Hej alla.

Dessa stolpar eller vad det nu heter rent bygg tekniskt skulle jag vilja räta upp så dem blir raka istället? Är detta möjligt? Snedställda trästolpar i en oinredd vind med träpanel och rörisolering, bredvid en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna trästolpar i ett pågående byggprojekt med en stege och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför ska du röra dem? Om du vill ha raka (lodräta) så sätter du bara nya reglera som är lodräta? Antar att du vill göra väggar eller?
Jag är inte säker på att dem heter *hanbjälke*, men tror det...
 
Beror på om du hade tänkt behålla taket ovanför... Korta svaret är alltså nej. De har den lutningen för att kunna ta upp krafter på rätt sätt. Ska man ändra detta måste man beräkna om hela konstruktionen och förmodligen bygga om hela huset. Finns lite olika sätt att konstruera takstolar och detta är ett av sätten för att kunna ha öppet i mitten. Så tyvärr misstänker jag att det inte finns mycket att göra.

Om du tvunget vill göra något åt det så måste du ha in någon att beräkna det och denne någon måste ha väldigt mycket info om hur huset är byggt, mycket erfarenhet och kunskap om beräkningar.
 
T tobbbias skrev:
Varför ska du röra dem? Om du vill ha raka (lodräta) så sätter du bara nya reglera som är lodräta? Antar att du vill göra väggar eller?
Jag är inte säker på att dem heter *hanbjälke*, men tror det...
Ja det är för att göra väggar, och för att vinna dem 40 cm som dem tar upp på varsin sida.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Beror på om du hade tänkt behålla taket ovanför... Korta svaret är alltså nej. De har den lutningen för att kunna ta upp krafter på rätt sätt. Ska man ändra detta måste man beräkna om hela konstruktionen och förmodligen bygga om hela huset. Finns lite olika sätt att konstruera takstolar och detta är ett av sätten för att kunna ha öppet i mitten. Så tyvärr misstänker jag att det inte finns mycket att göra.

Om du tvunget vill göra något åt det så måste du ha in någon att beräkna det och denne någon måste ha väldigt mycket info om hur huset är byggt, mycket erfarenhet och kunskap om beräkningar.
Ja jo ett tag på huset är ju alltid bra att ha.

Det var synd att det inte fanns en lättare lösning på detta.
 
T tobbbias skrev:
Varför ska du röra dem? Om du vill ha raka (lodräta) så sätter du bara nya reglera som är lodräta? Antar att du vill göra väggar eller?
Jag är inte säker på att dem heter *hanbjälke*, men tror det...
Ja, det är lite ge och ta när det gäller takstolar. Räknar man på det kan man möjligen räta upp dem något men då kanske man måste flytta ner den horisontella en bit osv. Det är ju förstås oftast beräknat med rejäla marginaler men tyvärr är det inte alltid helt självklart hur även ganska små förändringar påverkar.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, det är lite ge och ta när det gäller takstolar. Räknar man på det kan man möjligen räta upp dem något men då kanske man måste flytta ner den horisontella en bit osv. Det är ju förstås oftast beräknat med rejäla marginaler men tyvärr är det inte alltid helt självklart hur även ganska små förändringar påverkar.
Frågan är dock hur bärande dessa är då huset byggdes ut, om du tittar på bilen så finns det samma som dessa fast längre in, och det känns som dessa är mer bärande.

Och dessa sitter inte under själva talarstolen utan är spikad in på sidan av talarstolen.
 
Förstår jag rätt om det är såhär du vill göra?
Ett halvfärdigt vindsvåningsprojekt med träbjälkar markerade med lila och gröna linjer för planerade ändringar, stegar och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ganska omfattande och kräver en beräkning och undersökning av en byggnadsingenjör/konstruktör samt bygglov. Men det är görbart.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Dom som bär upp mest är dom som du vill flytta. Gör inte det!
Å dom sitter spikade i takstolen! ;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Förstår jag rätt om det är såhär du vill göra?
[bild]
Det är ganska omfattande och kräver en beräkning och undersökning av en byggnadsingenjör/konstruktör samt bygglov. Men det är görbart.
Ja exakt

Behövs det bygglov på detta?
 
Så stora förändringar gör man inte utan att ha någon sakkunnig på plats för bedömning.
 
Eller kanske rivningslov om det vill sig illa.
 
Bygganmälan räcker kanske. Det är för att det är ett ingrepp i bärande konstruktion
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bygganmälan räcker kanske. Det är för att det är ett ingrepp i bärande konstruktion
Bra att veta.

Tror nu tt det blir en annan lösning dock
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.