T
Som frågan lyder.
Jag inväntar Julas rabbater på en Buddy Arc 145 A
Någon som har tips på bra liknande svets?
 
Nja. Det handlar om vad du skall ha den till. Den lär funka till 2.5 pinnar ok 48.00 och inte allt för grovt material. Just Buddyn är Kina. Men överlag är Esab bra. Har själv Arc 151 men den är nästan dubbel så dyr.
 
Jag skulle känna mig handikappad med en svets som inte klarar enstaka 3,2mm stickor.

Vad har den där svetsen för intermittens? Man vill ju inte stå och vänta 10 minuter på att svetsen skall svalna
 
Har man gott om plats (och 3-fas) kan man ju få en gammal likriktare nästan gratis...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har man gott om plats (och 3-fas) kan man ju få en gammal likriktare nästan gratis...
Hade en gammal likriktare trefas. Bästa svetsen jag någonsin haft. Visst var den klumpig. Men du kunde ta vilken pinne du ville för den med perfekt resultat. Tyvärr gav lindningen upp. Försökt få tag i reservdelar men då svetsen är en industrisvets från 60-talet så känns det hopplöst. Ska ge det en chans till för att se om det går att laga på annat sätt.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hade en gammal likriktare trefas. Bästa svetsen jag någonsin haft. Visst var den klumpig. Men du kunde ta vilken pinne du ville för den med perfekt resultat. Tyvärr gav lindningen upp. Försökt få tag i reservdelar men då svetsen är en industrisvets från 60-talet så känns det hopplöst. Ska ge det en chans till för att se om det går att laga på annat sätt.
Vad "gav upp"?
Lindningarna brukar ju vara med kopparband med någon sorts isoleringspapper emellan. Det vore väldigt konstigt om den inte gick relativt enkelt att linda om.
Det där skall vi lösa här på forumet tycker jag!

Jag svetsar med en Unitor likriktare av 60-talsmodell. Vill inte ha någon annan svets.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Jag skulle känna mig handikappad med en svets som inte klarar enstaka 3,2mm stickor.

Vad har den där svetsen för intermittens? Man vill ju inte stå och vänta 10 minuter på att svetsen skall svalna
Behöver man vänta 10 minuter på att den skall svalna så har den enligt definition 0% intermittens och så jävla illa är det ju inte.

Den har 15% vid fullt ös och 60% vid 70A. Och som du vet är intermittensen enligt certifiering mätt vid 40 graders temperatur. Ofta är det lite kallare när man svetsar så det är brukligt att få lite mer ur småmaskinerna än vad typskylten säger. Jag minns bestämt att jag har smält nån 3,2 pinne med Buddy 145.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.