Hmm. Får försöka gå runt tomten på framsidan och leta och se om jag hittar något verkar de som
 
Brukar vara väl utmärkt på ritningarna vatten och värme systemet.
Har du stuprör kan man ibland se åt vilket håll de viker av åt om man tittar ner i hålet.
 
T topmount skrev:
Brukar vara väl utmärkt på ritningarna vatten och värme systemet.
Har du stuprör kan man ibland se åt vilket håll de viker av åt om man tittar ner i hålet.
Några sådana ritningar har jag ej.
Med det sisthämda alternativet ska jag testa.
 
Håller på och dränerar om vårt hus från 69 nu, där är också två rader tegel. Vi har dock upptäckt att den legat för högt i förhållande till sulan. Har legat i underkant eller straxt över. Teglet har dock sett väldigt rent och fint ut.
 
S Simon11 skrev:
Håller på och dränerar om vårt hus från 69 nu, där är också två rader tegel. Vi har dock upptäckt att den legat för högt i förhållande till sulan. Har legat i underkant eller straxt över. Teglet har dock sett väldigt rent och fint ut.
Vart leder dina rör? Finns det någon kista eller hur var lösningen där?
 
K Korvmedbröd skrev:
Vart leder dina rör? Finns det någon kista eller hur var lösningen där?
Vi började på högsta punkten på baksidan så har inte kommit dit en men antar att de leder till samlingsbrunnen på framsidan som sedan leder ut till stammen i gatan. Betong 400.
 
S Simon11 skrev:
Håller på och dränerar om vårt hus från 69 nu, där är också två rader tegel. Vi har dock upptäckt att den legat för högt i förhållande till sulan. Har legat i underkant eller straxt över. Teglet har dock sett väldigt rent och fint ut.
Dom har inte alls legat för högt. Dom är lagda där dom skall vara på en gammal grundläggning.
Modern grundläggning med ett tjockt lager makadam under sula och platta kräver dock djupare liggande dränering.
Egentligen helt bortkastade pengar att byta ut dom gamla väl fungerande tegelrören. Det enda som blir ”utslitet” är den gamla asfaltstrykningen på källarväggen, förutsatt att det är ett hus med källare.
 
GoC GoC skrev:
Dom har inte alls legat för högt. Dom är lagda där dom skall vara på en gammal grundläggning.
Modern grundläggning med ett tjockt lager makadam under sula och platta kräver dock djupare liggande dränering.
Egentligen helt bortkastade pengar att byta ut dom gamla väl fungerande tegelrören. Det enda som blir ”utslitet” är den gamla asfaltstrykningen på källarväggen, förutsatt att det är ett hus med källare.
Kan mycket väl vara så då det är förvånansvärt lite putssläpp etc på insidan trots lutande berg mot hus osv. Asfalten är verkligen i dåligt skick. Känns dock som om man ändå ska gräva upp är det lika bra att byta teglet mot modernare för att kunna spola ledningen i framtiden. Här saknas iaf rensbrunnar.
 
S Simon11 skrev:
Kan mycket väl vara så då det är förvånansvärt lite putssläpp etc på insidan trots lutande berg mot hus osv. Asfalten är verkligen i dåligt skick. Känns dock som om man ändå ska gräva upp är det lika bra att byta teglet mot modernare för att kunna spola ledningen i framtiden. Här saknas iaf rensbrunnar.
Det är just att du byter mot modernare som ger behovet av att eventuellt behöva spola då dom släpper in finmaterial genom rullorna. Tegelrör är i stort sett ”outslitliga” dom släpper in vatten genom godset och vid skarvarna, är väl bara mekanisk påverkan som kan förstöra dom. Jag hade bara fixar väggen med ny kallasfalt. Återställt till ursprunglig konstruktion som fortfarande fungerar väl trotts alla moderna material. Men det är jag det, min dränering är från 1946 Jag har ännu inte gjort något med den på de 27 år vi ägt huset. Men visst, skulle säkert vara bra med ett nytt tätskikt i form av kallasfalt eller Platon, men är så mycket byggt runt huset så det får bestå en stund till.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.