Jag ska ta in hjälp för att bila upp källargolvet och byta avlopp som ligger därunder. Har fått offert på 21000 efter ROT för jobbet, och då ingår allt, bortforsling, återställning osv. Förutsättningarna är så bra de kan bli då hela ytan är helt öppen, och golvet är betongrent.

Då det främst känns som ett arbetsintensivt jobb blev jag förvånad över den höga kostnaden. Är det ett rimligt pris tror ni?

Det blåa på bilden är befintliga rör som ska bytas, det gröna finns ej i dagsläget, men ska tillkomma då jobbet görs.
 
  • Schablon av källarrum med blå markeringar för befintliga rör och gröna för nya avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Helt rimligt, alternativet är ju att göra det själv: slitigt, dammigt, skitigt.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Du skall alltså bila bort allt golv? lägga nya rör osv. Återställning, menar du gjuta hela golvet också?

I så fall snorbilligt tycker jag.
 
Vad är tjockleken på betongen specat till i offerten.
 
H hempularen skrev:
Du skall alltså bila bort allt golv? lägga nya rör osv. Återställning, menar du gjuta hela golvet också?

I så fall snorbilligt tycker jag.
De ska bara bila bort det som är nödvändigt för att byta avloppet, så hela golvet borde inte behöva bilas upp. Med återställning menar jag att gjuta igen det som har bilats upp.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad är tjockleken på betongen specat till i offerten.
Har än så länge bara fått ett pris, så jag vet inte vad de har räknat på.
 
Kan referera till liknande projekt vi håller på med med att bila upp plattan för c:a 4 meter ny avloppsstam med en avloppsbrunn. Bara förberedelser och själva bilningen har tagit 15 timmar, Räknar med c:a 10 till innan det är helt återställt. Därtill en 4-5 tkr i material.

Men detta är en platta med bra betong i, har du en tunn och porös platta så går det naturligtvis fortare.

Men spontant så tycker jag inte det låter som ett pris som är helt uppåt väggarna i alla fall.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Kan referera till liknande projekt vi håller på med med att bila upp plattan för c:a 4 meter ny avloppsstam med en avloppsbrunn. Bara förberedelser och själva bilningen har tagit 15 timmar, Räknar med c:a 10 till innan det är helt återställt. Därtill en 4-5 tkr i material.

Men detta är en platta med bra betong i, har du en tunn och porös platta så går det naturligtvis fortare.

Men spontant så tycker jag inte det låter som ett pris som är helt uppåt väggarna i alla fall.
Tack. Min källare är byggd 1976 och jag tror inte att betongen är av högsta kvalitet mätt i dagens mått.
 
Säg inte det...
Min platta från -76 har ruskigt bra betong och är nätarmerad. 10-15cm tjock.

Har du liknande så är det ett otroligt billigt pris, särskilt på offert.

Så vad det är specat i offerten är av yttersta vikt...
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Säg inte det...
Min platta från -76 har ruskigt bra betong och är nätarmerad. 10-15cm tjock.

Har du liknande så är det ett otroligt billigt pris, särskilt på offert.

Så vad det är specat i offerten är av yttersta vikt...
Okey, ska notera det när jag väl får offerten. Tack för tipset.
 
gryden gryden skrev:
Tack. Min källare är byggd 1976 och jag tror inte att betongen är av högsta kvalitet mätt i dagens mått.
Vår är byggd -75 och är lika tjock och hård @Jarlingar 's. Man måste mycket längre tillbaka för att generellt säga att betongen var sämre.
 
  • Gilla
Jarlingar och 1 till
  • Laddar…
Ja även 60-talet får man se upp med då dom ofta kan ha först konstruktionsbetong och på det överbetong.
Tjocklekar upp till 30cm är inte ovanligt.

50-tal och tidigare är ofta kring 10-15 cm och oarmerad.

Betong kring krigen behövs oftast inte bilas en gång, utan kan brytas upp och bäras ut på spade.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.