Bor idag i en villa där värmen sköts av FLVP och är alltså beroende av el för värme.
Ur det här perspektivet har huset tråkig (öppen) planlösning på bottenvåning där köket ligger där man kanske annars skulle samlat alla för att hålla värmen där.
Vad finns för alternativa uppvärmningskällor som kan användas inomhus utan att man riskerar dö av kolmonoxidförgiftning eller något annat tråkigt?
 
Krokben
Braskamin med skorsten genom taket, och tilluft utifrån istället för inifrån är det enda jag kan tänka på
 
Mm, jag hoppas att någon har något lite enklare alternativ. :)
 
Gasolvärmare?
 
Fotogenkamin ?
 
Utan skorsten blir det lite begränsat. Fotogenkaminer brukar enligt min erfarenhet alltid lukta en del. Gasol är i så fall bättre. Man måste tänka på ventilationen även om jag betvivlar att en gasolkamin i en villa skulle orsaka farliga halter av koloxid. Nog måste det finnas något rum i huset som går att stänga även om köket är öppet? Jag tror att man inte skall räkna med att kunna värma en stor del av huset utan vare sig skorsten eller el. Visst kan man ordna en dieselgenerator stor nog att driva frånluftsvärmepumpen. Men jag tror att det blir dyrare, krångligare och sämre än att ordna en skorsten.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Pratar vi om någon tillfällig nödlösning i samband med strömavbrott eller en vardagslösning för att minska elräkningen?

För strömavbrott kan gasol/fotogenkamin eller dekorationsbrasor vara lösningar, eller kanske en reservgenerator?
Om det är något mer permanent är det kanske snarare kamin, pelletskamin eller något annat som är av intresse?
 
  • Gilla
Greeken
  • Laddar…
Det är nödlösningen jag vill åt, att klara sig något dygn eller så om strömmen blir borta långvarigt mitt i vintern.
 
För matlagning är den utmärkt, men jag skulle inte vilja ha en öppen flamma för uppvärmning när jag sover.
Då är något av dessa alternativ bättre:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-spisar/fotogenkaminer/fotogenvarmare-418016/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-oppna-spisar/gasolkaminer/gasolkamin-005509/
Notera att de luktar en del och ska ha god ventilation, så de är inte så roliga att köra som stödvärme till vardags, men för att hålla värmen ett tag under vintern duger de utmärkt.
 
Om den tilltänkta situationen inte är värre än ett dygn utan el är det ju ganska lätt att lösa. Jag skulle värdera ett gasolkök högre. Ett hus blir inte utkylt på ett dygn. Det är inte varmt och behagligt inne efter ett dygn utan värme på om det är kallt ute. Men inte heller helt utkylt. Men ett gasolkök kan man värma mat och tevatten för att hjälpa till att hålla värmen. Gör man det i ett stängt rum blir det lite varmare där inne. Vill man sedan lyxa till det kan man ju också skaffa en sådan gasolkamin som @Dowser4711 länkar till.
 
Fairlane
Nu kan jag elda med ved hemma om strömmen går så för mig är det inte så viktigt, men annars hade jag nog körs gasolkaminen. Mat kan man ju laga på grillen. Sen ska man såklart ha gasol hemma så det räcker också.
 
Fotogenkamin är grejen, finns en prisvärd på jula. Många kompletterar med kolmonoxid larm.
 
Krokben
buspojken buspojken skrev:
Fotogenkamin är grejen, finns en prisvärd på jula. Många kompletterar med kolmonoxid larm.
Hur pass "driftsäkra" är Fotogekaminer? Gasol och fotogen är något jag är lite försiktig med, tänker mig att den kan explodera eller liknande. Kanske bara obefogad noja?
 
För både fotogenkaminer och gasolkaminer gäller att man inte skall sparka omkull dem när de brinner. Om frågan är ifall man kan starta en brand genom att använda den på ett felaktigt sätt så är svaret att det är fullt möjligt. Om frågan är ifall den kan explodera spontant under normal drift är svaret nej. Använd varsamt men var inte rädd helt enkelt. Däremot har jag inte stött på en fotogenkamin som inte luktade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.