Har googlat men finner inga svar, hoppas att någon här vet.

Vi har en villa med två lägenheter. Bor själva på bottenplan och hyr ut övre plan. Nu önskar hyresgästen en ramp (för barnvagn) i den utvändiga trappen. Det vi undrar är om det finns några regler för hur en sådan ramp "ska" vara byggd (ex material, lutning m m) så att vi inte bygger efter eget huvud och sedan kanske blir skadeståndsskyldiga om en olycka sker.

Men vem kan vi ställa våra frågor till?
 
Kommunen där du bor
 
  • Gilla
ViktoriaK
  • Laddar…
Ska hyresgästen bygga rampen?
 
Det är vi som hyresvärd som kommer bygga rampen.
 
Kom överens med hyresgästerna hur dom och ni vill ha det och kör på bara. Inget bygglov behövs.
 

Bästa svaret

Men jag förstår frågan. Även om alla är överens, så är det ju bra om rampen uppfyller lämpliga regler, så den inte blir farlig.

Det finns regler om lutning, jag tror att de i första hand är anpassade för att man skall kunna köra upp en rullstol med handkraft om man sitter i stolen. Om det bara gäller att få in en barnvgan kan man ha större lutning, jämför med offentliga trappor med "barnvagnsspår", finns ex. på vissa T-banestationer. Där har rampen samma lutning som trappan, fast iofs men trappsteg i mitten.

Det finns regler om höjd på räcket, att det inte skall vara lätt att klättra på räcket (när barnet blir något äldre), att avståndet mellan räckesspjälor skall vara max 10 cm (ett barn skall inte kunna fastna med huvudet). Och sedan finns det säkert något mer område av regler jag inte känner till.

Jag är övertygad om att kommunens bygglovshandläggare kan hjälpa dig med en uppsättning mer eller mindre obligatoriska regler, eller hänvisa till lämplig skrift.
 
  • Gilla
ViktoriaK
  • Laddar…
Har du bild på utsidan ?
 
Jag tror inte att det ger så mycket att prata med kommunen i det här fallet. Då kan man lika gärna gå direkt till boverket och se vad de säger utifrån tillgänglighetsreglerna: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...e/boverkets-byggregler/tillganglighet/ramper/

En barnvagnsramp borde som sagt kunna göras betydligt brantare vid behov. Då ska man nog istället tänka på att rikta den så att vagnen inte kan rulla ut i gatan och den typen av saker.

Hur hög höjd ska hanteras? Rent generellt tänker jag att en u-formad ramp (gärna med vilplan i ”svängen”) skulle vara praktisk. Går trappan rakt mot huset kan kanske rampen sticka ut åt sidan från vilplanet framför dörren och sen ansluta till trappans fot med halva eller en tredjedel av trappans lutning tänker jag. Platsen kan nog i mycket avgöra designen.
 
Frågan är väl vilka begränsningar den befintliga trappen sätter. Är tanken att ni ska sätta skenor i trappen?
Om den är brant kan det ju vara befogat att sätta som villkor att den bara används för barnvagn utan barn, och få det skriftligt konfirmerat av hyresgäst.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.