I så fall är det inget alternativ för att rita en situationsplan till ett bygglov...
Men säkert ett bra program om man jobbar professionellt med att rita.
 
Draftsight är tyvärr inte gratis längre, men för typ 900/år är det nog ändå ett av de vettigare budget alternativen till CAD program.
 
M
useless useless skrev:
I så fall är det inget alternativ för att rita en situationsplan till ett bygglov...
Men säkert ett bra program om man jobbar professionellt med att rita.
I icho skrev:
Och jag håller Bentleys OpenBuildings som det bästa programmet. Betydligt brantare inlärningskurva, men mycket mer potent programvara. Kan tillägga att jag arbetar dagligen i båda sedan 6 år tillbaka.
Är ens Bentleys OpenBuildings anpassat för husbyggnad?
Inget som jag hört användas inom branchen... Döende programvara eller mer mot konstruktion?
Revit eller autocad architecture är de program som används av arkitekterna nuförtiden.
 
MrJay
AutoCAD är standard när det gäller situationsplan, personligen använder jag det tilsammans med Revit - dessa är dock profesionella program från Autodesk som inte är gratis.
 
MrJay
M Marcusskold skrev:
Två alternativ för att få Revit om någon är intresserad.

[länk]

[länk]
Ser att du länkar till studentlicens-versionen, tänk på att dessa är för verkliga studerande och inte glada amatörer ute efter gratisprogram ;)
 
M
MrJay MrJay skrev:
Ser att du länkar till studentlicens-versionen, tänk på att dessa är för verkliga studerande och inte glada amatörer ute efter gratisprogram ;)
Haha mycket sant! Men det är ju i lärande syfte ;)
 
M Marcusskold skrev:
Är ens Bentleys OpenBuildings anpassat för husbyggnad?
Inget som jag hört användas inom branchen... Döende programvara eller mer mot konstruktion?
Revit eller autocad architecture är de program som används av arkitekterna nuförtiden.
Jodå, Bentley har programvara för de flesta instanser. OpenBuildings är för just buildings-dvs. byggnader.
I Sverige är det inte allt för många användare, men vi på sweco arcitects använder det på flera kontor så några hundra användare är det iaf i Sverige.
Jag har jobbat i både tekla, autocad arcitecture, revit och OpenBuildings, och för just arkitekter så tycker jag att revit kommer tvåa tätt efter OpenBuildings.
 
Jag höll på länge med att försöka hitta ett gratis och bra program att rita planlösningar i. Jag kan varmt rekommendera Sweet Home 3D. Det är open source och fungerar helt perfekt för mina behov http://www.sweethome3d.com/

Det går även att ladda ner fler plugins om man saknar någon funktion. (Jag har laddat ner advanced editing, då kan man editera ett färdigt rum, och SKRIVA in alla väggmått mm på millimeternivå, utan den kan man endast använda musen vilket kan vara trixigt)
 
MrJay
H Hantlangaren skrev:
Jag höll på länge med att försöka hitta ett gratis och bra program att rita planlösningar i. Jag kan varmt rekommendera Sweet Home 3D. Det är open source och fungerar helt perfekt för mina behov [länk]

Det går även att ladda ner fler plugins om man saknar någon funktion. (Jag har laddat ner advanced editing, då kan man editera ett färdigt rum, och SKRIVA in alla väggmått mm på millimeternivå, utan den kan man endast använda musen vilket kan vara trixigt)
Frågeställningen i tråden gäller mjukvara för att skalenligt skapa situationsplan i bygglovsärende. Även om Sweet Home 3D är ett bra open-source program är den till för interiördesign och inget annat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.