Hej!

Vi är på gång att bygga ett litet, litet burspråk och funderar på hur vi enklast bär upp takstolarna där väggen öppnas upp. Har skissat lite på en lösning som har funkar bäst rent estetiskt men eftersom jag inte är konstruktör eller har tillgång till t ex Revit så kan jag inte utföra beräkningarna. Skulle denna lösning funka. Burspråket är 1m djupt och knappt 3,5 m brett.

Skiss av ett hus med burspråk, visar takstolar och bärstruktur för ett öppet väggparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av takstolar för ett burspråk på en byggnad i ett CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en byggnad under konstruktion med takstolar och ett burspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av takstolar för ett burspråk som är under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Sällan man gör beräkningar i revit, tekla används blandannat för K. En limträbalk bör kunna växla av takstolarna

Edit: Förtydligande limträbalken ligger i linje med befintlig vägg.
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
Nej, den lösningen fungerar inte eftersom du har fackverkstakstolar. Jag håller med @Marcusskold, en limträbalk i liv med ytterväggen är den bästa lösningen.
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Nej, den lösningen fungerar inte eftersom du har fackverkstakstolar. Jag håller med @Marcusskold, en limträbalk i liv med ytterväggen är den bästa lösningen.
Ok, var orolig för det. Hade hoppats slippa den eftersom den kommer lika långt ner som bärlinan gör idag. Har gjort beräkningar här och får fram att limträbalken blir lika hög som bärlinan.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-yttervagg-1-planshus/
 
Jag tror att om du satsar på en extra bred balk skulle du kunna klara dig med en begränsad höjd. Jag gjorde ett litet överslag, utan att ha tillgång till några exakta mått, och kom fram till att 215x225 borde kunna räcka. Vilken balkdimension kom du fram till?
 
270x140, jag vill inte gå över 270 eftersom bärlinan är det. Men hade som sagt helst velat slippa både bärlina och balk där inne.
 
J justusandersson skrev:
Jag tror att om du satsar på en extra bred balk skulle du kunna klara dig med en begränsad höjd. Jag gjorde ett litet överslag, utan att ha tillgång till några exakta mått, och kom fram till att 215x225 borde kunna räcka. Vilken balkdimension kom du fram till?
Verktyget (Träguiden) jag använt föreslår inga balkar som är bredare än 140, istället blir de bara högre och högre. Finns det något annat pålitligt verktyg som är gratis? Jag hade varit väldigt betjänt av att kunna minska höjden men det gör inget om bredden ökas.
 
M Marcusskold skrev:
Sällan man gör beräkningar i revit, tekla används blandannat för K. En limträbalk bör kunna växla av takstolarna

Edit: Förtydligande limträbalken ligger i linje med befintlig vägg.
Jag menade Inventor
 
215x225 är i stort sett identiskt med 140x270. Det behövs inga verktyg, bara lite matte. Man jämför balkarnas yttröghetsmoment enligt följande formel. Lika yttröghetsmoment ger samma egenskaper. Det räknas ut enligt formeln BxH^3/12. Alltså bredden gånger höjden upphöjt till tre delat med tolv. Du kan använda mm eller cm som mått bara du gör det konsekvent.
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.