Delade av ett rum genom att sätta väggen mellan två fönster. Det gick ett långt element under som togs bort.

Mellan nya och gamla väggen är det 105 cm. Köpte därför en 80 cm lång och 60 cm hög radiator.
Vad jag inte tänkte på är dock ett antal saker:

På den gamla radiatorn satt kopplet på baksidan, på det nya skruvar man dit det på sidan. Det innebär att det saknas drygt en centimeter för att anslutningen ska möta rören. Den nya väggen tar emot... Egentligen saknas det väl ytterligare någon centimeter eftersom avluftningen sitter på vänstersidan...

Vad jag inte heller tänkte på är att det gamla kopplet byggde 3 cm från vägg. Det nya bygger 6 cm.

Mitt problem alltså: Det saknas minst 1,5 cm i längsled och 3 cm i djup.

Min fundering: Är det ens lönt att fundera på att fixa detta själv med excenterkopplingar och/eller olika vinklar som man skruvar dit? Man behöver ju minst två per anslutning. Vill inte hålla på och bocka/löda utan ska jag lösa det själv vill jag att det bara ska vara att skruva dit det.

Är det en stor operation för en VVS:are att fixa till och bocka till en rörbit som gör att det passar?

Eller ponera att jag fixar en radiator som är 60x60 - och då passar längs med rören. Det felar då fortfarande 3 cm i djupled. Jag såg en excenterkoppling som var 26 mm. Skulle den funka eller blir det för tight?

Bild 1: Anslutningen måste till vänster och utåt....

Bild 2: Så skulle man kunna göra....avancerat?
 
  • Vita radiator nära hörnet av ett rum med synlig röranslutning och oanslutna kablar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad vit radiator under ett fönster med synliga kopplingar på sidan och rör som löper längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du visa upp en bild av det hela?
 
L lostinsweden skrev:
Kan du visa upp en bild av det hela?
Det är i princip som bild1. Radiatorn går inte att skjuta tillräckligt åt vänster, det saknas 2-3 cm. Sedan hamnar anslutningen 3 cm längre ut än rören.
 
Gör då som i bild 2. Det ät inte så avancerat och det skulle tror att det går med att sätta ditt mjukt koppar rör i mellan så kan du nästan bockar för hand.
Behöver du hjälp med material?
 
Så ser det ut!

Aha, mjukt kopparrör. Det lät ju smidigt. Säljs i 5-metersrullar. Det känns spontant som att det är en del meck med det och, lika spontant känns det som att en VVS:are som kommer och fixar dragningen inte kostar särskilt mycket mer om jag ser till att montera radiatorn innan (borde ju då till och med kunna montera den ytterligare mer åt höger...) och stänga av cirkulationen. En timmes jobb kanske(?)
 
  • Väggmonterad radiator i ett rum med synliga kopparrör och en avstängningsventil, samt böcker placerade under radiatorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på nu att detta förutsätter att reglarna i väggen sitter på rätt ställe...….spännande och kolla.

Lite intressant är detta att även om man tycker att det är en liten grej att göra - så är det väldigt många saker som kan gå fel=)
 
Ja nya radiatorer är alltid en del meck, talar av erfarenhet.

Om inte reglarna passar, så sätt någon form av gipsankare (om det är gipsvägg). Det håller, så länge du inte sätter dig på elementet.

Mjukt kopparröd på rulle är svårt att få snyggt, det finns även i raka längder, köp ett bockningsverktyg, finns billiga på Jula o Biltema (?).
 
Köp en radiator på Blocket med rätta mått, spola rent invändigt, måla och montera.
Blir ju asfult med amatörmeck och ska du sälja kåken så ser ju spekulanten direkt att där har det varit något på gång.
 
H hellohello skrev:
Så ser det ut!

Aha, mjukt kopparrör. Det lät ju smidigt. Säljs i 5-metersrullar. Det känns spontant som att det är en del meck med det och, lika spontant känns det som att en VVS:are som kommer och fixar dragningen inte kostar särskilt mycket mer om jag ser till att montera radiatorn innan (borde ju då till och med kunna montera den ytterligare mer åt höger...) och stänga av cirkulationen. En timmes jobb kanske(?)
VVS'are kommer ta minst 2 timmer, utkörnings avgift, material plus MOMS.
 
Tänkte bumpa den här tråden lite. Även om det innebär att jag blottar min okunskap eller slarvighet.....

