Går det att utforma en stomme till ett trädäck som på bilden? Stommen ska vila på betongplintar med cc 2m.

Eller måste jag klämma in en till bärlina?
 
  • Handritad skiss av stomme till trädäck med måttangivelser och två bärlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nameloser
  • Laddar…
Det där duger gott, men varför cc40?
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Det där duger gott, men varför cc40?
Är du helt säker? Pratade med en snickare igår och han sa att jag behövde gräva en rad med plitar till hade gärna sluppit det för det är så mkt sten i backen.

Jag använde 40cc för att klara nedböjningen enligt svenskt trä tabell
 
Sorry jag läste för snabbt, 3m cc på bärlinorna är lite väl långt.

Jag har också lagt en bärlina till faktiskt, hur ser marken ut? Många gånger räcker trädgårdsplattor väldigt långt som underlag för altaner. Det är lätt att justera efterhand om något sätter sig.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Att konstruera ett altandäck är en sorts nollsummespel. För stora spännvidder för att spara plintar kostar i form av större virkesdimensioner. För att begränsa svikten i däcket är det framför allt golvbjälkarnas spännvidd man måste hålla igen på. Att korta in dessas c/c-avstånd har marginell effekt och har störst betydelse för valet av tralldimension. För bärlinorna gäller det också att vara uppmärksam på tvärkrafterna vid plintarna. Det reglerar man med plintaavstånd eller bärlinedimension. Ska du ha tre bärlinor så att golvbjälkarna får en spännvidd på 3 meter behöver dessa vara 45x220 C 24. Lämpligt c/c avstånd är 600 mm för 28x120 trall. För 34x145 trall kan det ökas till 750 mm. Med 2 m plintavstånd (och övriga val du har gjort) måste bärlinorna bestå av dubbla reglar. Det räcker dock med 2 st 45x145 som är skruvlimmade.
 
  • Gilla
JF. och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Att konstruera ett altandäck är en sorts nollsummespel. För stora spännvidder för att spara plintar kostar i form av större virkesdimensioner. För att begränsa svikten i däcket är det framför allt golvbjälkarnas spännvidd man måste hålla igen på. Att korta in dessas c/c-avstånd har marginell effekt och har störst betydelse för valet av tralldimension. För bärlinorna gäller det också att vara uppmärksam på tvärkrafterna vid plintarna. Det reglerar man med plintaavstånd eller bärlinedimension. Ska du ha tre bärlinor så att golvbjälkarna får en spännvidd på 3 meter behöver dessa vara 45x220 C 24. Lämpligt c/c avstånd är 600 mm för 28x120 trall. För 34x145 trall kan det ökas till 750 mm. Med 2 m plintavstånd (och övriga val du har gjort) måste bärlinorna bestå av dubbla reglar. Det räcker dock med 2 st 45x145 som är skruvlimmade.

Tack för ditt svar! bärlinorna kan vara 2st 45x145 skruvlimmade men golvbjälkarna ska vara 45x225, har jag fattat dig rätt?

Kommer använda 34x145 trall förövrigt.
 
Ja, fast dimensionen är 45x220 numera.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, fast dimensionen är 45x220 numera.
Vad är max spännvidden på en 45x220 regel vid mina förhållanden, vet du möjligtvis det?
 
Det beror lite på vilka kriterier man använder. Utgår man från att det är viktigt att begränsa svikten, skulle jag säga 3,2 meter. Därifrån till att bjälken brister pga brott är steget långt. Altandäck avviker från bjälklag inomhus genom att trallvirket ligger med mellanrum och därför samverkar dåligt.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror lite på vilka kriterier man använder. Utgår man från att det är viktigt att begränsa svikten, skulle jag säga 3,2 meter. Därifrån till att bjälken brister pga brott är steget långt. Altandäck avviker från bjälklag inomhus genom att trallvirket ligger med mellanrum och därför samverkar dåligt.
Tusen tack för din hjälp är du möjligtvis konstruktör?
 
Jag är en äldre arkitekt med utbildning i byggnadskonstruktion.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
En fusklösning ifall du inte orkar gräva fler plintrader kan vara att lägga in två extra bärlinor som du bara stöttar med 45x70 ner i backen på lämpligt cc. Beroende på markens beskaffenhet så kan det räcka att spetsa dom å slägga mer dom. Det tillför massvis i syfte att motverka svikt. Plintraderna håller Väl däcket på plats iaf men svikt är ju tråkigt. Spara pengar genom att gå på större cc på spikreglarna.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Har stött på lite patrull när jag skulle gräva plinthålen. Längst till vänster, där det är streckat med svart, finns inkommande servisledning, fiber och lite annat som inte går att flytta på. Så kan man lösa det som jag gjort på bilden istället? Eller finns det någon bättre lösning?
 
  • Ritning med markerade plinthål och streckad linje som visar servisledningar, på ett rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.