Hej!
Vi funderar på att plantera en thujahäck för att minska insynen på tvår omt och in i vårt hus. Det kommer bli cirka 50 m lång häck och vi siktar på cirka 2 m höjd tillslut. Det verkar vara väsentligt billigare att köpa brabant istället för smaragd men vi har också förstått det som att det är (mycket) mer skötsel på en brabant för att hålla den i gott och anständigt skick. Så frågan är hur mycket jobb är det att klippa ca 50 m thujahäck av modell brabant vs smaragd? Vad pratar vi om i tid för en sådan insats förutsatt att man skaffar sig en ordentlig elektrisk häcksax och gör det en gång per år och vill få det relativt snyggt? En inte oväsentlig fråga är också hur stora mängder "skräp" som genereras per klippning? Pratar vi flera släpkärror per klippning?

Tack på förhand för er insats i detta svåra val.
 
BirgitS
Jag skulle nog säga att det inte går att hålla en Brabant snygg med 2 m höjd med bara en klippning om året, den växer för mycket och för vilt för det. En Smaragd håller sig ju snyggare i sig själv.

Eftersom en Brabant växer mer så blir det mer "skräp" efter en klippning av den jämfört med Smaragd.
 
Kör på brabanten men klipp den två gånger per år på bredden.

Hade en smal sån häck i förra huset på ca 50m och det tog inte mkt tid.

Ska plantera en vid nya huset.

Mvh
 
Jag klippte min Brabant-häck i förra huset två gånger om året, en gång före midsommar och en gång i mitten av augusti.
Klippet som blev körde jag över med gräsklipparen med uppsamlare. Tidsåtgång kanske 2 timmar två gånger om året.
 
T Tavelram skrev:
Jag klippte min Brabant-häck i förra huset två gånger om året, en gång före midsommar och en gång i mitten av augusti.
Klippet som blev körde jag över med gräsklipparen med uppsamlare. Tidsåtgång kanske 2 timmar två gånger om året.
Hur lång är din häck och hög är din häck?
 
Nu har jag flyttat. Men den var ca 50 meter lång, och sista säsongen ca 2,5 meter hög. Hälften var mot grannen, så där klippte han sin sida.
 
Klipper en gång om året i slutet av sommaren. Ca 50m går på några timmar då en del är högre. Krattar in det mesta under som marktäckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.