Hej,

Flyttar in i en ny lägenhet på 28 kvm. Jag hade varit mycket tacksam om jag hade fått lite tips på inredning.

I nuläget har jag en 65' Tv som jag tänkte fästa på väggen, samt ett runt mindre soffbord.
Tänker att jag skulle vilja ha en mindre hörnsoffa till soffbordet.

Min plan, just nu, är att placera sängen i vänstra hörnet från fönstren, med TVn ovanför på kortsidans vägg. + En mindre hörnsoffa mot väggen till köket.

Kanske ett slagbord som gränsar mot fönstret i köket?

ALLA typer av inredningstips tackar jag för.
Hur ska jag maximera ytan?
Planritning på en 28 kvm lägenhet med kök, bad och huvudrum, skalstock nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog placerat TV:n på andra väggen likt bild nedan.

Grundplan av en bostad med markerad plats för TV på en vägg i vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rasmus892
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Först tipsar jag om datorprogrammet Sweet Home 3D där du lätt kan pröva olika möbleringar.

Ett litet slagbord i köket låter som en utmärkt idé.

Som jag ser det finns det två möjliga placeringar av sängen, antingen längs vänstra väggen eller längs nedre väggen.

I en så liten lägenhet skulle jag undvika en alltför stor soffa som en hörnsoffa utan satsa på en rak soffa kompletterat med någon mindre fåtölj eller ett par stolar för de gånger man är fler. Detta för att man då kan flytta på möblerna om man skulle vilja möblera om för att få plats med fler medan man till vardags har en möblering som passar när du är ensam. När du är själv kan du halvligga längs med soffan för att se på TV.
 
  • Gilla
rasmus892
  • Laddar…
Ett draperi i taket för att kunna dra för om sängen är också bra.

Om TV:n får plats på väggen mot köket kan man göra så här också:
Svartvit planritning av en lägenhet som visar en position för TV och ett förslag på draperi runt sängområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rasmus892
  • Laddar…
En annan tanke är att inte alls ha någon säng utan en riktigt bra bäddsoffa istället. När jag bodde i en etta hade jag två bäddsoffor vilket gav en riktigt bra hörnsoffa, hade faktiskt ca 15 gäster hemma som mest. Till vardags var ju ena bäddsoffan alltid säng, så fort någon skulle komma hem var det enkelt att bädda om till soffa igen. Vi bodde rent av två personer där i ett par år.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vad har du för takhöjd?

Jag tänker om det går att göra ett litet sovloft längst till vänster i ritningen.
 
  • Gilla
rasmus892 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Era svar har definitivt hjälp mig redan.

Jag har beställt två mindre soffor: Stilren inredning med mindre grå soffa och grön pall, modernt rum med låg takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Som jag ska ta hem och testa lite med. Ser visserligen inte ut som den skönaste soffan, men den gör rummet mer "luftigt" och tar ingen större plats. + stilren.

Soffbordet jag har att tillgå:
Ett stilrent ovalt soffbord med marmorskiva och svart metallunderrede framför en mörk soffa med prydnadskuddar och dekor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket är det ett element under fönstret, så ett slagbord fäst i väggen går inte. Tips på bord?

Finns det någon mer info jag kan ge för att underlätta för er?

--> Takhöjden är relativt låg.
 
BirgitS
  • Gilla
rasmus892
  • Laddar…
R rasmus892 skrev:
Jag har beställt två mindre soffor: [bild]
Det där är ju mer skådebröd än något annat, men du kanske inte ska sitta i dom? Du har en 65" tv vilket lite skvallrar om att du gillar att sitta och glo på burken. Mitt tips, köp två riktigt goa fåtöljer, kommer det mer folk har du ett gäng pallar, staplade på varandra, att erbjuda.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Slagbordet som länkas ovan är en god idé. Jag hade ett liknande i en liten lägenhet (minus lådorna) och hade det nedfällt när jag behövde utrymme i köket och fällde upp skivan när jag ville sitta där och äta. Ofta när jag var själv blev det bara en tallrik i knät i soffan framför teven eller datorn.

För att kunna ge tips behöver du beskriva vad du vill med lägenheten. Skall den vara snygg för fester? Skall det vara bekvämt för att se på film? Skall du plugga där?

Själv hade jag i alla lägen prioriterat en skön soffa.
 
Jag hade gjort en platsbyggd lösning i köket.

En förlängning av nuvarande bänkskiva i L-form så att den fortsätter in under fönstret. Då bör du få plats med 2-3 stolar + att man kan sitta och titta ut när man äter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.