D
Jag kommer ha 4-5 strömbrytare i tre apparatsor (VP2). Det låtar åt exxact från snajdarn.

Drar jag ner separat fas, jord och nolla till varje apparatdosa eller kan jag seriekoppla knappinsatserna?
 
Beror på hur du ska styra belysningen (antal brytare och om det är en armatur eller flera som ska styras separat eller tillsammans.
Ska du ha dimmer och kräver den nolla eller inte.
Utan den infon kan du inte få något bra svar
 
Som sagt, mer detaljer. Alla på samma ställe? Några trappkopplingar? Dimmers? Men om du har flera brytare på samma ställe, även om det är flera dosor, så behöver du inte en fas till varje brytare. De kan samsas om en. Är det väldigt många brytarepå samma ställe, så kanske det behövs mer än ett rör för alla trådarna, i så fall bör det delas upp så att varje rör är "komplett" med fasledare och ev. nolla (behövs till vissa dimmers).
 
D
Alla brytare sitter på samma ställe
Alla brytare behöver bolla för dimmer
Alla lampor/lampor tillhör samma fasgrupp

tack för input
 
5 tändtrådar + fas + neutralledare får du i i ett V16 en kort bit men jag hade lagt ett VP20, eller två VP16.
 
Du får räkna på jur många trådar du behöver. utöver fas o nolla så behövs en tändtråd från varje brytare. En tumregel är max 5 1,5 kvmm trådar i ett 16mm rör. Är osäker på hur många man får in i ett 20mm rör, men det borde vara minst 7.

Är det även tändning från en annan brytare så behöver du två mellantrådar istället för tändtråden.
 
tommib
H hempularen skrev:
Är det även tändning från en annan brytare så behöver du två mellantrådar istället för tändtråden.
Inte om man kör push-dim/impulsrelä. Många trådar kan faktiskt vara en anledning till att använda sig av det för att få plats i röret.

Försök helst ta ett grövre rör så alla ledare får plats i samma.

Tänk på att du kanske vill ha ett uttag där också, då ska skyddsjord med ner.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ok så det bästa är alla ledare i samma rör (det proffsigaste) Jag har annars möjlighet att dra 3x16mm.

exxact har bara ram för 3 insatser om man inte vill ha den där ramen med (i mitt tycke) fula borttagbara avgränsarna. Jag hade behövt en helgjuten 4-facksram men får nog tänka om.

jag kommer använda mig av fibaros dimmerpuckar.
 
Du kan ju använda 3 knappas brytare, så räcker det med två. Om du har push dim, och vill kunna styra från mer än en brytare i rummet, så räcker det som sagt med 1 tråd från varje brytare till dimern, och vill du bryta från 3 eller fler ställen, så kan trådarna koncentraeras till en tråd, ex i takdosan.
 
D
Godmorgon vänner!

För mina puckar behöver jag återfjädrande knappar på brytaren. Finns det tre-knappars brytare med möjlighet till fjäder?
 
Jag har det på elko rs.
 
D
Tre knappar med återfjädrande?
 
Det brukar bara vara att montera fjädrar.
 
Ja, har visserligen bara fjädrar på två av knapparna. Men den är från 2005, de kan ha ändrar utförandet, men varför skulle de.
 
D
Ska kolla upp detta! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.