Hej, har en hög med obehandlat lösvirke/reglar 200x45mm som jag ändå tänkte använda att bygga ut altanen med. (bättre än tippen iaf)
Vad rekommenderar ”förstå-sig-på-folket” ;) härinne att jag ska behandla det med för att få mer livslängd på det?
Olja, cuprinol, måla, svedjebränna...? Kul med lite input och åsikter! :)

MVH//Sunken
 
N
Hej
Ta
sunken73 sunken73 skrev:
Olja, cuprinol, måla, svedjebränna...? Kul med lite input och åsikter! :)
MVH//Sunken
Hej
Att bara ge ett råd utifrån ett träslag är för min del lite udda. Hur ser omgivningen ut?
Gammaldags impregnerat trä skall man bara använda på delar som är i direkt beröring av mark, resterande, jag är själv svag för bränt trä. Som sagt, det är en designfråga och inte bara en material fråga. Många pratar om järnvitriol.
 
  • Gilla
sunken73
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Ta


Hej
Att bara ge ett råd utifrån ett träslag är för min del lite udda. Hur ser omgivningen ut?
Gammaldags impregnerat trä skall man bara använda på delar som är i direkt beröring av mark, resterande, jag är själv svag för bränt trä. Som sagt, det är en designfråga och inte bara en material fråga. Många pratar om järnvitriol.
Klassiska radhus altanen på plintar i Söderort Sthlm !
Äsch var mest nyfiken på vad folk använder/tycker funkar bäst... men tack för input!
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Jag tror att det bästa sättet att få det att hålla är bygga rätt ur fuktsynpunkt. Dvs att trät kan torka ur emellanåt. Att det inte blir vatten och stå emot trät. Bra ventilation runt allt. Jag skulle nog använda något träskydd typ linolja eller någon annan olja som förnyas regelbundet. Mätta alla ändträn ordentligt. Innan montering brukar jag ställa dom i en burk med olja så dom får suga ordentligt.
 
  • Gilla
sunken73
  • Laddar…
sunken73 sunken73 skrev:
Hej, har en hög med obehandlat lösvirke/reglar 200x45mm som jag ändå tänkte använda att bygga ut altanen med. (bättre än tippen iaf)
Vad rekommenderar ”förstå-sig-på-folket” ;) härinne att jag ska behandla det med för att få mer livslängd på det?
Olja, cuprinol, måla, svedjebränna...? Kul med lite input och åsikter! :)

MVH//Sunken
Roslagsmahogny 50%linolja, 50 båttjära skulle jag använda.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.