Jag har två spår i min gräsmatta då det är mkt gångtrafik just där.
Vad gör jag? Fylla ut med jord och så? Dressa med sand? Vill ej ha stengång
Det är en nivåskillnad på 2-4 cm mot övriga trädgården
 
  • Gräsmatta med två tydliga slitna spår och en nivåskillnad nära en buske och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med tydliga slitagespår och nivåskillnad i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du fortsätta gå mycket där?
I så fall *kommer* det ju att synas, då det blir mer komprimerat och gräset kommer slitas mer.
Nivåskillnaden kan du givetvis åtgärda (även om det kommer få upprepas), men finns det något annat än stenläggning som du kan tänka dig?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vill du fortsätta gå mycket där?
I så fall *kommer* det ju att synas, då det blir mer komprimerat och gräset kommer slitas mer.
Nivåskillnaden kan du givetvis åtgärda (även om det kommer få upprepas), men finns det något annat än stenläggning som du kan tänka dig?
Ända vägen att gå.
Nej vill ha gräs :)
 
  • Gilla
Fnorberg
  • Laddar…
Okej, du vill ha gräs på en till synes hårt trafikerad stig utan att det syns att det är en stig.
Sorry, har inga förslag att komma med, hoppas att någon annan kan hjälpa till.
 
Vet att man i en del parker blandar in hackat gummi i jorden (typ sånt man har på konstgräsplaner) för att för hindra att marken blir för kompakt och gräset dör. Visst mekanisk slitage är ju jobbigt för gräset men tydligen är allt för kompakt jord värre.
 
Konstgräs. Nu när all fotboll är pausad borde det gå att smyga in på någon plastplan och fynda.
 
Ecoraster plattor delvis täckta med gräs och grus, konstruerade för att stödja plantillväxt och markstabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ecoraster är vad du söker. Lägg ner det så toppen av plasten är i samma nivå som resten av marken. Se till att det är sjysst sand eller matjord under, sen på med frön. Håll fuktigt så det kan gro.
Använder detta mycket i mitt arbete, världsklass!
I och med att du lägger allt i samma nivå är det inga problem att köra över med gräsklippare, oavsett storlek.
/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.