Köpte en hos en cykel stor cykelfirma här i stan i maj förra året. I höstas upptakter jag att det var mycket rost på pakethållaren och åkte in med cykeln för att få det åtgärdat.


Efter mycket diskussioner så tog de till slut och bytte pakethållaren, det fanns tydligen ingen ny att beställa hem utan de fick plocka från en annan cykel.

Enligt säljaren hade leverantören bara garanti på själva ramen och nu när det var rost på pakethållaren så täkter inte garantin detta. Men fick som sagt cykeln fixad efter ca 2 veckor och mycket diskussioner. Bland annat ville de sätta på en svart pakethållare på en helvit cykel.


Nu ser jag att det även har börjat komma rost på den nya pakethållaren och skulle ju vilja få detta fixat igen. Cykeln är använd ca 10ggr efter förra bytet och har alltid förvarats i garage.


Vad har jag rätt till? Skulle helst vilja lämna tillbaka cykeln och köpa en ny, känns som det är fel på modellen och inte bara mitt exemplar.
 
Skulle gärna se en bild på detta. Du kommer inte lyckas lämna tillbaka en cykel för att pakethållaren är rostig, möjligen få en annan modell.

Rost efter tio turer och torrt förvarad? Har du en korg eller väska på paket hållaren som skaver väck ytbehandlingen?
 
Här är några bilder. Detta är som sagt efter att den använts väldigt lite. Skulle de inte bli mer rost än så här så skulle jag inte bry mig. Men känns som det kommer att komma mer.


Närbild av vit cykelstomme med små rostfläckar och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit cykel med rostfläckar på bagagehållaren och cykelramen, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av vit cykelstomme med små rostfläckar och repor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rost vid fästet på en cykels bakljus och vit cykelram med spiralkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T topmount skrev:
Skulle gärna se en bild på detta. Du kommer inte lyckas lämna tillbaka en cykel för att pakethållaren är rostig, möjligen få en annan modell.

Rost efter tio turer och torrt förvarad? Har du en korg eller väska på paket hållaren som skaver väck ytbehandlingen?
Nej det ingen väska eller korg som används på pakethållaren, det är min dotters cykel och troligtvis har pakethållaren aldrig används men än idag när jag tog kort på den.
 
Uppenbarligen är det på två ställen där olika delar gnider mot varandra..

Tyvärr så är färgen på billigare cyklar rätt kass, och det brukar inte sitta lackade stålpakethållare på dyrare cyklar, då väljer man aluminium...

Har de bytt ut pakethållaren en gång för samma problem måste nog den cykelhandlaren anses rätt serviceminded... Jag har svårt att se att du kan reklamera cykeln för det där..
 
Redigerat:
  • Gilla
soni
  • Laddar…
Den fjäderbelastade armen gnager igenom lackeringen. Trä på något skydd över metallstången, ex. en uppklippt slang el dylikt.
Kvalitén på cyklar idag är inte som för 20-30 år sedan.
 
Tyvärr, billigt skräp du köpt. Det sorgliga dock är att även om man köper en dyrare cykel så är det fortfarande många delar som bara är elförzinkade (skruvar, muttrar, bromsdelar etc) som börjar rosta inom något år ändå. Den tjocka varmgalvaniseringen som fanns på cyklar förr var bra mycket bättre.
 
E etompau skrev:
Den fjäderbelastade armen gnager igenom lackeringen. Trä på något skydd över metallstången, ex. en uppklippt slang el dylikt.
Kvalitén på cyklar idag är inte som för 20-30 år sedan.
Dock är vissa delar lika bra eller bättre, ett nytt shimano nexus treväxlat nav är bättre än de gamla torpedonaven, och en shimano navdynamo håller bättre och rullar lättare än en gammal flaskdynamo.

Det bästa är om man hittar en bra gammal cykel och bara byta ut / modernisera de delarna.
 
H hapazard skrev:
Dock är vissa delar lika bra eller bättre, ett nytt shimano nexus treväxlat nav är bättre än de gamla torpedonaven, och en shimano navdynamo håller bättre och rullar lättare än en gammal flaskdynamo.

Det bästa är om man hittar en bra gammal cykel och vara byta ut / modernisera de delarna.
Visst har utveckling gått fram på grejorna, dock är min uppfattning att en cykel idag nästan har blivit en slit &släng-pryl, underblåst av ex. biltemacyklar.
 
H hapazard skrev:
Tyvärr, billigt skräp du köpt. Det sorgliga dock är att även om man köper en dyrare cykel så är det fortfarande många delar som bara är elförzinkade (skruvar, muttrar, bromsdelar etc) som börjar rosta inom något år ändå. Den tjocka varmgalvaniseringen som fanns på cyklar förr var bra mycket bättre.
Ja detta är en billig cykel av tveksamt märke men hör det verkligen dit? Håller den inte för Bohman användning i mer än några månader så bör det väl rimligtvis vara ett fabrikationsfel? Tycker inte det är något man kan förvänta sig efter så lite användning.
 
E etompau skrev:
Visst har utveckling gått fram på grejorna, dock är min uppfattning att en cykel idag nästan har blivit en slit &släng-pryl, underblåst av ex. biltemacyklar.
Ja, dock sitter det även på dem fram och baknav från shimano, som håller mycket länge (baknavet bör tas isär och smörjas med några år mellanrum - beroende på användning). Så det är mer grejerna runt omkring som tenderar att vara skräp, styrlager, pedaler, belysning, pakethållare, korgar etc.
 
Billig cykel av tveksamt märke = tveksam (för att uttrycka det milt) kvalitet. Då kan man nog dessvärre heller inte förvänta sig mer.
Släpp och gå vidare och skriv upp kostnaden som lärdomspeng är mitt tips.
 
  • Gilla
Joakim90 och 2 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Ja detta är en billig cykel av tveksamt märke men hör det verkligen dit? Håller den inte för Bohman användning i mer än några månader så bör det väl rimligtvis vara ett fabrikationsfel? Tycker inte det är något man kan förvänta sig efter så lite användning.
Tror du tyvärr får tänka som med bilens rostskyddgaranti - gäller bara för genomrostning, kosmetiska fel täcks inte....
 
Tråkigt men även dyrare cyklar får tyvärr ytrost på utsatta delar. Säkert snyggt med en vit pakethållare men funkar inte så bra skulle sätta lite vit eltejp där den ligger emot skyddar och så låter det mindre vid användning.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Billig cykel av tveksamt märke = tveksam (för att uttrycka det milt) kvalitet. Då kan man nog dessvärre heller inte förvänta sig mer.
Släpp och gå vidare och skriv upp kostnaden som lärdomspeng är mitt tips.
Nja släppa det är jag inte så sugen på
tveksamt tveksamt skrev:
Billig cykel av tveksamt märke = tveksam (för att uttrycka det milt) kvalitet. Då kan man nog dessvärre heller inte förvänta sig mer.
Släpp och gå vidare och skriv upp kostnaden som lärdomspeng är mitt tips.
Skulle det inte bli mer rost än vad som syns på bilderna så skulle jag släppa detta men nu har det stått i ett garage under vinterhalvåret och använts mycket lite.


Kollar lite på Lawline:

https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-garanti-och-reklamationsratt


Reklamationsrätten handlar alltså om att man inom tre år får "reklamera" varan på grund av en brist som funnits där sedan köpet. Fel eller brister som uppkommit efter köpet täcks alltså inte av reklamationsrätten.


Rostar den så snabbt som det gjort för oss så måste det ju vara ett fel som funnits sedan köpet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.