Hej,

Lite frågor om mitt bygge av kaninbur som börjar bli färdigt.

  1. Har tänkt att olja in buren men vad ska jag ha för olja eller liknande? Vill ju inte att det ska vara farligt. Allt trä är obehandlat från början.
  2. Då sovdelen är isoled så syns än så länge frigoliten o väggen i hålet, svårt att förklara... Vad kan man klä det runda hålet med? Lägger till bild nedan.
  3. Vilka lås rekommenderas? Vill inte att låset öppnar sig av misstag pga blåst eller av att någon puttar till buren osv.
  4. Hur fäster man nätet bäst så att det inte blir vasst och någon skadar sig?
MVH Robert
 
Redigerat:
Lägger till en bild på bygget! Delen till höger (sovdelen) är isolerad med frigolit i väggarna och det ska till en dörr framför den delen med en öppning högst upp sä man kan se ut.

Trähölje för byggprojekt med isolerad sovdel till höger och planerad dörr med öppning upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning av ett pågående byggprojekt med isolerad sovdel till höger, frigolit och träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
föreslår linolja, inget som är farligt för en kanin att få i sig lite av.
till hålet, kolla om det finns tex avloppsrör eller ventilationsrör som har passande diameter, det har jag använt mig av till kaninbursbygge och det fungerade bra. i mitt fall var det för en sammankoppling för två olika burar, men du borde kunna kapa ner valfritt rör till rätt längd
 
major_tom major_tom skrev:
föreslår linolja, inget som är farligt för en kanin att få i sig lite av.
till hålet, kolla om det finns tex avloppsrör eller ventilationsrör som har passande diameter, det har jag använt mig av till kaninbursbygge och det fungerade bra. i mitt fall var det för en sammankoppling för två olika burar, men du borde kunna kapa ner valfritt rör till rätt längd
Tack för svaret. Ska kolla på linolja. (y) Då hålet redan är gjort så finns det garanterat inget rör som passar... men får i alla fall mäta och se vad det finns för rör.
Tack!
 
kanske går med en metallplåt i rätt bredd (samma som tjockleken på väggen) som böjs till och monteras? utan skydd är ju den där kanten riktigt gnaginbjudande :geek:
 
Fäst nätet till dörren med märlor , men glöm inte sätta nätet på insidan dörren annars har du snart en söndergnagd dörr.
 
och som "lås" rekommenderar jag en skjutregel. funkat bra på de burar jag haft
 
Inte svar på frågan, men tänk på att hönsnät gnager sig en kanin genom på 0,000002 sek ungefär. Voljärnät är mycket bättre!
(fast det kanske du redan hade koll på)
 
Apropå nät...
Jag har byggt en utebur till dotterns kanin i enbart kompostgaller från biltema. Har hållt i flera år utan problem. Billigt dessutom.
 
  • Gilla
Micke.800
  • Laddar…
Snygg bur!
Inte bara för att den ser nästa exakt likadan ut som den jag byggde för några år sedan. :)

Nätet jag valt är stängselnät, håller bra. Hönsnät räcker inte som någon påpekade. Jag fäste med hjälp av en klammerpistol, håller bra och kaninen har inte tagit skada. Nätet slutar mitt på regeln och alla små bitar är avklippta. Nät: https://www.byggmax.se/stängsel-p157103

Lås använde jag regellås till den delen som är förråd (ovanpå sovdelen som skall vara låg precis som du gjort den). Resten har jag små kombinationslås till.

Sovdelen skall inte vara isolerad, det är inte bra för kaninen. Isoleringen håller inne kylan på vintern och värmen på sommaren om du inte har värmekälla. Istället skall där finnas gott om halm som kaninen kan göra ett bo av, räcker gott. Kaniner klarar många minusgrader, värre om det blir för varmt eller mycket drag.
 
Bros Bros skrev:
Då sovdelen är isoled så syns än så länge frigoliten o väggen i hålet, svårt att förklara... Vad kan man klä det runda hålet med?
Jag hade sågat upp hålet så det blev fyrkantigt, och sedan limmat och spikat eller skruvat dit trälister som täckte kanterna.

Bros Bros skrev:
Vilka lås rekommenderas? Vill inte att låset öppnar sig av misstag pga blåst eller av att någon puttar till buren osv.
En skjutregel är säker, sätts i nederkanten av luckan:
Metallisk skjutregel för säkerhetslåsning av dörrar eller luckor.

Bros Bros skrev:
Hur fäster man nätet bäst så att det inte blir vasst och någon skadar sig?
Med märlor sitter det bra. Och visst går det bra att sätta nätet på utsidan, bara man ger kaninerna lite mat så de slipper gnaga på träflisor :)
Och vi har använt rävnät, vilket är säkert både mot kaninernas gnagande och utifrån kommande rovdjur.
http://kaninmagazinet.se/2012/may/nat-och-galler.html

Här är ett par av våra gamla kaninburar.
Den första står nu inne hos hönsen och används som värp- och ruvrede och för nykläckta kycklingar:
Äldre oskyddad kaninbur av trä och nät, med vitt tak och ramp, som står inne i en lada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra står bara ute och förfaller sedan 20 år. Har väl rymt lite höns sedan dess innan vi ordnade hönshus:
Två slitna träkaninburar med nätfront och liggande grästäckta tak i ett övervuxet gräsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och ingen av dem har ytbehandlats på något sätt som synes.
 
Redigerat:
Hur stor gjorde du kaninens in och utgång? Vilka mått? Hur stor är bodelens yta?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag hade sågat upp hålet så det blev fyrkantigt, och sedan limmat och spikat eller skruvat dit trälister som täckte kanterna.


En skjutregel är säker, sätts i nederkanten av luckan:
[bild]


Med märlor sitter det bra. Och visst går det bra att sätta nätet på utsidan, bara man ger kaninerna lite mat så de slipper gnaga på träflisor :)
Och vi har använt rävnät, vilket är säkert både mot kaninernas gnagande och utifrån kommande rovdjur.
[länk]

Här är ett par av våra gamla kaninburar.
Den första står nu inne hos hönsen och används som värp- och ruvrede och för nykläckta kycklingar:
[bild]
Den andra står bara ute och förfaller sedan 20 år. Har väl rymt lite höns sedan dess innan vi ordnade hönshus:
[bild]
Och ingen av dem har ytbehandlats på något sätt som synes.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.