T tanaris skrev:
Jag kollade hos en elgrossist.

"Grundnettopriset" är 1735 kr
Mitt pris som kund på absolut lägsta nivå är 790 kr
Och elbutik.se är som sagt 460 kr

Så egentligen borde du vara glad att det inte blev dyrare. Men det är förstås helt sjukt att det är på det här viset, och att de flesta tyvärr lär sig den hårda vägen.
Jag blir lite nyfiken...
Jag gissar (och rätta mig gärna om jag har fel?) att du är elektiker?
Jag förstår att du inte kan handla på elbutik.se alla gånger. Kunden väntar på sina prylar. Du vill bli klar med ditt jobb. Åka vidare till nästa. TIme is money. Men, åker du i det fallet och handlar på exempelvis Hornbach, eller liknande. Eller väljer du att handla hos el-gross?
 
Priserna de angivit stämmer exakt med Ahlsells listpriser på de produkter jag kontrollerade.
Jag anser inte att Ahlsells listpriser är verklighetsförankrade utan ofta väl tilltagna.
Jag är inte elektriker men om jag jämför mitt inköpspris mot vad du betalar.
1820430 mitt inköpspris 237kr+moms (Ahsells Bruttopris exkl moms 1 085,00)
1820986 mitt inköpspris 139kr+moms (Ahlsells Bruttopris exkl moms 638,00)
Det ät fri prissättning i Sverige men påslaget är alltså över dubbla priset mot vad jag betalar hos Ahlsell.
Jag betalar alltså lite mer än vad den kostar hos elbutik enligt länken i tråden.
Elbutiks priser+rimligt påslag bör vara en indikation för vad jag anser vara rimligt pris.
Jag hade kontaktat företaget och försökt komma överens om något ni båda upplever som okej.
Jag är däremot dåligt insatt i elektriker-branschen och har inte koll på vad som är att anse som gängse pris i den branschen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
T
D Daaaaaniel skrev:
Jag blir lite nyfiken...
Jag gissar (och rätta mig gärna om jag har fel?) att du är elektiker?
Jag förstår att du inte kan handla på elbutik.se alla gånger. Kunden väntar på sina prylar. Du vill bli klar med ditt jobb. Åka vidare till nästa. TIme is money. Men, åker du i det fallet och handlar på exempelvis Hornbach, eller liknande. Eller väljer du att handla hos el-gross?
Nej, jag är inte elektriker. Råkar bara ha kvar ett grossistkonto, från den tiden det var lite svårare att få tag på prylar som riktiga elektriker använder. Men nu handlar jag på Elbutik och Hornbach istället.

Om jag får killgissa lite så antar jag att de som jobbar med sånt dagligen har bättre rabatter hos grossisterna plus att det säkert finns stödsystem som gör att de kan mata in en order på plats hos kund, åka och plocka upp en färdigpackad påse och trycka på en knapp för ett fakturaunderlag. Plus andra fördelar som kanske en motpart för garantiärenden, samlingsfakturor, gratis frukost osv. Jag säger inte att det är något generellt fel med grossistleded, det är "grundnettoprislistorna" och utnyttjandet av dessa som är helt åt h-e.
 
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Det är fri prissättning i landet, vilket gör att vissa försöker "lura" kunder som dels kanske inte känner till elbutik.se eller liknande och förblindas av de där 20% rabatt, och tänker wow vilken hygglig elektriker.

Idag är vi ju fler och fler som har bra koll på vad saker och ting egentligen kostar på den fria marknaden, och aldrig i livet att jag skulle betala dessa ockerpriser. Det är alltid lämpligt att före ett jobb kolla upp de saker man vill ha, och sen fråga hantverkaren "kan du skaffa xxx till bra pris eller ska jag fixa det för xxxx kr?" Då lämnar man dörren öppen, för att se vad hantverkaren säger. Jag tycker det är rimligt med ett påslag på 10% eller liknade om hantverkaren sköter allt med materiel så slipper man det. Har de problem att få ihop ekonomin är det vettigare att höja timpriset i så fall. Har avhandlats i otaliga trådar redan, men det lönar sig att kolla runt lite före man tar in en hantverkare.

/S
 
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Som sagt polisanmäl detta som bedrägeriförsök!
Branchen vimlar av skurkar som borde inse att detta exemplet är samma sak som att råna någon!
Ahlsell och elgrosisterna borde också polisanmälas för kartellbildning!
 
  • Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
Elektriker får ju oftast prislistor från grossisterna som dom lägger in i sitt eget affärssystem. Därför blir det enklare att skriva ut listpriset på fakturan och se ge en rabatt på det, istället för att jobba med påslag på inköpspriset. För att krångla till det hela så har dom olika rabatter på olika listor, och då är många elfirmor smidiga och ger samma rabatt rakt över.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Elektriker får ju oftast prislistor från grossisterna som dom lägger in i sitt eget affärssystem. Därför blir det enklare att skriva ut listpriset på fakturan och se ge en rabatt på det, istället för att jobba med påslag på inköpspriset. För att krångla till det hela så har dom olika rabatter på olika listor, och då är många elfirmor smidiga och ger samma rabatt rakt över.
Nä branchen borde polisanmälas och utredas och förbjudas använda nuvarande priser och dolda rabatter!!!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Är detta exempel på företagare som ska hållas under armarna av staten i kristider?
Men vad vet jag, han kanske tar en hundring i timlön? Nåt ska de ju leva av
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har du råkat ut för en firma som använder listpriser för att lura sina kunder.
Personligen hade jag aldrig betalat det där. Jag hade bestridit fakturan och plockat fram rimliga priser på sakerna och betalat det. Sen hade de fått stämma mig om de ville det.

Firmans namn skulle jag också sprida som varningssignal. Tyvärr agerar några företag så här och förstör för de seriösa elektrikerna.
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr har du råkat ut för en firma som använder listpriser för att lura sina kunder.
Personligen hade jag aldrig betalat det där. Jag hade bestridit fakturan och plockat fram rimliga priser på sakerna och betalat det. Sen hade de fått stämma mig om de ville det.

Firmans namn skulle jag också sprida som varningssignal. Tyvärr agerar några företag så här och förstör för de seriösa elektrikerna.
Tack. jag kontaktade annan kunde och hon hade samma problem med de. Den här företag insisterade jag betalar korrekt pris och det är skälig. då, här är det namnet, jag köpt köksrenovering genom kök och möbelmontoren, elfirma, Frystads.

det är företag genom rekommendation av ikea.
 
B byggarätt skrev:
Som sagt polisanmäl detta som bedrägeriförsök!
Branchen vimlar av skurkar som borde inse att detta exemplet är samma sak som att råna någon!
Ahlsell och elgrosisterna borde också polisanmälas för kartellbildning!
Detta är inget som man ska belasta polisen med. Sluta larva dig.
 
  • Gilla
connywesth och 13 till
  • Laddar…
Nej, det är som sagt inget att dra via polisen. Men det är inte orimligt att dra det via rätten om de inte ändrar sig. Jag ställer gärna upp med ett par hundra som säkerhet vid en eventuellt förlorad rättegång. Men det borde gå som småmål va?
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är som sagt inget att dra via polisen. Men det är inte orimligt att dra det via rätten om de inte ändrar sig. Jag ställer gärna upp med ett par hundra som säkerhet vid en eventuellt förlorad rättegång. Men det borde gå som småmål va?
Varför skulle inte en elektriker få blåsa kunder på dyra eluttag när kiosk ägare blåser 100 000 tals kunder på dyra varor varje dag?
 
  • Arg
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
T
T twoody skrev:
Varför skulle inte en elektriker få blåsa kunder på dyra eluttag när kiosk ägare blåser 100 000 tals kunder på dyra varor varje dag?
För att kioskägaren inte säger att man får 30% rabatt och det sen visar sig att man ändå betalat 150% mer än på Willys...
 
  • Gilla
Donn och 17 till
  • Laddar…
Och för att kiosken tar inte betalt för varan plus timpeng för kasörskan, och extra hyra för att du får gå in i deras kiosk. En hantverkare är inte detaljist, utan säljer tjänster, materialet köper hantverkaren för kundens räkning. Det normala när någon handlar åt dig är att redovisa vad det kostar, och få ersättning för det. Sedan har hantverkaren dessutom en del kringkostnader för hantering av leveranser, beställningar osv. Det är därför normalt med ett påslag på 10 - 15% på det redovisade priset. Men det redovisdade priset skall självklart vara det som betalats.

Så fungerar det också med de flesta firmor i byggsammanhang. Men inte i just el o VVS branschen. Där finns ett historiskt ingrott system där man visar priser som kommer från deras grossisters prislistor. De berättar inte att de i många fall har 90 - 95% rabatt när de köper hos grosisten.

På senare år har jag en känsla av att flera elföretag har börjat sansa sig, och kör med priser som fortfarande är högre än olika nätbutiker, men det är inte riktigt samma sak att beställa till ågt pris från en nätbutik med kanske 70% av det sortiment som behövs, och få leverans nästa vecka (om postnord skulle råka lyckas leverera). Mot att hantverkaren får material kört till arbetsplatsen samma dag som det beställs, från en firma som faktikst har 100% av materialet i sortimentet. Så en lite annan prisbild än man ser hos nätbutiker får man nog acceptera. jag har uppfattat att det börjar bli ovanligt med påslag på 500 - 1000%.
 
  • Gilla
erik_83 och 18 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Varför skulle inte en elektriker få blåsa kunder på dyra eluttag när kiosk ägare blåser 100 000 tals kunder på dyra varor varje dag?
Tar kioskägaren 4gånger normalpris för glassen så kan jag skippa köpet. Det är något svårt när prisuppgiften inte kommer fören på fakturan.
 
  • Gilla
be-no och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.