Hej, jag håller på och kikar på lite luftfuktare då vi har väldigt torr innomhusluft och är allergiker, så slemhinnor och liknande lider, i alla fall under vinterhalvåret. Det finns dock ett par saker jag inte blir klok på.
De flesta luftfuktare har en angivelse för max storlek på rummet, men de har också ofta en angivelse på hur mycket vatten per timme de kan förånga. När jag tittar på dessa värden kan jag inte se något rimligt samband mellan dem.
Exempelvis Philips HU4813
Den har angivet storlek på rum: 44 m2 med en befuktningsgrad på 300 ml/h

Jämför detta med Beurer LB88 som säger 48 m2 med en befuktningsgrad på hela 550 ml/h

Samt Wilfa HUE-6B som stoltserar med hela 125 m2 med en befuktningsgrad på upp till 400 ml/h (om man kör med varm ånga).

Hur kan dessa siffror gå ihop? Logiken torde ju betyda att mer vätska per timme kan fukta en större volym och därmed större rumsyta, eller är det någon annan faktor som spelar in här.

Anledningen till att jag frågar är att jag har en villa precis som många andra här och förstår givetvis att en liten luftfuktare inte kan dra upp luftfuktigheten i den till några högre nivåer. Men delar av den är mer eller mindre avstängda så den faktiska ytan som den jobbar med är ca 80 m2. Jag lånade en sådan Philips som nämns ovan av en kamrat och den har nu kört oavbrutet i en vecka, den fylls på 3-4 gånger per dag, så den förångar massvis med vatten. Skillnaden i luftfuktighet är dock enligt två separata hygrometrar (alltså inte det inbyggda skräpet i apparaten) är mindre än 1 procent. så väl inom mätfelen för apparaterna. Som sagt jag förstår ju att den inte kan skicka upp det till 60% eller så på en så pass stor yta, men nog hade jag ju förväntat mig någon skillnad i alla fall, vattnet måste ju ta vägen någonstans.

Någon som har erfarenheter av detta?
 
A
L lellefot skrev:
Samt Wilfa HUE-6B som stoltserar med hela 125 m2 med en befuktningsgrad på upp till 400 ml/h (om man kör med varm ånga).
Har ovanstående luftfuktare,gått från 15% till 40% rf,ca 100m2 där den fuktar,fyller på 1-2 ggr per dygn.Nackdelen är väl det fina kalkhinnan som med tiden blir överallt,funkar fint annars,hade dock varit en fördel om man kunnat fylla på vatten direkt i maskinen istället för att ta lös behållaren för påfyllning:) kör mest kallfuktning.
 
Jag köpte en Philips HU4813 i tisdags.
Vi har sovrummen i källaren och på sommarhalvåret avfuktar jag luften så att det håller sig under 60%.
Utan luftfuktare ligger fuktigheten på 18-20% nu.
Har den i mitt sovrum ca 12m2 och kommer max upp till 42% och fyller på flera gånger per dag, visst dörren står öppen men det går åt väldigt mycket vatten.
Så jag vet faktiskt inte hur man löser luftfuktigheten på ett smidigt sätt, eller om det behövs?
 
Handyman 1 skrev:
Har ovanstående luftfuktare,gått från 15% till 40% rf,ca 100m2 där den fuktar,fyller på 1-2 ggr per dygn.Nackdelen är väl det fina kalkhinnan som med tiden blir överallt,funkar fint annars,hade dock varit en fördel om man kunnat fylla på vatten direkt i maskinen istället för att ta lös behållaren för påfyllning:) kör mest kallfuktning.
Det låter ju bra, jag bor turligtvis i ett område med väldigt mjukt vatten (1dH), så förhoppningsvis skulle det inte bli något större problem med kalkavlagringar.
Jag har dock sett flera som nämner just problemen med att fylla på den Wilfa-maskinen. Det jag funderar på, går det inte bara att borra ett hål i tanken för påfyllnad och ha en gummi-propp eller liknande i det när den kör?
 
Hur mycket vatten som måste tillföras beror till största delen på hur mycket luft som passerar ett rum (luftutbyte).
Har du inget (0) luftflöde behöver det efter en stund inte tillföras mer fukt då man uppnått önskad luftfuktighet (material i rummet kommer sakta suga till sig fukt men det är en långsam process).
Har man väldigt högt luftutbyte så krävs det mängder med vatten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L lellefot skrev:
Det låter ju bra, jag bor turligtvis i ett område med väldigt mjukt vatten (1dH), så förhoppningsvis skulle det inte bli något större problem med kalkavlagringar.
Jag har dock sett flera som nämner just problemen med att fylla på den Wilfa-maskinen. Det jag funderar på, går det inte bara att borra ett hål i tanken för påfyllnad och ha en gummi-propp eller liknande i det när den kör?
Visst,det kanske ryms ett 30-40mm hål i toppen på behållaren,har tänkt tanken själv men inte kommit till skott,enklare att skita i det och fortsätta springa med en droppande behållare:)
 
A
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Hur mycket vatten som måste tillföras beror till största delen på hur mycket luft som passerar ett rum (luftutbyte).
Har du inget (0) luftflöde behöver det efter en stund inte tillföras mer fukt då man uppnått önskad luftfuktighet (material i rummet kommer sakta suga till sig fukt men det är en långsam process).
Har man väldigt högt luftutbyte så krävs det mängder med vatten.
Ja,har märkt det själv,slår jag av frånluftsfläkten eller faktiskt också llvp så blir det betydligt högre luftfuktighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.