Smaken skiljer sig verkligen, och det tycker jag är kul. Själv ÄLSKAR jag gamla möbler. Har nyligen inhandlat en otroligt pampig gammal soffa från 1880 som är hur cool som helst, en riktig kungasoffa om jag får säga det själv. Den kommer att passa in perfekt i vårt hem bland de andra gamla möblerna. TV-soffan kommer dock att vara modern, och soffbordet är modernt, fast gjort så att det ser gammalt ut (lite indiska-stil). Till alla våra mörka möbler har jag planerat att ha riktigt ljusa väggar....åååå vad bra det blir....längtar snart ihjäl mig efter huset för övrigt.
 
Det finns ett gigantisk värderingsgap vad gäller när möbler räknas som gamla. Du pratar ju antika möbler, som tack vare åren fått egen själ. Och som dessutom är byggda i bästa träslag och av gediget hantverkskunniga.

En hörnsoffa i mönstrad plysch tycker jag är en typisk exempel på gammal möbel som SKA kastas...

Gamla antika eller kuriosa detaljer kan behövas, även nostagli och minnen, för att inte de nya huset ska bli "jaha, de flyttade in 2003"-re(p)liker om 10 år.
 
Ett tips satsa på bra kvalitet, tidlös design. Det behöver absolut inte kosta massor kom själv över en begagnad ph lampa i en lampbutik här i stockholm för 1200:- Lägg lite mera på tex större möbler och kompletera med lite billigare detaljer. T.ex bolia och bokoncept har prisvärda möbler om man gillar modern design. Marimeko är en klar favorit inte jätte billigt men trevliga tyger och detaljer etc... En läcker gardin gör väldigt mycket. Blanda från olika möbelföretag både billiga och dyrare så får man en skön mix. Vi har gjort så här först kollade vi runt vad vi gillade och vad som passade ihop sedan räknade vi ut vad allt skulle kosta tillsammans. Under resans gång har vi köpt lite i taget ändrat några få saker och lagt till. Har en hel del saker kvar att inhandla kan nämnas. Kolla reapriser men även utställningsex. Vi kom över mattan från Id Soffa Studios skyltningpå de sparade vi 1000 kronor. hoppas du fått lite tips. Ut med de gamla och in med de nya är alltid trevligt dock är de trevligt spara gamla klassiker. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.