Det dök upp en radiator på blocket för 150 spänn. Jag hade fått för mig att jag hade 2-rörs och vilken tur att den som var till salu också var det! Slog till.

Nu visade det ju sig att jag kom ihåg fel och det är ju ett ett-rör jag har...…:whistle: Det uppdagades när jag ringde vvs:aren som jag tänkte skulle få koppla in det. Han skulle se om det fanns någon adapter.

Jag hittade en ettrörsfördelare: https://www.velltra.se/product/ettrorsfordelare-tp-m22x15-cc40

Är det någon som vet om en sådan skulle funka på en gammal smal panelradiator där det sitter ett tvårörskoppel, eller är det bara för nya? Måste det även finnas något man kan justera på kopplet?

Radiatorn är typ en sådan: https://www.byggahus.se/forum/attachments/01_radiator-jpg.102265/
 
Man får väl uppdatera lite....

Jag ringde hit en VVS:are i stället för att mecka själv. Och tur var det! Ett-rörsfördelaren fungerar ypperligt kan vi först klargöra. Dock var den gamla rörmuttern från 1976 sönderdragen så det läckte lite, lite, lite. Därav fick vi/han plocka bort radiatorn igen och fixa två nya muttrar. Plus att det var lite annat meck. Två timmar tog det ganska exakt. (2x600)-30% + fördelare. Tja, 1 500 spänn kan jag tänka mig när fakturan kommer. Väl värt för mig!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hellohello skrev:
Man får väl uppdatera lite....

Jag ringde hit en VVS:are i stället för att mecka själv. Och tur var det! Ett-rörsfördelaren fungerar ypperligt kan vi först klargöra. Dock var den gamla rörmuttern från 1976 sönderdragen så det läckte lite, lite, lite. Därav fick vi/han plocka bort radiatorn igen och fixa två nya muttrar. Plus att det var lite annat meck. Två timmar tog det ganska exakt. (2x600)-30% + fördelare. Tja, 1 500 spänn kan jag tänka mig när fakturan kommer. Väl värt för mig!
har avtalat fast pris 1500kr? Annars tror jag du kommer bli förvånad när fakturan kommer... men håll oss gärna uppdaterade på vad den landar på.
 
O olofh skrev:
har avtalat fast pris 1500kr? Annars tror jag du kommer bli förvånad när fakturan kommer... men håll oss gärna uppdaterade på vad den landar på.
Idag damp den ner!
2 838 kr - rot 562 kr =2 276 kr.

Dyrare än jag trodde men är nog inte helt orimligt. 2,5 timmars arbete (han var här i exakt 2 timmar). 600 kr plus moms per timme är väl rätt normalt också.
Bilkostnad 275 kr. Verkar så att säga vara fakturerat både körtid och bilkostnad. Kan man kanske ha åsikter om.
Fick pröjsa 560 kr för fördelaren som kostar 300 kr på nätet. Och 125 kr för lite övrigt specat material.
 
H hellohello skrev:
Idag damp den ner!
2 838 kr - rot 562 kr =2 276 kr.

Dyrare än jag trodde men är nog inte helt orimligt. 2,5 timmars arbete (han var här i exakt 2 timmar). 600 kr plus moms per timme är väl rätt normalt också.
Bilkostnad 275 kr. Verkar så att säga vara fakturerat både körtid och bilkostnad. Kan man kanske ha åsikter om.
Fick pröjsa 560 kr för fördelaren som kostar 300 kr på nätet. Och 125 kr för lite övrigt specat material.
nästan 50% påslag på material. Ja. Normalt i VVS branschen. Sorgligt. På ett så här litet jobb så kan man väl stå ut men tänk om han hade jobbat med mer hos dig... menmen. Håller med i din reflektion ang milkostnad kontra tiden att köra
 
H hellohello skrev:
Idag damp den ner!
2 838 kr - rot 562 kr =2 276 kr.

Dyrare än jag trodde men är nog inte helt orimligt. 2,5 timmars arbete (han var här i exakt 2 timmar). 600 kr plus moms per timme är väl rätt normalt också.
Bilkostnad 275 kr. Verkar så att säga vara fakturerat både körtid och bilkostnad. Kan man kanske ha åsikter om.
Fick pröjsa 560 kr för fördelaren som kostar 300 kr på nätet. Och 125 kr för lite övrigt specat material.
Men med bara 275kr körning har du kommit billigt undan. Sedan halv timme extra kan vara för admin, fakturerings tid och materialköp osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.