktigt plockat väck de lösa stenarna. Hittat två platta stenar som fungerar som trappa och lägga in i muren. Köper ni två säckar cement så har lagt tillbaka stenarna snyggt på en dag.

Har man väck stenarna på den trasiga biten kan man passa på att lägga in lite dränering då de ser ut som om vatten har fått stenarna att flytta på si genom att dra bort mtrl.
 
T topmount skrev:
Fin mur den tycker jag ni skall behålla. Om nu barnen gillar och gena upp där så hade jag försiktigt plockat väck de lösa stenarna. Hittat två platta stenar som fungerar som trappa och lägga in i muren. Köper ni två säckar cement så har lagt tillbaka stenarna snyggt på en dag.

Har man väck stenarna på den trasiga biten kan man passa på att lägga in lite dränering då de ser ut som om vatten har fått stenarna att flytta på si genom att dra bort mtrl.
Hur ser du att det är vatten som har fått stenarna att röra på sig?
 
L
Dränering är inte aktuellt i detta fall, det leder inte till någon förbättring. Om muren vore helt tät, hade det varit vettigt att leda bort bakomliggande regn- och grundvatten. Cement gör heller inte så stor skillnad, det viktigaste är att man håller belastning från bakomliggande mark låg om muren ska vara kvar.
 
Att stenarna har kalvat bakåt tolkar jag som om mtrl har försvunnit och då tror jag att vatten tagit med sig de från baksidan till nedsidan av muren. Du har en stor fördel att stenarna fortfarande ligger kvar i sin ursprungliga orientering (mycket lättare att stapla upp dem igen då). Numera alla stenarna så du vet plats och orientering innan de plockas bort. Min erfarenhet är att det är mycket lättare för en lekman att få till ett bra resultat vid naturstens bygge om man kan stötta upp och öka anläggningsytorna med lite betong när man staplar stenarna, allra helst om det även klättras på muren.
 
L
Jag kan garantera att stenar inte kalvat bakåt mot den högre marknivån. Det är ju de övre stenarna som kalvat framåt pga av marktryck.
 
L Lenza skrev:
Jag kan garantera att stenar inte kalvat bakåt mot den högre marknivån. Det är ju de övre stenarna som kalvat framåt pga av marktryck.
Ja, så är det. Svårt att se på bild kanske.
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Jag kan garantera att stenar inte kalvat bakåt mot den högre marknivån. Det är ju de övre stenarna som kalvat framåt pga av marktryck.
Brukar försöka undvika att vara tvärsäker när jag inte varit på plats. Håller med dig om att marktrycket ofta är det som stjälper en mur. Här ser dock nedre raden att ligga fint på plats och där är en tydlig försänkning runt kättingen från båda hållen.
 
T topmount skrev:
Brukar försöka undvika att vara tvärsäker när jag inte varit på plats. Håller med dig om att marktrycket ofta är det som stjälper en mur. Här ser dock nedre raden att ligga fint på plats och där är en tydlig försänkning runt kättingen från båda hållen.
Just kättingen (lampa med halshuggen ledning, därför inte fungerande utan enbart ful och i vägen) kan vara ett problem i sammanhanget då den säkert är förankrad med någon form av plint. :thinking:
 
L
T topmount skrev:
Brukar försöka undvika att vara tvärsäker när jag inte varit på plats.
Jag har heller inte varit på plats, men även om det vore så som du är inne på att material har eroderats bort förstår inte vilken kraft som flyttat stenar inåt den högre marknivån. Då måste en t.ex. en bil rammat muren eller liknande incident. Enligt TS har bara tidens tand fått verka på muren.
 
L Lenza skrev:
Jag har heller inte varit på plats, men även om det vore så som du är inne på att material har eroderats bort förstår inte vilken kraft som flyttat stenar inåt den högre marknivån. Då måste en t.ex. en bil rammat muren eller liknande incident. Enligt TS har bara tidens tand fått verka på muren.
Det är en trägrind och ett par trappsteg upp till muren, jag lovar att ingen bil har rammat den. ;) Jag ska ta ett par bilder till sen, på lite avstånd, så ni ser muren i dess sammanhang.
 
Fler bilder... Delvis kollapsad stenmur med växter i en trädgård under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmur med skadad del och nyplantat träd bakom, med vårväxter på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal skadad stenmur med grönska, framför gräsmatta och en liten lövfällande planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmur i trädgård med nedfallen stenvägg och litet träd i förgrunden, hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmur och trappa under reparation i trädgård, med gräs och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.