Hej.

Vem är det som frågar efter försäkringen.?Vi startade vårat bygge 2004 och har haft byggrådsmöte med kommunen,vi bygger i egen regi och byggnadsnämnden tog inte upp frågan , därimot så tog banken upp det , FS, men banken gick med på att om man bygger själv så räcker det med en löpande byggförsäkring,"hemförsäkring".Brand stöld mm.

MVH PUTTE


Tycker att det är lite rörigt det här.Vill inte betala mer än nödvändigt och hatar alla förståsigpåare,konsulter,experter hit eller dit,
De vill bara mjölka så mycket pengar som möjligt ur husbudgeten, då de vet att det är svårt att inte bli fartblind.De är ju bara 5000 kr till.......


 

Hej Stol

Om du får något svar på dina frågor lägg med fördel in dom i detta forum!

Tycker det inte låter så logiskt med en försäkring på varje entreprenör i projektet, kanske toppen om man är säljare på Smålandsvillan eller LB-hus som gärna styr mot en total ent. men vi andra som vill göra lite själva och eller har goda kontakter, vad gör vi?!


// Micke
 
Japp,
kommer att publicera mina rön. Funderar på att sätta en journalist på detta, eftersom jag inte är så bevandrad i att utforska lagtexter på justitiedep.
Något är ju uppenbarligen fel.. eller åtminstånde inte genomtänkt. >:(
 
Hej
Jag skall påvisa min kommun om att jag inte behöver byggnasfelförsäkring.

Var hittar jag lagparagraferna?

MVH
Carl
 
Vid årsskiftet ändrades lagen (1993:320) om byggfelsförsäkring till lagen (2004:552) om byggfelsförsäkring m.m.
Den nya lagen gäller för ärenden där bygganmälan gjorts efter 2004-12-31. Det är denna lag jag citerar nedan. Du finner lagen bl.a. på rixlex under www.riksdagen.se. Observera att även den gamla lagtexten finns där, den nya delen börjar efter den gamla § 12.

Tillämpningsområdet beskrivs i 1 §.
I 1a§ föreskrivs att försäkring skall finnas bl.a. vid uppförande av ett småhus som enligt propositionen är liktydigt med "en-eller tvåbostadshus". Begreppet omfattar även fritidshus.
I 1b§ anges att det är byggnadsnämnden som prövar behovet av försäkring och det anges att om småhuset inte används för permanent bruk kan nämnden besluta att någon försäkring inte behövs (enklare byggen). Vid permanenta hus kan nämnden däremot inte göra sådant undantag.

I §1c står det "Den som för egen räkning utför eller låter utföra ett byggnadsarbete(byggherren) skall se till att det finns en byggfelsförsäkring, om det krävs en sådan enligt denna lag".

För de delar där man anlitar arbetskraft, och även för de arbeten som man gör själv, är det således, enligt detta lagrum, ingen tvekan om vad som krävs.
Som Du kanske dock läst i detta forum diskuteras det vad som gäller för det egna arbetet då det i § 6 står att en byggfelsförsäkring får innehålla villkor om att kostnader för fel som har vållats av den som är byggnadens ägare inte ersätts.
Man kan då fråga sig hur en försäkring som man inte kan få någon ersättning från ser ut och vad en sådan kostar. De bolag som tillhandahåller dessa försäkringar är osäkra på hur detta skall tolkas och de kan inte tillhandahålla en sådan försäkring.

I den ändrade Plan- och bygglagen (1987:10)
9 kap. 12 § anges att byggnadsarbetena inte får påbörjas förrän man visat upp ett försäkringsbevis för nämnden. Den som bryter mot detta kan ådömas vite.

Vidare krävs enligt lagen om byggfelsförsäkring m.m.
12 § ett färdigställandeskydd i form av en försäkring eller bankgaranti om man anlitar en näringsidkare för att utföra byggnadsarbetena. Även detta skall byggnadsnämnden kolla på samma sätt som ovan.

En sak är säker, och det är kanske en av anledningarna till de nya bestämmelserna, det kommer inte att gå att anlita svart arbetskraft till sådana arbeten där försäkringar enligt ovan krävs då försäkringsbolagen kräver att det redovisas med kopior av kontrakt vad försäkringen skall omfatta.

Kommer Du vid dina kontakter fram till annat än vad som ovan sagts är jag, och säkert många andra här på forumet, intresserade av detta så så återkom i så fall under denna tråd.
Lycka till.


 
Jag fick mitt bygglov beviljat i december.
Kommunen kräver dock försäkring då mitt samråd kommer att vara under 2005.

Försäkring krävs även om man bygger själv. Man söker då för eget arbete och försäkringen täcker materialfel.
 
Rille69 skrev:
Jag fick mitt bygglov beviljat i december.
Kommunen kräver dock försäkring då mitt samråd kommer att vara under 2005.

