Skånepöjk
Jag står i valet och kvalet att inom några veckor slipa bort gammal färg från betongpelare och taket utanför min ytterdörr.
Vill ha ren betong som jag ska silikat prima för att binda dammet.
Tror det kan bli snyggt.
Just nu sitter en gammal färg som flagnar osv.
Har tillgång till en klassisk vinkelslip.
Är det lämpligt (går det) att fästa en diamantskål på min vinkelslip eller är det overkill att göra på det här sättet?
Kanske finns bättre alternativ?
Trevlig kväll :)
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Jag står i valet och kvalet att inom några veckor slipa bort gammal färg från betongpelare och taket utanför min ytterdörr.
Vill ha ren betong som jag ska silikat prima för att binda dammet.
Tror det kan bli snyggt.
Just nu sitter en gammal färg som flagnar osv.
Har tillgång till en klassisk vinkelslip.
Är det lämpligt (går det) att fästa en diamantskål på min vinkelslip eller är det overkill att göra på det här sättet?
Kanske finns bättre alternativ?
Trevlig kväll :)
Vad är det för färg? Skulle börja med någon form av färg borttagning så du slipper slippa så mycket, helst om du ska ha den omålad sen.

Kaustik och tappetklister och sen vira in stolpen i plastfolie
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sitter färgen så hårt?
Hade testat med typ grovrengörare eller stålborste på vinkelslipen, är väl stor risk du gör massa märken med en hård skiva.

Fördelen med en slip är väl att du kan ställa varvtal men det gör väl inte så mycket om det dammar lite om det var utomhus.
 
Skånepöjk
Tack för hjälpen! Är det någon speciell stålborste som man kan fästa på vinkelslipen som du rekommenderar?
känslan är att skruvdragaren är för svag för arbetet
 
  • Gilla
Jackpotta
  • Laddar…
Skruvdragaren är nog vinglig att hålla på med och lite långsam.
Nä inte direkt rekommenderar, brukar köra biltemas prylar på sådana förbrukningsvaror som man inte är jätterädd om, funkar bra. Sådan man skruvar rakt in i fästet, och så inte för stor slip, då blir det nog tungt.
Gillade det andra förslaget att ta av färgen med kaustiksoda men hade nog gått på vinkelslipen av gammal hävd.
 
Jag körde vinkelslip och sån betongskålskiva för att ta färg på källarväggar. Ångrade det djupt och hyrde en flex. Men mest pga dammet. Är du utomhus lär det gå bra. Man får passa sig för att köra för hårt och gräva sig ner i ytan och göra märken. Det är väldigt lätt hänt.
 
Lamellskivor är också rätt effektiva för att ta bort färg.
Vinkelslipen är ett bra verktyg, det är väl egentligen bara i taket som flexen vinner ordentligt i det där fallet, men om du har något bra att stå på och tar lite pauser för att vila armar och axlar så går det bra.
 
jag hade skippat stålborste. lämnar oftast fragmen kvar som rostar.. har prövat. testa istället julas skiva till vinkelslip för grovrengöring. dyr men mycket bra! den är svart och ser ut som ett torkat fogskum. har använt den på både trä och till att blankslipa metall. den lämnar ingen färg eller så. har också hört den nämnas i forum där man målar om betong.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.