Nu när jag kikat närmare på hur det är kopplat så känns det som att dom har försökt att koppla på sig på kök (plint 2) med den lila tunna kabeln. Dock så krävs det väl två till kablar från plint 2 för att detta ska fungera.
Köket ligger i anslutning till hallen, så jag funderar på att bara koppla på plint 12 på plint 2 så att dom styrs av samma termostat.
Är detta något som är okej att göra?
 
S
Av bilden på kopplingsdosan tolkar jag att du har 9 styrdon som styrs av 7 termostater. Två termostater styr alltså fyra styrdon.
Styrdon på plint 12 styrs av termostat på plint 2 och styrdon på plint 8 styrs av termostat på plint 4.

Vad jag kan se av schemat finns det en inre koppling till plint B som därför inte behöver någon extra sladd. B-plinten används för att strömsätta en termostat, som för två ställdon inte finns.

Misstänker att de styrdon/slingor som inte fungerar beror på trasigt styrdon eller termostat. Du har ju konstaterat detta med ditt test.
Billigast är ju att ersätta styrdon med rattar.
 
Hittar inga rattar att köpa, så tänkte testa att byta plats på kablarna på en av styrdonen för att bekräfta att det verkligen är fel.
Vet någon vad för styrdon som ersätter Wirsbo 804202?
Verkar vara utgången.
 
S
Styrdonets gänga är M28 vilket är samma gänga som MMA´s radiatorventiler har. Om avståndet mellan pigg och gänga är någorlunda lika med en MMA ventil, kan eventuellt MMA´s handratt ENH passa. https://www.rinkabyror.se/varumarke/mma/artikel/mma-handvred-enh/

Ventilen i fördelaren och styrdon är av typ NC, normal closed, vilket är viktigt vid val av ersättningsdon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.