Det verkar inte bättre än att säkerhetsventilen på mitt expansionskärl har sagt upp sig. Systemet har under senare tid tappat trycket som smått och igår provade jag att motionera ventilen och då blev det sju resor värre. Jag är med andra ord ganska säker på att ventilen är kass (eller så har något fastnat i den rätt så ordentligt). Drygt förstås då allting sattes in nytt för 4 år sedan.
I alla fall så kollade jag som snabbast på Ahlsell och Rinkabyrör vart jag kunde hitta en likadan ventil för enkelhetens skull, men stöter då på problem.
Min ventil verkar ha ett öppningstryck på 2 bar, och jag hittar den på LK:s sida med RSK-nummer och allt, men återförsäljarna verkar nöja sig med 1,5 eller 2,5 bar.

Se följande:
LK - https://www.lksystems.se/sv/lk-510-multisafe_77747342.aspx
Ahlsell - https://www.lksystems.se/sv/lk-510-multisafe_77747342.aspx
Rinkaby - https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/

Vad göra? Kan jag ändra på öppningstrycket i mitt system eller kommer något opassande att hända då?

Säkerhetsventil och manometer på ett expansionskärl i ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventil med röd ratt märkt "Caleffi 2bar" på ett expansionskärl i ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Det vanliga i vanliga villor är 1,5bar. Är huset högt kan högre tryck behövas.
 
1 plan + källare (pump står i källaren).
Jag tar det som att jag kan nedgradera mig då utan att något händer.
 
S Squall Leonhart skrev:
1 plan + källare (pump står i källaren).
Jag tar det som att jag kan nedgradera mig då utan att något händer.
Jag skulle nog hellre ha valt en 2,5 bars säkerhetsventil. Alla grejer i värmesystemet är gjorda att klara 6 bar.

Med ett förtryck på 1 bar på systemet och ett drifttryck på 1,3 bar så ligger du rätt nära 1,5 bar då säkerhetsventilen löser. Rent krasst skulle man kunna sätta dit en 3 eller 4 bars säkerhetsventil också.
 
S
oskar.valta oskar.valta skrev:
Alla grejer i värmesystemet är gjorda att klara 6 bar.
Helt fel!
Villapannor och ackumulatortankar har i regel ett maximalt tillåtet arbetstryck på 1,5 bar. Förekommer undantag med maxtryck 2,5 - 3,0bar. Mindre expansionskärl är gjorda för max 3,0 bar.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Länka gärna till någon produkt som har mindre än 3 bar tillåtet arbetstryck. Jag har letat, men inte hittat någon...
 
Måste vara en smäckig konstruktion...
 
Kan du länka till någon panna som klarar 6bar?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Det är nog ovanligt... Men jag kollade acktankar från Borö, Strömsnäspannan, Nibe och CTC. Deras produkter verkar klara 3 bar.
 
S Stegatorparn skrev:
Helt fel!
Villapannor och ackumulatortankar har i regel ett maximalt tillåtet arbetstryck på 1,5 bar. Förekommer undantag med maxtryck 2,5 - 3,0bar. Mindre expansionskärl är gjorda för max 3,0 bar.
Där ser man, jag får lägga mig platt. Jag har levt i villfarelsen att de klarar 6 bar, men då gäller det uppenbarligen bara grejer för fastigheter antar jag. Kollade upp min egen innerdel till L/V-värmepump och den klarar 3 bar.

Tack för klargörande!
 
  • Gilla
ubeda02
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.