Hej, vi ska bygga en pergola på vår kolonilott. Ytan är ca 3x2 meter och vi har tänkt att lägga trägolv. De 4 stolparna (ca 100x100) till pergolan fäster vi i plintar.
Hur fäster jag då bärlinorna till golvet? Kan jag göra som jag försökt visa på bilderna? Alltså att bärlina och stolpe får dela på fästet till plinten eller blir det för svagt? Vi vill ha golvet så nära marken som möjligt.

Mvh Mattias Sjöstedt
 
  • Illustration av hur en bärlina och en stolpe är fästa till en plint för en pergola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en pergola stolpe fästad i en plint med en bärlina som delar fästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Vilken typ av trä tänkte du använda till golvet?
 
Hej, jag har tänkt att använda lärkträ till allt utom trallen.
 
Jag har bestämt mig för att använda balkskor till bärlinorna istället för att jacka ur stolpen.
Det håller nog bättre.
 
Eller vrida på plintarna 90 grader och skruva i med fransk träskruv från sidan?
 
Om du kör med två styck 45x95 istället så kortar du ner den ena.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Hej, tack för era svar! Vi vill helst undvika två ihop på varje stolpe, det är en ren utseendefråga : ) Kanske att vi vrider plinten istället… Mycket att klura på.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Återkom sen med hur du väljer att göra, gärna med bild så kanske fler i liknande situation kan bli hjälpta.
 
Japp, det ska jag göra : )
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Hej,
Jag har grävt ner justerbara plintar som är 50 cm, se bild.
Justerbar betongplint på vit bakgrund, avsedd att grävas ner för byggstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävde hål som var 60 cm djupa och lade ett lager grus i botten av hålet. Efter några veckor har marken runt plinten sjunkit ihop och några av plintarna flyttats i position. Vad kan jag göra för att det inte ska ske igen? Antar att jag får loda in plintarna igen och fylla på med mer jord runtom? Eller ska jag även fylla med lite grus? Marken där pergolan ska stå består av hård lerjord.
 
Den typen av justerbara plintar är inte att rekommendera till stolparna och de utsätts för vindlast.
 
Ok, tack för svar! Vilken typ skulle du ha använt?
 
M Mattajjen skrev:
Ok, tack för svar! Vilken typ skulle du ha använt?
Har du vindlast skall du ha den typen med två järn ingjutna. Som i din första bild.
 
Sorry en nybörjare men vad är vindlast?
Är det en sån här plint du menar? Varför är den bättre?
En betongplint med två metallstänger som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mattajjen skrev:
Sorry en nybörjare men vad är vindlast?
Är det en sån här plint du menar? Varför är den bättre?
[bild]
Ja sån plint.

Det jag menar med vindlast är att du får krafter i horisontell led som verkar på t.ex ett plank eller ett tak. Det trycker alltså kraftigg i sidled och då är de justerbar plintarna för svaga. Jag tolkade det som att du skulle ha en takkonstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.