Jag sitter och skissar på ett framtida projekt där jag gärna vill bila ur golvet för att sänka ner badkaret delvis i det. Idén till detta är sprungen ur att den låga takhöjden gör att jag inte kan stå raklång och duscha i karet samtidigt. en bonuseffekt av det är att det blir en exklusivare känsla om karet är nedsänkt i golvet. Karet ska även kaklas in är tanken.

Men min stora huvudbry är vad som är rimligt att göra? Huset är byggt 72 och det är en oisolerad källare vi talar om och jag har ingen aning om hur avloppen möjligtvis kan vara dragna i plattan. Dvs hur djupt och med vilket fall. Karet kommer ju fortfarande stå på sina ben och jag har inte tänkt gjuta fast det, men det kommer ju ändå krävas ett vist fall hos avloppet för att det ska funka. Bakom intilliggande vägg finns garaget, vilket rören slutligen löper inunder och garagegolvet är kanske 20cm lägre beläget än golvet där avloppet börjar.

Så lite gissningar nu då; Kommer jag alls kunna göra detta eller ska jag lika gärna glömma det? Hur djupt är rimligt att anta att jag kommer kunna gå? Hur byggde man betongplattor 72? Tankar kring förstärkningar av golvet för att palla karets tyngd med vatten i har jag redan, men hur skulle man kunna göra dessa?

Tackar på förhand för lite barinstorming!(y)
 
Jag har ingen aning om det skulle fungera i praktiken. Men det första som dök upp i min huvud är någon form utav pump som du placerar i avloppsdelen i garaget.
 
Claes Sörmland
Keexet Keexet skrev:
Hur byggde man betongplattor 72?
Planschaktad åker, ut med minst 100 mm makadam som dräneringslager och sen smack på med plattan på det. Jag gissar att man la rören in dränlagret men där rören ska ut under plattan måste de ju ligga minst under kantförstyvningen och troligen ville man ha lite djup också av frostskäl. Men avloppsrör behöver inte ligga frostfritt som t ex tappvattenrör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn_L
  • Laddar…
Avloppspump vill jag undvika, dels blir det en grej som ska byggas in och som kan gå sönder, dels låter de en del när de går. Jag har en sån pump kopplad till ena toaletten, då den tillkommit efteråt, och jag tror de måste "trycka" vattnet och kan således inte placeras en bit bort för sugande funktion då avloppsrör normalt är luftfyllda.

Tack för svaret "Claes". Eftersom projektet ligger långt fram i tiden ska jag se om jag kan komma över några dokument som beskriver rörläggningen. De jag har tillgång till idag har inga rör inritade. det kanske inte behövdes för ett bygglov 72?

Jag tror att ett första steg i detta blir att plocka fram endoskopet och titta ner i rören.:geek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.