Försäkring krävs även om man bygger själv. Man söker då för eget arbete och försäkringen täcker materialfel.
Hmm, den här försäkringen är bara ett sätt att suga ut mer pengar tycker jag.Borde vara frivillig. Om den skulle täcka "materialfel" (hur ofta det nu är fel på materialet, inte så ofta kanske, snarare på vilket sätt man monterar/använder det) så borde försäkringen heta materialfelsförsäkring...Mvh...F
 
Är det korrekt alltså att man måste teckna en försäkring för mitt egna arbete som i mitt fall bara skulle bestå av målningen? Självrisken för denna är ju 20 000. Så mycket kommer knappt allt målararbete gå på. Någon som tänkt ha delad entreprenad och fått husbolaget att lösa detta problem åt er? Hur gjorde ni då?
 
Följande ställen kan man vända sig till för färdigställande skydd och byggfelsförsäkring:

GAR-BO Försäkring AB www.gar-bo.se Tel: 08-545 473 50

Byggandsgaranti (Fairford FörsäkringsAB/Nordisk Garanti) www.nordiskgaranti.se Tel 08-34 06 60

Försäkrings AB Bostadsgaranti. www.bostadsgaranti.se Tel: 08-545 047 00

Gerling Försäkring erbjuder byggfelsförsäkring.

Mvh
Blomman
 
Rille69 skrev:
Jag fick mitt bygglov beviljat i december.
Kommunen kräver dock försäkring då mitt samråd kommer att vara under 2005.

Försäkring krävs även om man bygger själv. Man söker då för eget arbete och försäkringen täcker materialfel.
Sitter kvar på jobbet för att "grotta ner mig" i detta heta ämne.

Har suttit och kollat runt lite om vad olika kommuner skriver om detta.
Bl a Halmstad kommun skriver att undantag för byggfelsförsäkring kan medges efter prövning om:

"...Arbetena utförs till större del av sökanden/byggherren själv och/eller
De byggnadsdelar där fel och skador kan uppstå är få och välprojekterade och/eller
Det vid behovsprövning enligt nedan bedöms obehövligt..."

Jag skall träffa folk på plan o bygg hos min kommun imorgon, och kommer då att ta upp problematiken eftersom vi är i situationen att påbörja ett bygge där vi kommer att bygga helt själva.

Skall bli intressant att höra vad dom säger..
 
Lyfter tråden lite för att höra om era erfarenheter.

För vår del kommer målningen som vi utför själva inte att ingå i GARBO för husbolaget säger att GARBO ändå inte ersätter målarens jobb. Vad gäller övriga entreprenörer som jag tagit in själv och som husleveranören tillhandahåller står de för GARBO försäkringen. Det som kvarstår är att kommunen kräver papper på försäkringen innan byggstart och det är inte möjligt. Hustillverkaren kommer skriva ett intyg att föräkring kommer finnas men GARBO hinner inte teckna innan bygget drar igång. Undrar vad kommunen säger.

 
Så gott som alla kommuner kräver att försäkringsbevis föreligger före byggstart. Detta är ett krav enligt lagen.
Detta är inga problem att klara om man tecknar avtalen med entreprenörerna i så god tid att man kan ansöka om försäkringen några veckor före byggstart. Då hinner försäkringsbolagen utfärda försäkringsbeviset i tid.
 
Problemet är att det husbolag jag valt tecknar entreprenörkontrakt 4 veckor innan byggstart och att GARBO har ca 6-8 veckors handläggning. Visst kan man handla upp allt tidigare men risken att överstiga 6 månader ökar då, vilket innebär att alla kontrakt indexregleras med ca 2%. 2% på ca 800 000 är en del. Så jag hoppas verkligen kommunerna erkänner sitt misstag. Lagen var väl ändå till för att göra det bättre för oss byggare :surprised:.
 
Jag förstår dig inte riktigt Calle_L. Jag tror att Du är felinformerad eller missförstått något.
Indexuppräkningen efter sex månader gäller väl bara husbyggsatsen och har inget med Dina entreprenadupphandlingar att göra. Dessa skall Du göra med fast pris. Och i vilket fall som hellst så behöver ju inte dessa avtal tecknas så lång tid före som sex månader.

Är det bara husbolagets rutiner det gäller så får de väl vara snälla och se till att ändra dessa så att avtalen tecknas i sådan tid att Du kan få försäkringsbevisen i tid. Gar-Bo har heller inte 6-8 veckors handläggningstid.

Och två procents prisökning till följd av index blir det med nuvarande ökningstakt inte förrän ca 10 månader efter basmånaden vilket innebär ca 16 månader efter avtalsdatum. De första sex månaderna är indexfria (om nu inte denna hustillverkare har villkor som är helt annorlunda än andra i branschen).
 
Ok, kanske missuppfattat något angående inedxuppräkningen. Men en sak är jag säker på och det var att mitt Husbolag inte kommer kontraktera entreprenörerna förrän 4 veckor innan byggstart och att GARBO i detta fall har längre handläggningstid än 4 veckor. Iallafall de jag pratat med som använt Garbo då även inklusive hustillverknaren har den uppfattningen. Vi får väl se om de skrapar fram något snabbare nu efter nya lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.