Hej

Köpte grundoljad bänkskiva till kök. Köpte Herdins Bänkskiveolja som jag använt tidigare för underhållsoljning med bra resultat.
Slipande först med 120-papper. Oljade en omgång. Slipade sedan ytterligare 2 omgångar med 120 resp 180 papper. Efter dessa slipningar oljat bänkskivan 2 omgångar igen med Herdins Bänkskiveolja.
Nu efter bara 2 veckor är skivan flammig och träet har "rest" sig lite på en del ställen. Uppenbarligen räckte inte min behandling, dvs skulle gjort fler gånger, eller så är det fel typ av olja.
Vill helst undvika olika vaxprodukter.
Är det bara slipa upp skivan med 180-240-papper igen om applicera flera omgångar med Herdins eller borde jag testa annan olja typ Junckers Rustic Bänksiveolja? Såg även att Bauhaus har en Ronseal Finishing Oil https://www.bauhaus.se/bankskiveolja-ronseal-500ml
 
Osmo hårdvaxolja är oslagbar.
 
E Edlunn skrev:
Osmo hårdvaxolja är oslagbar.
Hur är den att applicera? Är det svårt att få till en jämn yta?
Såg en instruktionsfilm där de behandlade golv med Osmo hårdvaxolja. De använde pensel och roller, tunt lager och ingen eftertorkning. Gissar iofs att golv kräver större precision vid applicering jämfört med bänkskiva
 
Osmo bäankolja är svår att applicera då den är trögflytande. Prövad med den vitpigmenterade men tyvärr blev det ojämt
 
Selders o Co grundolja/ lin, hetta upp till 130 C, lätt att jobba med, polera lite med en torr trasa (obs ta hand om trasan efteråt med tanke på just linolja) Har använt denna olja till allt möjligt och är riktigt nöjd!
 
  • Gilla
mh97245 och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Tycker du ska läsa säkerhetsdatabladet innan du funderar på att använda Osmo original hårdvaxolja på köksbänk. Verkar inte vara idealisk att kombinera med tillredning a vlivsmedel
Nu handlar säkerhetsdatabladet om oljan i flytande form före och under applicering. Efter att den torkat är det inga problem.
Du ska inte hälla den i maten ;-)
https://www.osmo-shop.se/sv_b2c/osm...RQlbw0zagTzowhE7Z8v-QUDeiaRjInXUaAnHDEALw_wcB
 
Kan också rekommendera Osmo hårdvaxolja. Oslagbart jämfört med vanlig olja. Ger en hydrofob yta och kan fås antingen helmatt eller blankare samt pigmenterad om man önskar det. Lätt att applicera med trasa.

När jag hade ekbänkskiva sist slipade jag dock upp den till ca 400 korn. Sedan hårdvaxolja på det. En lätt efterslipning med abralonnät och sen 2 lager till. Låt torka ca 24 h mellan strykningar.
 
  • Gilla
RichardRR
  • Laddar…
sällar mig till de ovan som rekommenderar osmo hårdvax, man skall lägga på den väldigt tunt, inga problem alls att applicera.
Jag lägger på med en trasa och torkar bort allt överflöd (om det är något) efter 5 minuter, lägg på 2-3 ggr blir kanon. Finns både blank och matt yta.
 
Det var den pigmenterade jag använde. Mycket svår att lägga på så att det vita blev jämt.
 
E Edlunn skrev:
Nu handlar säkerhetsdatabladet om oljan i flytande form före och under applicering. Efter att den torkat är det inga problem.
Du ska inte hälla den i maten ;-)
[länk] för bänkskivor&gclid=Cj0KCQjwyPbzBRDsARIsAFh15Jan8NHkAziDa3DwFRCXxAWRQlbw0zagTzowhE7Z8v-QUDeiaRjInXUaAnHDEALw_wcB
Har inte uttalat mig om Osmo Top-Oil som mycket riktigt betraktas som livsmedelssäker i torrt tillstånd. Jag länkade till Osmo hårdvaxolja original som inte är klassad som livsmedelssäker överhuvudtaget.:)
 
hscn hscn skrev:
Har inte uttalat mig om Osmo Top-Oil som mycket riktigt betraktas som livsmedelssäker i torrt tillstånd. Jag länkade till Osmo hårdvaxolja original som inte är klassad som livsmedelssäker överhuvudtaget.:)
Ursäkta en okunnig, men jag ser inte att den inte är lämplig för bänkskivor.
 
F falkn skrev:
Kan också rekommendera Osmo hårdvaxolja. Oslagbart jämfört med vanlig olja. Ger en hydrofob yta och kan fås antingen helmatt eller blankare samt pigmenterad om man önskar det. Lätt att applicera med trasa.

När jag hade ekbänkskiva sist slipade jag dock upp den till ca 400 korn. Sedan hårdvaxolja på det. En lätt efterslipning med abralonnät och sen 2 lager till. Låt torka ca 24 h mellan strykningar.
Ambitiöst med 400 korn papper. Måste bli hur lent som helst då
 
R RichardRR skrev:
Ni som rekommenderat Osmo, vilken av deras hårdvaxoljor är det ni rekommenderar (förstår att det finns olika färger/pigment)? Är det nedan modell?
Jag har mest använt Osmo Top-Oil 3028 Ofärgad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.