Hej! Idag har jag ett gammalt proppskåp med säkringar. Det är ganska gammalt förmodligen över 50år. Elektrikern tycker (såklart) att jag ska byta till den nyare modellen (se bild) där man bara behöver trycka upp knappen igen om
säkringen skulle gå. Dessutom har jag idag ingen jordfelsbrytare. Elektrikern menar att de nya skåpen har jordfelsbrytare inbyggda.
Nu undrar jag vad man ska tänka på vid val av dessa skåp då priserna varierar
från 1.500kr - 10.000kr vad är det som skapar denna prisskillnad? Samt vad bör man tänka på vid val av dessa skåp?
Jag har idag 16proppar och vet att jag behöver ett skåp som motsvarar det antalet.
Tack på förhand
 
  • Hand som justerar en gammal keramisk säkring i ett gammalt proppskåp med flera säkringshållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt proppskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare från Malmbergs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Letar elektrikern jobb? Det låter misstänkt med en elektriker som behöver hitta på arbete på det viset. Det är sannolikt inget fel på din central. En jordfelsbrytare kan monteras i en liten kapsling på sidan om den.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det som möjligen kan stöka till det är om nollskenan inte är delbar men på ett skåp från 1970 (vilket är 50 år gammalt i år) så finns det garanterat. Om det mot förmodan inte finns kan man sätta dit en extra skena.

Att sektionera en gammal gängsäkringscentral för användning med flera JFB kan vara svårt men även det går om man vill. Ska man bara ha en JFB är det absolut inget problem att sätta den på sidan i en egen liten normkapsling.

Jag tycker du ska be elektrikern motivera varför centralen ska bytas.
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Byt, köp Hager eller Schneider electrics. Sätt 2st JFB. Motiveringar finns från båda håll. Är alla anslutningar ok, fräscha propphuvar och passdelar så håller den 50 år till. Men jag gillar nytt.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Letar elektrikern jobb? Det låter misstänkt med en elektriker som behöver hitta på arbete på det viset. Det är sannolikt inget fel på din central. En jordfelsbrytare kan monteras i en liten kapsling på sidan om den.
Haha va menar du Daniel? Det har väll aldrig hänt i världshistorien att en elektriker ”hittar” jobb som måste/bör göras
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Byt, köp Hager eller Schneider electrics. Sätt 2st JFB. Motiveringar finns från båda håll. Är alla anslutningar ok, fräscha propphuvar och passdelar så håller den 50 år till. Men jag gillar nytt.
Det som motiverar till nytt för min del, är ju att det känns säkrare då man inte kan ta bort och pilla i det på samma sätt (tänker på barn)
Det ser ju också roligare ut med nytt som du säger. Men vad ska det få kosta. Kollade en Hager du rekommenderade den jag såg låg på 1500kr
 
tommib tommib skrev:
Det som möjligen kan stöka till det är om nollskenan inte är delbar men på ett skåp från 1970 (vilket är 50 år gammalt i år) så finns det garanterat. Om det mot förmodan inte finns kan man sätta dit en extra skena.

Att sektionera en gammal gängsäkringscentral för användning med flera JFB kan vara svårt men även det går om man vill. Ska man bara ha en JFB är det absolut inget problem att sätta den på sidan i en egen liten normkapsling.

Jag tycker du ska be elektrikern motivera varför centralen ska bytas.
Han mena bland annat på att det är en arbetsdag för honom och minst 30 års lugn och ro för mig
Tror han mena på att de nya systemen är bättre än propp systemen. Samt att jag ändå behöver jordfelsbrytare minst 3
 
De nya kan brinna, till skillnad från de gamla utan plast. Visst kan man göra fel nöt man skruvar med de gamla. Men är det du eller elektrikern som vill byta?
 
D Daniel 109 skrev:
De nya kan brinna, till skillnad från de gamla utan plast. Visst kan man göra fel nöt man skruvar med de gamla. Men är det du eller elektrikern som vill byta?
Det är elektriker som har kommit med förslaget om att jag ska göra det. Nu när jag ändå renoverar om hela villan i princip
 
J Johan41 skrev:
Det är elektriker som har kommit med förslaget om att jag ska göra det. Nu när jag ändå renoverar om hela villan i princip
Då tycker jag du passar på med detta också. Ta då som sagt 2 jordfelsbrytare så att ett jordfel inte släcker hela huset. Jag lägger också gärna kyl och frys på egen personskyddsbrytare. Till villor föredrar jag Hager på normkomponter. Hade det vart hos mig hade jag valt en plåtkapsling från Garo. Hagers utvändiga i plåt är tyvärr inget bra.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har tyvärr sett normcentraler från 90-talet som redan har börjat gulna och spricka i plasten. De gamla proppskåpen kan kanske hålla husets livslängd och där byts en utlöst propp mot en ny, vilket inte sker med normsäkringarna.
Eldoncentralerna brukar vara låsbara.
Utseendemässigt är de ny centralerna snyggare imho.

Som andra har sagt, det bör gå att komplettera din central med en extern jordfelsbrytare.
 
J Johan456 skrev:
Då tycker jag du passar på med detta också. Ta då som sagt 2 jordfelsbrytare så att ett jordfel inte släcker hela huset. Jag lägger också gärna kyl och frys på egen personskyddsbrytare. Till villor föredrar jag Hager på normkomponter. Hade det vart hos mig hade jag valt en plåtkapsling från Garo. Hagers utvändiga i plåt är tyvärr inget bra.
mycket facktermer... Kan du länka till en elcentral du tycker är bra. Der måste matcha min 24 proppar som jag har idag!
 
E etompau skrev:
Har tyvärr sett normcentraler från 90-talet som redan har börjat gulna och spricka i plasten. De gamla proppskåpen kan kanske hålla husets livslängd och där byts en utlöst propp mot en ny, vilket inte sker med normsäkringarna.
Eldoncentralerna brukar vara låsbara.
Utseendemässigt är de ny centralerna snyggare imho.

Som andra har sagt, det bör gå att komplettera din central med en extern jordfelsbrytare.

Om jag har golvvärme på 3 separata ställen i huset. Räcker det då med 1. Jordfelsbrytare. ?
 
Ja, men de är så pass billiga att jag inte skulle nöjt mig med en. Grupper med uteel vill jag tex gärna separera från mer kritiska prylar.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Vi har precis renoverat all el
I huset. Vi har kvar det gamla skåpet med ett mindre nytt kompletterat med inbyggd jordfelsbrytare som går över alla säkringarna. Ny mätare men gamla mätarskåpet osv.

Vår elektriker rekommenderade att behålla det gamla pga trögheten i detta. Man kan väl säga att han optimerat efter önskemål och förutsättningarna.

Kan inte se varför det gamla skulle bytas ut bara för att?

Hus byggt -65
 
  • Elcentral med mätare, säkringar och varningsskylt på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.