I de äldsta döttrarnas rum (de delar) finns 2 fönster som ska kunna öppnas, men är låsta och säljaren lämnade inte kvar några nycklar... tyvärr, fönstren är ganska nya. Vi upptäckte inte detta förrän långt efter tillträde, men det var ju knappast ett dolt fel. För mig är det mest problematiskt vid fönsterputsning då detta är på andra våningen. Vad gäller säkerhet så resonerar jag också att man slår sönder rutan och tar sig ut oavsett. Och ja, vi har faktiskt en hopfällbar brandstege (tack för rådet, svärmor). ;)
 
  • Gilla
JacobMS16
  • Laddar…
När huset byggdes fanns det troligen inga krav på öppningsbara fönster ut brandsäkerhetssynpunkt. Och som det är sagt innan: DU kan inte dra av för brister eller förmentas brister. Du kan bara försöka förhandla med säljaren men du har bara små chanser. De flesta andra köpare (=dina konkurrenter) skulle rycka med axlarna och byta fönster vid nästa bästa tillfälle.
 
  • Gilla
JacobMS16
  • Laddar…
Enda kravet är att det ska finnas två av varann oberoende utrymningsvägar på samma plan. (BBR 5:31)
 
  • Gilla
JacobMS16
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Enda kravet är att det ska finnas två av varann oberoende utrymningsvägar på samma plan. (BBR 5:31)
Antar att trappan upp är en utrymningsväg? Och i regel finns väl åtminstone 1 fönster på övervåningen. Är detta ok då menar du?
 
  • Gilla
JacobMS16
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Antar att trappan upp är en utrymningsväg? Och i regel finns väl åtminstone 1 fönster på övervåningen. Är detta ok då menar du?
Två på samma plan, tveksam om trappan.
 
R RoBo skrev:
Enda kravet är att det ska finnas två av varann oberoende utrymningsvägar på samma plan. (BBR 5:31)
vid flera våningar gäller minst 1 utrymningsväg från varje plan enligt bbr
 
  • Gilla
Hästängsudd
  • Laddar…
D daugaard skrev:
vid flera våningar gäller minst 1 utrymningsväg från varje plan enligt bbr
Rätt
 
,,,,men regler hit och regler dit. Vad spelar allt detta för roll i denna situation?

Det finns en rätt att göra en besiktning, normalt får väl köparen backa ur affären oavsett vad för småskit man hittar i den besiktningen => vill man ur affären går det antagligen bra (eller så hittar man via besiktningen något annat svepskäl).

Det som inte går bra är att "kräva" prisreduktion. Man kan testa att säga "vi kliver av om du inte sänker priset med 15kkr" men det hela är oavsett detta helt upp till säljaren. Antingen säljer han för att bli av med huset eller så ber han köparen fara och flyga.

Konstigare än så är det ju inte?
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
I de äldsta döttrarnas rum (de delar) finns 2 fönster som ska kunna öppnas, men är låsta och säljaren lämnade inte kvar några nycklar... tyvärr, fönstren är ganska nya. Vi upptäckte inte detta förrän långt efter tillträde, men det var ju knappast ett dolt fel. För mig är det mest problematiskt vid fönsterputsning då detta är på andra våningen. Vad gäller säkerhet så resonerar jag också att man slår sönder rutan och tar sig ut oavsett. Och ja, vi har faktiskt en hopfällbar brandstege (tack för rådet, svärmor). ;)
Är det inte bara att borra sönder låset?
 
raveper raveper skrev:
Är det inte bara att borra sönder låset?
Det är det kanske, har ingen erfarenhet av detta. Det är Fix-lås där man trycker in själva låskolven. Frågade specifikt om detta här på forumet och fick tipset att fråga hos en låssmed, men jag har inte fått tummen ur och gjort det än.
 
Nyckelserierna till dessa lås är antagligen inte så stora, så det är antagligen enkelt att få tag på reservnycklar....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nyckelserierna till dessa lås är antagligen inte så stora, så det är antagligen enkelt att få tag på reservnycklar....
Ja, jag tycker att det borde vara så. Låset sitter ju trots allt på insidan. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.