Hej.
Ok så här är läget. Ett garage som ligger på berg och som är dränerat. Värmen hålls på ca 8 grader men kan höjas till 16 grader. Lätt invändig isolering 3 sidor. Dränerat på tv av dessa andra är dörr. Den fjärde sidan dränerad med dubbla isodrän och dessutom utvändig EPS hela vägen upp. Varm grundmur med andra ord.

Ovan. 170 träregelbalkar. Allt annat bortrivet. Det har nämligen varit mögel som gett oss sjukdom. troligtvis vattenskada men kan vara ackumulerad fukt från garage.

Ovan ska vi ha ett vardagsrum med golvvärme på 22 mm spånskiva.

Nu till frågan?

Ska man köra träfiber för att ha helt öppet åt bägge håll?
Ska man köra difussionstät polyuretan?

GARAGET är ju i viss mån en krypgrund temperaturmässigt. Har en luftvärmepump och en VL50 där för ventilation numera.


Fukt-uttorkning sker väl mestadels enbart uppåt eller? Man sprayar visserligen in träbjälkarna men det gör man ju med alla metoder. Poängen är bara hur eventuell uttorkning ska ske. Åsikter?
 
Plasta in boytan och fyll med cellulosa eller mineralull.

I garaget gäller det att ha en avfuktare om du tar in blöt bil etc. helst inte fuktigt alls.

Fukten vandrar från varmt till kallt i material, det sker åt alla håll.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Plasta in boytan och fyll med cellulosa eller mineralull.

I garaget gäller det att ha en avfuktare om du tar in blöt bil etc. helst inte fuktigt alls.

Fukten vandrar från varmt till kallt i material, det sker åt alla håll.
jodå det är avfuktare Värmepump och miniventilation vl50 där. (Som jag skrev :) ). Men om du sätter plast så är det ju mineralull eller glasull - inte träfiber. Den ska ju isåfall vara diffusionsöppen åt alla håll inklusive neråt. Ps garaget används ej för bil vi kör bara cykel. Det blir aldrig blött och det är viss fukt som tränger igenom men med ny dränering ganska lite. Däremot är det en temperaturskillnad på typ 8-10 grader.
 
Plast funkar med träfiber och cellulosa också. Men det går att köra med ångbroms som t.ex. iCell förespråkar.

Det låter som att du inte bör ha några fuktproblem att bekymra dig om
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Plast funkar med träfiber och cellulosa också. Men det går att köra med ångbroms som t.ex. iCell förespråkar.

Det låter som att du inte bör ha några fuktproblem att bekymra dig om
hade mögel och fukt men mest löst. Men återställer nu och läste. https://www.byggahus.se/isolera-med-ratt-tjocklek-och-metod Som ju tar avstånd plast och cellulosa tolkade jag det som iaf, KTH-uttalandet.....
 
Ja, typiskt att om man kan skriva kth i texten kan man bortse från grundläggande fysik ;) så länge fuktvandringen går utåt så funkar det med plast också. Jag hade nog kört på ångbroms ändå
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, typiskt att om man kan skriva kth i texten kan man bortse från grundläggande fysik ;) så länge fuktvandringen går utåt så funkar det med plast också. Jag hade nog kört på ångbroms ändå
taget
 
  • Gilla
Sillis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.